Blinkers hjälp

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
Tjenare.
Idag kom mina blinkers som jag beställt.:tummenupp Jag monterade dom och allt fungera, men varför blinkar dom så fort?:va
( jag har bara bytt därbak. samma blinkers fram som bak)
Innan blinkade dom bra, men nu blinkar dom jätte snabbt.:confused:
Någon som vet vad felet kan vara?

tack på förhand
/Erik

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
finns en del trådar om detta. en jälva massa ute i teknikdelen, ligger en sticky där bland annat.

kort sagt. du behöver antingen köpa nytt blinkrelä som pallar diodblinkers eller montera motstånd.

orkar itne förklara mer men kolla stickyn i teknik-delen.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Du ska ha ett blinkrelä (universal 2 elr 3 poler) utan glödvakt.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
vad gör det att dom är snabba?

jag vet att det inte är godkännt vid besigtning men det är väll bara snyggt ut? eller?

Hmm förstår inte riktigt vad du menar men antagligen passar nån av dessa svar-

Dom får inte blinka för fort/långsamt på besigtningen.

Ofta när du ändrar från tex 5w lampor till 21w (har för min mina gammla miniblinkers var på) så blir nått fel i reläet och dom blinkar snabbare.

Ett relä utan glödvakt (glödtrådsvakt) gör att du kan ha vilka lampor som helst (såklart inom vissa gränser) och ändå blinkar dom i rätt takt.

vad gör det att dom är snabba?

Ombesiktning för en 300;- är kanske inte det roligaste för en sån sak.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
3106760 Hmm förstår inte riktigt vad du menar men antagligen passar nån av dessa svar-

Ofta när du ändrar från tex 5w lampor till 21w (har för min mina gammla miniblinkers var på) så blir nått fel i reläet och dom blinkar snabbare.

Ett relä utan glödvakt (glödtrådsvakt) gör att du kan ha vilka lampor som helst (såklart inom vissa gränser) och ändå blinkar dom i rätt takt.

jo jag vet att det inte är godkännt. men man besigtar en hoj vart annat år. jag skulle tycka det var snyggt ifall mina miniblikers blinkade fort :)

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
imorse kollade jag om det var samma styrka på blinkersena bak som fram, men det var det inte.
Fram var det 23w och bak var det 10w. Så nu undrar jag vart man köper 23w lampor gula. Hobbex?

Last edited:

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
Hmm förstår inte riktigt vad du menar men antagligen passar nån av dessa svar-

OK vet du vart man köper relä utan glödtrådsvakt. Är det olika till olika hojjar?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3106760 Hmm förstår inte riktigt vad du menar men antagligen passar nån av dessa svar-

180:- // en som vet.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Bryr sig polisen om att det blinkar för fort ?

Undrade bara eftersom jag nyss fick mina miniblinkers och om dom blinkar för fort så ska jag låtade vara eftersom de är coolt med lite disco.:katt

Alkzkz

Make every stroke count - Go 2-Stroke.
Gick med
18 Jan 2007
Hoj
Aprilia RS 125
Själv köpte jag blinkers runt om från Bike efter en parkeringsincident. Originalblinkersen är som sagt på 10w och dessa miniblinkers är på 21w.

Jag var beredd på att de skulle blinka fortare eller dyl. men vänster fram blinkar precis som den ska, vänster bak och höger fram tänds inte alls, medans höger bak lyser konstant.

Dessutom smäller det i reläena varje gång jag slår på blinkersen, några tips? :näsblod

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Själv köpte jag blinkers runt om från Bike efter en parkeringsincident. Originalblinkersen är som sagt på 10w och dessa miniblinkers är på 21w.

Jag var beredd på att de skulle blinka fortare eller dyl. men vänster fram blinkar precis som den ska, vänster bak och höger fram tänds inte alls, medans höger bak lyser konstant.

Dessutom smäller det i reläena varje gång jag slår på blinkersen, några tips? :näsblod
Det säger ju sig självt, relät säger till att det är något fel pga. att du har ändrat från 10w till 21w som du sa. Likadant för dig som trådskaparen att ett nytt relä utan glödvakt bör inskaffas.

Och nej, jag har varken miniblinkers eller ett relä utan glödvakt på min hoj.

Bryr sig polisen om att det blinkar för fort ?

Undrade bara eftersom jag nyss fick mina miniblinkers och om dom blinkar för fort så ska jag låtade vara eftersom de är coolt med lite disco.:katt
Det finns något angivet i lagen som säger att de måste blinka med ett visst intervall - alltså inte för snabbt och inte för sakta. Du åker på en ombesiktning.

EDIT: Det här till en Volvo Amazon som är utan glödvakt, vet dessutom att andra har använt det med gott resultat. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88105

EDIT 2: Söker man, så finner man.
Här en väldigt utförlig beskrivning av 42-140 (det förstnämnda reläet). Misstänker att man måste lägga en ytterligare jordning.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2755544&postcount=161

Last edited:

blabolanr1

hmmm...
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Aprilia rs
om 10w lampor är orginal, så ska jag testa att sätta på det och kolla om det blinkar rätt

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy