blinkande oljelampa

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
min R6:a har fått fnatt tror jag.

2 gånger, båda på morgonen när jag varit på väg till jobbet så har lampan tänts och oljekannan i displayen börjat att blinka. jag har inte kört snabbt, utan bara kört lugnt och aldrig över 70 km/h

hjärtat hoppar upp i halsgropen och jag håller andan. jag stänger motorn, rullar in till sidan och testar starta igen. hojen går igång direkt utan att det lyser eller varnar.

för ca: 200 mil sedan bytte jag både olja & filter. kan den sluka lite olja ?
men varför lyser den inte annars ? och hur mycket olja skall det vara i ?

tack på förhand // Henke

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Så där han min varit två gånger också, det är bara att slå i en skvätt olja så är det löst. Kolla på stickan ska du se att det finns olja men att det är i underkant på stickan.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
wonderwizard skrev:
för ca: 200 mil sedan bytte jag både olja & filter. kan den sluka lite olja ?
men varför lyser den inte annars ? och hur mycket olja skall det vara i ?

tack på förhand // Henke
Det står på motorn hur mycket olja den rymmer. Byter man både olja och filter får man i nästan den mängden. Gissningsvis utan att veta ett dugg om R6 ska det vara nånstan mellan 3,3 och 3,8 liter...

När du byter filter måste du efterfylla med olja efter att du kört motorn en stund, därför att filtret "suger i sig" lite olja vilket gör att nivån sjunker. Har du gjort det? Det låter nämligen som om du helt enkelt bara har för lite olja i den och skulle behöva fylla på en halvliter eller så...

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
R6 SuperSport
Jag hade samma problem med min R6:a ibland.
Gå efter vad stickan visar så är det nog inga problem..tror jag.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Har för mig att Yamaha (R6 & R1ór) larmar för låg oljenivå. Dom har alltså en nivågivare. Till skillnad mot Suzuki som kör med oljetryck, larmar för lågt tryck.
Känner många R1 ägare som pytsar i en skvätt då och då för att få lampan att slockna.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Samma på min R1

Hade samma problem på min R1.
Lampan blinka o lös lite då o då men på min avhjälptes det med att byta olja och filter (ca 700 mil gammalt).Prova somsagt o slå i en skvätt olja till o kolla upp vad som står i instruktionsboken om oljebyte,oljemängd med/utan filterbyte.
Oljan blir lite piss flytande efter ett tag så det skadar inte o byta oftare än vad service intervallerna säger.Jag tänker nog iallafall byta vart 500:de mil
eller tidigare,kan ju kanppast skada.

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Min R1:a har fenomenet att lampan tänds om man kör med den lite halvvarm på ca 2-4000 rpm en bit. Då är oljenivån väl över mitten i glaset... Verkar precis som om oljan "fastnar" uppe i toppen när den fortfarande är lite seg. Jag får aldrig fenomenet när motorn är helt varm. Brukar fylla på lite, så slipper man en argt blinkande röd lampa.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
PMR skrev:
Min R1:a har fenomenet att lampan tänds om man kör med den lite halvvarm på ca 2-4000 rpm en bit. Då är oljenivån väl över mitten i glaset... Verkar precis som om oljan "fastnar" uppe i toppen när den fortfarande är lite seg. Jag får aldrig fenomenet när motorn är helt varm. Brukar fylla på lite, så slipper man en argt blinkande röd lampa.

den förklaringen passar in ganska bra på det som händer mig..

men som alla tipsat... pytsar i lite mer olja helt enkelt.

tack allihopa // Henke

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Vissa tunna oljor typ Motul 5-40 racingline kan ge dåligt oljetryck när man belastat motorn och slår av gas och går ner på tomgång.
Hade själv det problemet men provade med att byta olja som är aningen tjockare (Bel-Ray helsyntestisk 10-50) sen var problemet löst.

wonderwizard skrev:
den förklaringen passar in ganska bra på det som händer mig..

men som alla tipsat... pytsar i lite mer olja helt enkelt.

tack allihopa // Henke

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Superbike Roger skrev:
Vissa tunna oljor typ Motul 5-40 racingline kan ge dåligt oljetryck när man belastat motorn och slår av gas och går ner på tomgång.
Hade själv det problemet men provade med att byta olja som är aningen tjockare (Bel-Ray helsyntestisk 10-50) sen var problemet löst.

Vad har trycket för betydelse när det är nivåmätare... :7peta

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping