blir inte klok - vart kommer pengarna ifrån

IGNJATOVIC

Guest
Raceförare kör järnet - de kraschar - de lagar hojen - de kör igen, och kraschar och lagar och kraschar och lagar. Vart får de alla pengar ifrån? Inte är det väl så att sponsorer täcker allt - inte ens i Pro Superbike?

Sen tycker jag att de flesta som kör i Pro Superbike verkar ha det som heltidsjobb. Min åsikt är att det borde gå att kombinera jobb+Pro S om man kommer så långt - är det någon som tycker tvärt emot?

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Det är väl få förunnat, som kan leva på sin racing i Sverige och väldigt få klistermärken som ger rena pengar. Däremot tror jag att många är egenföretagare och kan utnyttja det för att hålla kostnaderna nere samt dom sponsorer dom har, kan bistå med prylars och förbrukningsmaterial.
Kombinera det med att äta nudlar, ge fan i att köpa ny parningskostym var och varannan vecka till krogbesöken, så har man råd att tävla i road racing:tummenupp

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
690 Enduro R -12
De riktigt unga förarna så tror ja på changco.
De lite äldre förarna så tror ja på Peder Rosberg.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag vete fan om jag klassas som rik. En gång slapp jag betala soppan när jag lånade pappas bil till Åsen, så det är ingen "pappa betalar racing" (han tjänar inte onormalt mycket heller, samt att vi är flera i syskonskaran). Har man möjlighet att lägga varända krona som blir kvar efter hyra och billigt mat så går det. Jag är snickare och la allt som gick på racing. Jobbade övertid om det gick o.s.v. Sen hade jag väl motsvarande en månadslön i spons. Men sen var det också pengabristen som fick att missa delar av denna säsong.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ett brinnande intresse och en jävla massa jobb...

Tror inte alla sveriges roadracingförare är födda med silvesked i munnen.

Att köra roadracing kräver mycket engagemang utanför banan med att ragga sponsorer som kan tänka sig stå för ett oljebyte eller ett set kåpor.
De som lever på sin sport innom RR i Sverige är nog mycket lätträknade.

Det är tråkigt tycker jag för att många talanger faller bort på just den ekonomiska biten.

Varför skulle det inte gå att kombinera en racekarriär i Pro Superbike och ett vanligt jobb? :va

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ung och rik pappa betalar, de tillhör sveriges överklass.

Det är samma i bilracingen ibland. Gamla mekrävar som kör sportvagn blir påkörda av talanglösa racingnyfrälsta yuppies i radicalbilar. De sistnämda rycker på axlarna efter smällen medans de förstnämda stönar och ser 100 timmar i garaget innan vraket är återställt.

IronMike

Guest
folk fixar pengar.... på ett eller annat sätt =)

inte hört talas om tjock-steffe från uppsala (uppsalamaffian) som gick från lodis, till "top-vd" med amerikanskt börsnoterat teknikföretag som skulle slå ut playstation&nintendo? på ett par mån, blev han en kis i kostym å med lön på 500,000 pund / mån, chaka ferrari enzo mm.

nu lindade han iofs sin enzo runt ett träd i californien feb 06, men ute nov 07 ...inget är omöjligt.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Man suger dollme på någon mindre noga räknad pub, drar över chefens gammla nucka för en 500 hundring, efter några år i gemet lär man sig vad som är nödvändigt att lägga pengar på och vad som är värt att vända upp arslet för.

björn

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
ung och rik pappa betalar, de tillhör sveriges överklass.

Välkommen till jorden, hur är vädret på din planet?

Ärligt talat, har du varit i en roadracingdepå? Många är 30+ och har äntligen fått råd att förverkliga sina drömmar. En liten klick är unga och har entusiastiska föräldrar som hjälper till med allt dom kan. Kostnaden för en 125 juniorhoj är ganska låg, man kan klara det utan en sponsor. Kostnaden för att köra superbike är aningen högre, men om man jämför med vad många lägger för att köra en säsong på gata med en ny R1:a så är inte skillnaden så hemskt stor som man kan tro. Många är egna företagare, som jobbar fler timmar än snittet under den kalla årstiden för att samla in pengar nog att klara sommaren på.

IGNJATOVIC

Guest
Okej, tack allihopa - jag har väl fått en hyffsat bra uppfattning om hur det förhåller sig.

Bajs att jag är student.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Skrivet med en liten gnutta ironi :pannkyss
Inte är det några som bor i slummen och har 20ungar i en 1:a som kör junior klasser.
Eh skitsamma.!

Finns ju en hel massa folk som har det nånstans mitt emellan rik och fattig. Världen är ju inte svartvit...

MikkE

Guest
Många antar jag jobbar satan när det inte är säsong. Sparar pengar och försöker ragga sponsorer eller bidrag med pengar/tillbehör. När det är säsong är det 12 timmars pass mån-tors, sedan ledig fre-sön. Typ..

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Många antar jag jobbar satan när det inte är säsong. Sparar pengar och försöker ragga sponsorer eller bidrag med pengar/tillbehör. När det är säsong är det 12 timmars pass mån-tors, sedan ledig fre-sön. Typ..
Så planeras vintern och den kommande sommaren! :tummenupp

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Ganska enkelt

Jobba 3 jobb (varför sova mer än 4 timmar?)
Ge fan i krogen, kläder ärver man av kompisar:)
Nudlar är billigt, makaroner ger energi!
Mest är det en inställningssak och att man är tillräckligt intresserad!

Nu är jag snart 40,så då kan jag strunta i dom 3 första raderna, jobbar bara 1 jobb, men lika mycket som de 3 jag hade samtidigt förut;)

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag brukar försöka blåsa staten på så mycket som möjligt!:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...