Blinka med blinkers??

Blinkar du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Tja!
När man är ute och kör mc så stör man sig ganska rejält på hur alla bilister bär sig åt, speciellt vid filbyte. Skulle alla börja blinka så skulle man ha bättre chans att värja sig. Frågan är bara hur man själv beter sig när det gäller blinkers? De flesta här kör väl även bil... Många har väl säkert miniblinkers, och skiter helt enkelt i att blinka, eller hur gör ni? :confused: Stör ni som inte blinkar er inte på bilister, utan tänker att man får sköta sig själv så gott det går för att överleva?

.. Beror på.. lika så stoppplikt...
gäller både bil o mc.. finns där ingen så funkar oftast inte blinkersen..

Jag förstår inte meningen med att stanna 3 s om man tidigt ser att det är fritt....
JA fritt inte de kommer nog ingen utan FRITT :rolleyes:

Blinkar alltid med bilen

Aldrig med hojen eftersom jag inte har några blinkers monterade. Däremot skickar jag ut handen vid behov

Blinkar alltid! ...men i ju för sig endast en eller två signaler... dvs. jag trycker inte på/in blinkersen på de viset, utan pillar bara till den en eller två gånger före oftast... :arsele

själv hatar man folk som inet blinkar när de ska svänga av, eller de som blinkar presis i samma stund som de börjar svänga.
Jag blinkar, enda gången jag struntar i det är möjligen på ställen där inte en käft finns ute.

klart man blinkar.... är livrädd för att nån ska missuppfatta min signaler i trafiken och ramma mig från sidan mm.... :gnissla

Jag blinkar 'vid behov'.

Är det inte en bil framför, bakom eller åt ngt håll så blinkar jag inte. Annars försöker jag använda blinkers när man ska.

Fast det blir nog mindre på hojen, dessutom har jag märkt att bilar försöker hjälpa till lite väl mycket ibland när man börjar blinka på hoj, då smiter jag hellre förbi omärkt så de inte kan göra ngt korkat.

Beror väl på ... är det trafik omkring mig blinkar jag (nästan) alltid framförallt inne i städer.

Detta gäller både på hoj och bil .... är ibland dock skeptisk till att blinka med hojen för om man glömmer stänga av kan det ju gå illa längre fram ... :crash

AleX skrev:
.. Beror på.. lika så stoppplikt...
gäller både bil o mc.. finns där ingen så funkar oftast inte blinkersen..

Jag förstår inte meningen med att stanna 3 s om man tidigt ser att det är fritt....
JA fritt inte de kommer nog ingen utan FRITT :rolleyes:

Du kanske redan vet men jag säger det ändå ... det är rätt så vanligt att polisen smyger vid stopplikter och straffet är nu för tiden är indraget körkort en månad .... har själv blivit filmad av polisen när jag 'gled' förbi skylten. Det var innan de började med indragningarna som tur var men det kostade mig 800 kr ... mindre kul ... :(

:hej

hm,
en moral-poll till :brinnerup

Jag blinkar i bilen,
innan jag byter fil eller bromsar för att svänga,
inte samtidigt som jag vrider ratten som många andra.

Ingen av mina bågar har f.n. blinkers så man får markera
med armar eller kroppen när det behövs.

Last edited:
Blinkar alltid, spelar ingen roll om det är någon annan där eller inte.

Sitter väl i ryggen. :banana

Blinkar alltid i god tid oavsett om jag tror mig vara ensam på vägen. En enkel vana att lägga sig till med och ren slapphet att låta bli. Blir ofta skitförbannad på folk som inte blinkar eller håller avstånd.

alltid

Blinkar alltid för att andra ska veta vart jag är på väg och blinka samtidigt som man vrider på ratten är :kocko lika med noll.

Men teorin om att blinka först och bromsa sen vid avtagsväg eller korsning samt filbyte, måste ha försvunnit någonstans, på det här forumet bör majoriteten rösta alltid , då vi vet hur viktigt det är att visa vad vi vill och vart vi är på väg.

Mina blinkers funkar inte på husan :tummenupp
och på rettan har jag inga :tummenupp

Mina ***** blinkers funkar jue aldrig :huvet men när dom gör det blinkar jag för fullt :tummenupp (brukar även "tacka" om en bil går åt sidan när ja kommer farandes)

Undra om GR blinkar? :va :P

Klart, varför har man blinkers annars för? Inte är det då för att dem e snygga/coola ;)

Blinka hit o dit?

A.K.O.A skrev:
Tja!
När man är ute och kör mc ....?

Min personliga uppfattning är att nonchalansen och slarvet i trafiken (inte bara blinkandet) i huvudsak beror på lata poliser (inte bristande resurser).

Förare som inte blinkar, bilar med två – tre cyklar bak där bromsljus o blinkers är helt skymda (kolla danskarna som alltid har nummerskylt och ljusramp längst bak då de kör med cyklar på dragkroken), eller som den här årstiden en liten isfri glugg framtill, rapporteras eller bötfälls inte. Polisen jagar i stället 120-körare på motorväg (varmt, skönt, enkelt och bekvämt vilket också kan ge poäng i de lokala löneförhandlingarna) och fungerar dessutom som indrivare av obetalda räkningar (vägskatten till Vägverket!).

Självklart måste man tal om för omgivningen vad man har för avsikter genom att ge riktningstecken – lite mer rapp polis skulle kunna stävja oskicket.

Jag tycker att det är ett elände med bilister som inte blinkar... en dag kommer jag att sitta med min 25 ton tunga SL-buss i sidan på en barnfamilj pga att pappan inte orkade röra fingret tre centimeter och sätta igång blinkersen.

När jag kör bil stör det mig mindre men med tunga fordon i stadstrafik måste man planera körningen - det tar helt enkelt lite längre tid att gasa och bromsa med en fullsatt ledbuss.

Jag tycker att det är idiotiskt att VV's rekommendationer om blinkande vid cirkulationsplats ändrats. Jag önskar att det vore som det var förr - ska du vänster, blinka vänster innan du kör in i rondellen! Då ser ju alla andra trafikanter tydligt vart du är på väg. Då vet jag när jag kommer i min buss från motsatt körriktning att jag inte kan köra rakt fram. Blinkar du inte, räknar jag med att du ska rakt fram, och då kör jag in i rondellen...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back