blinkers problem....

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
hej.. har problem me mina blinkers, för att de blinkar för snabbt och behöver sätta dit motstånd.
Nu till problemet. Jag vet inte hur många Watt blinkersarna är..

Har köppt en tailguard med inbyggda diod blinkers. Iom att dioderna har betydligt mindre watt så e ju frågan hur får man reda på villket motstånd som man skall ha.. för de finns ju hur många som helst och välja på.
Pratade ida me leverantören, och som inte heller har nån aning å tycker att de e bättre att de skall blinka snabbare... :kocko hmm de vill inte ja iaf.

e de nån som har en lösning på detta problem? :)

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Effekten som utvecklas över en diodblinkers är försumbar, så du får ta och sätta dit ett motstånd som kompenserar för hela förlusten, alltså samma som dina originalblinkers är på.

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
McB skrev:
Effekten som utvecklas över en diodblinkers är försumbar, så du får ta och sätta dit ett motstånd som kompenserar för hela förlusten, alltså samma som dina originalblinkers är på.

Hmm de verkar inte fungera. :( Har köppt måtstånd som skall ta bort 23 watt och kopplat in på plus mellan relä och diod, har aven testat minus/jord oxå. men de blinkar fortfarande snabbt. :va
skall man lägga motståndet på nåt annat sätt, ex vid relät eller nåt??

nån som har nångon ide?? / robbie

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
zuki skrev:
Hmm de verkar inte fungera. :( Har köppt måtstånd som skall ta bort 23 watt och kopplat in på plus mellan relä och diod, har aven testat minus/jord oxå. men de blinkar fortfarande snabbt. :va
skall man lägga motståndet på nåt annat sätt, ex vid relät eller nåt??

nån som har nångon ide?? / robbie

Mulig jeg misforstår og/eller at du allerede har provat men kobl motstandene i paralell med blinkersene/diodene

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
ninja-mannen(c) skrev:
Mulig jeg misforstår og/eller at du allerede har provat men kobl motstandene i paralell med blinkersene/diodene

nope de har jag nog inte provat. hur menar du att ja skall koppla?? e lite trög såhär på morgonkvisten....

tack!!

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
zuki skrev:
nope de har jag nog inte provat. hur menar du att ja skall koppla?? e lite trög såhär på morgonkvisten....

tack!!
stämmer du ska koppla motståndet parralelt med blinkers lampan..
du ska ju lura strömmen att gå den vägen istället för att gå förbi lampan..

gör om gör rätt :p

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
ninja-mannen(c) skrev:
Kolla om du forstår nånting av den här teckningen.

Jag tror att motståndet måste kopplas i serie för att det ska vara någon mening med det som effektförbrukare i kretsen. Tänk på att motståndet måste tåla effekten.
(någon av Kirchoffs lagar, tror jag / eller så är jag för morgontrött :va )

/ Racerpelle

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Racerpelle skrev:
Jag tror att motståndet måste kopplas i serie för att det ska vara någon mening med det som effektförbrukare i kretsen. Tänk på att motståndet måste tåla effekten.
(någon av Kirchoffs lagar, tror jag / eller så är jag för morgontrött :va )

/ Racerpelle

Ja, du är för trött :)
Det skall kopplas parallellt med dioderna.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En god ide...

zuki skrev:

tack!!

Vilken resistans har du på motståndet/motstånden..? Ohmen alltså...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Köp ett relä HD-12 finns hos alla bil tillbehörs butiker, jag fick skaffa ett sådant efter jag satt dit LED blinkers till min retta, kostar 50-60:-

Bifogat

• Relä.jpg
    Relä.jpg
    38.7 KB · Visningar: 190

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
tackar alla som hjälpt mig.. satt in ett 6.5ohm parallellt.. och fungerar klockrent.... :tummenupp

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Detta har säkert diskuterats i oändlighet i olika trådar men har iallafall lite frågor då jag inte är helt säker på sånt här.

Har samma problem som trådskaparen hade. Inhandlat en >undertail< från hotbodies och vet inte effekten på LED-blinkarna. Så om jag ska kompensera för hela förlusten ska jag ha motstånd som klarar 21W (originalblinkarna ligger på 21W) på ca 6.9ohm om jag förstått det hela rätt.

Serie-K verkar vara ett rekommenderat motstånd. Funkar detta motstånd från Elfa även fast det ligger på 17W?
Artnr: 60-542-41
Serie-K 17W 6.8ohm

Eller bör man välja ett annat motstånd som ligger ännu närmre 21W, tex detta:
Artnr: 60-048-73
Effektmotsånd 20 W 6.8ohm

Eller kanske något annat än dessa två ?

Pls help!

Last edited:

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nobody?

Jaja, det är väl bara välja nån av dem antar jag. Så dåligt kan det väl antagligen inte bli.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Tias skrev:
Serie-K verkar vara ett rekommenderat motstånd. Funkar detta motstånd från Elfa även fast det ligger på 17W?
Artnr: 60-542-41
Serie-K 17W 6.8ohm

Eller bör man välja ett annat motstånd som ligger ännu närmre 21W, tex detta:
Artnr: 60-048-73
Effektmotsånd 20 W 6.8ohm

Eller kanske något annat än dessa två ?

Pls help!

Jag har det nedre (20W, 6.8ohm) till mina diodblinkare. Lite större än 17Wattaren, men då slipper man riskera att motståndet går varmt. Kör på det!
:tummenupp

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
Marcus skrev:
Jag har det nedre (20W, 6.8ohm) till mina diodblinkare. Lite större än 17Wattaren, men då slipper man riskera att motståndet går varmt. Kör på det!
:tummenupp

Räknar man med 13,8 V och 6,8 ohm får man 28 W kontinuerlig effekt, men eftersom duty cycle på en blinkers är ca 50% borde du klara dig med halva effekttåligeheten dvs 14W. Väljer du 17W har du lite marginal.

/RedTop/

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för svaren båda två! :tummenupp

Då spelar det egentligen mindre roll vilket jag tar av dem, båda lär funka med andra ord då :) Kanske är bäst att ta 20W ändå som Marcus säger för att vara på den säkra sidan.
Men det som är lite dyrare, kan man räkna med att det är bättre kvalitetsmässigt då? Syftar på Serie-K.

Hursomhelst, tackar... nu ska jag beställa.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring