Blev ståendes längs vägen - Aprilia rs 125

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Skulle ta mig en tur imorse, i detta 25 gradiga väder. På med all utrustning och stack iväg. Allt gick fint, men på vägen hem från stan vid ett trafikljus ville den inte gå framåt. Sakta men säkert blev den svagare och sen dog, därefter startade den inte. Ringde på hjälp hemifrån och började sakta rulla hemåt på cykelbanan.

POSITIV SAK: En glidare körde fram till mig när jag pausade lite vid en busshållplats och erbjöd hjälp, telefon och att köra mig vart jag ville. RIKTIGT SCHYST! Dock hade jag ju med mig mobil som tur var men tanken uppskattades verkligen! Vet att många motorcyklar passerade mig , men förstår att det var svårt att stanna mitt på vägen.

Aja, efter cirka 1 timmes av sparkande , gång med hojen och försök till att bogsera med hjälp av en moppe så var hojen hemma. Efter välbehövlig vila började jag plocka isär den. Min första tanke var kolven. Men jag började ändå med att kolla mitt helt nya tändstift, köpte det igår. Uhm, nästan lika bränt som mitt förra. :O :O

Måste tillägga att jag aldrig har behövt använda startgas, vilket jag under de senaste 2 veckorna har behövt för att få den att starta. Den har heller ingen tomgång, men det är nog bara inställningar på föggen.

Vad kan det vara för fel? Tänd problem? Eftersom ett helt nytt tändstift ska inte va kolsvart efter knappt 1 mil. Alla säkringar är hela.

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Om det är kolsvart får den för mkt soppa. Byt ner dig lite i munstycke :)

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Aja blir till att skicka in den då jag inte vill för värre några problem, är grön inom meck.

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Nästan 100 på något fel med förgasare. Flottören som hängt sig eller liknande. Men om du är helt grön så lämna in den och be dom byta tändstift på en gång. :tummenupp

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Problemet är löst :)

Känns himla surt nu när jag vet vad det var.. Men men. Hade inget för mig denna söndag så jag och farsan tog en titt , rengjorde bensinfiltret men inget hände. Sen rastlöst som jag var började jag förnya det gamla brända tändstiftet. Satte i det i hojen och drog ut tomgångsskurven bensin/luftblandning) nästan helt. Wrumm wrumm! :) Hade jag bara kommit på det tidigare hade jag sluppit ett hårt träningspass att rulla hem den. :huvet Tror att felet var att den fick för mycket/ för lite bensin. Tog en fin kvällstur och den går mycket jämnare och finare. Nu är det bara tomgången som ska ställas in. :tummenupp

Har ni några tips när man ska ställa in tomgången? :va

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Problemet är löst :)

Känns himla surt nu när jag vet vad det var.. Men men. Hade inget för mig denna söndag så jag och farsan tog en titt , rengjorde bensinfiltret men inget hände. Sen rastlöst som jag var började jag förnya det gamla brända tändstiftet. Satte i det i hojen och drog ut tomgångsskurven bensin/luftblandning) nästan helt. Wrumm wrumm! :) Hade jag bara kommit på det tidigare hade jag sluppit ett hårt träningspass att rulla hem den. :huvet Tror att felet var att den fick för mycket/ för lite bensin. Tog en fin kvällstur och den går mycket jämnare och finare. Nu är det bara tomgången som ska ställas in. :tummenupp

Har ni några tips när man ska ställa in tomgången? :va

lagom :tummenupp
nemen kör med hojen tills den är varm, och ställ den så att den inte stannar när du släpper gasen, men inte står och tokvarvar :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy