Blir tårögd snart =(

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Ska snart köpa hoj " 18 år mellanklasshoj" och har ändå inte kommit fram till hur det är med försk... finns det något enda bolag som reggar på 25 kw sen mellanklasskort?

Vi ringde Lf om en r6a för nårra månadersen.. då va det basförsäkring som stod på min far 53år men andra fick köra den... helförsäkring/helår 14 000 kr

Sen är det detta mej hojval... impotera ska jag göra en 00-01a

någon av dessa

Kawasaki Zx6r Ninja 111 hk
Honda Cbr 600 Fs 109 hk
Suzuki Gsxr 750 141 hk

vilken är bästa alternativet försäringsmässigt? Alla har inköpspriset på ca 50 000 i tyskland.. då skall den va försäkrad halvförk/halvår

Om det är nån som äger någon av dessa hojar så är ni välkommna att skriva vad ni betalar i försäkringspremie.. och vilket bolag...

Mvh /En stressad micke

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Näe. Det enda du kan göra är att gå ner i effekt eller upp i vikt (på hojen). Alt. äldre hoj.

Vill du inte det? Tråkigt. Det kostar att åka hoj. Finns även en (eller en jävla massa) anledning/ar att försäkringen är såpass dyr för dig.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Folk som är 30 har knappt råd att ha sportcykel idag.
Bara inse fakta köp något billigare till du har en hög pengar över.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Skenförsäkra då... i vissa fall måste man göra det när helförsäkring kostar mer än hojen!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
H4 skrev:
Skenförsäkra då... i vissa fall måste man göra det när helförsäkring kostar mer än hojen!
MÅSTE???? :mad:

HAR MAN INGA PENGAR KAN MAN INTE KÖPA NÅT. Ska det vara så jävla svårt för folk att fatta det eller?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
låt bli att helförsäkra, du ska väl inte ramla :va ;)

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
som tidigare talare (eller vad det kallas här på sh : )
Så köp en äldre billigare hoj helt enkelt som du har råd med!
Punkt slut!

wox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
R1-99:a Hyper SÅLD !! GSXR 02:an SÅLD !!
säger detsamma.... eller köp min GSXR 1000 02:a och :lol

då snackar vi försäkring :(

det kostar att ligga på topp grabben..... :banana

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
HanneZ skrev:
gah, ännu ett moppefucko, dra räva i grus
:rofl :rofl :rofl

Säger som andra. Köp det du har råd med, inkluderande försäkringskostnaden (gärna på dig själv). Förstår inte varför alla newbies måste ha en klipp ny värstinghoj och helförsäkrat (bortsett från då banken kräver helf)?

En av de roligare stunderna på hoj som jag haft var faktiskt på en gammal Honda 500 Four för sisådär 10 år sen! Nu menar jag inte att man nödvändigtvis ska åka runt på en hoj från början av 70-talet men läs vidare:
Min polare hade köpt en beg 500 Four, kostat på Öhlinare, clip-on, bakåtflyttade fotpinnar samt höjt hojen bak för att få lite snabbare chassiereaktioner. Vi skiftade hoj en kväll, han åkte min Z1000, jag åkte hans knarr. Vansinnigt roligt chassie som gick at åka hur fort som helst genom böjarna med! Och gick att kasta högervänsterhöger hur som helst! Detta ska givetvis ses i skenet av att jag var van vid Kawan men ändå, hade skitkul rent ut sagt. Dessutom åkte jag från polaren vare sig vi åkte våra egna eller den andres hojar :tummenupp men det hör egentligen inte hit.

Nu menar jag som sagt inte att man måste åka 30 år gammal hoj men det finns faktiskt alternativ till att köpa en mer eller mindre ny värstinghoj. Dessa alternativ är enormt mycket billigare:
*Billigare att köpa
*Billigare i reservdelar
*Billigare i försäkring (kanske till och med kan ha mindre omfattning på försäkringen
*Mindre värdeförlust
Samt mindre gråt över repade kåpor om man lägger ikull knarren.

Driftsäkerhet på gammal hoj? Ja, det beror till väldigt stor del på skicket och på hur väl du sköter hojen.
Storreparationer? Ja, en av lirarna i den här tråden berättade att han aldrig hade meckat 4-takt när han blev tvungen att riva isär sin knarr men han fick hjälp av sina polare här på SH med hur han skulle gå till väga och han fick ihop det!
Det går med andra ord att åka äldre hoj också.

Som sagt, det finns en anledning till att premierna är skyhöga på värstinghojar och färskt körkort. (egentligen att dom är skyhöga på värstinghojar oberoende av förare om man ska tro senaste statistiken.)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Men är det inte bättre att köpa en retta när du ändå är igång? :rolleyes:

R6 kan säkert vara en mkt bra förstahoj, men ja betala det kommer du få göra så det svider det är ett som är säkert.
Men vad jag inte förstår är varför du inte kan köpa en äldre hoj att åka på tills du blir av med mellankortet och får köra fulleffekt.
Jag tycker det är mkt bra av bolagen att inte försäkra 25kW med den effekten.
För det skulle i slutändan innebära att vi inte skulle ha en enda retta, gsxr osv med full effekt.
Det sved för mig att försäkra min första väghoj och det var en GSX 400 F.
Man kan ha roligt på en hoj som det inte står RRRRR på.
Men som sagt sålänge du ska åka R6 är det bara att betala.
Vore jag som dig skulle jag köpt en billigare äldre maskin och haft mer kul per krona.
//Tobbe

Colony

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu
Snackade med en kille på 18 år som hade en cbr 600 01a han hade den tillsammans med sin far... då han ger 4950 halvförsäkrad/helår.. vadå e det inte bra? bodde i örebro.. jag bor i karlskrona så den lär inte va dyrare här kan jag tala om =)

HanneZ

Guest
Colony skrev:
Snackade med en kille på 18 år som hade en cbr 600 01a han hade den tillsammans med sin far... då han ger 4950 halvförsäkrad/helår.. vadå e det inte bra? bodde i örebro.. jag bor i karlskrona så den lär inte va dyrare här kan jag tala om =)
tillsammans? äger man en hoj tillsammans med någon annan ska den stå på den som utgör den största risken d.v.s den som skulle betalat högst premie

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Nja, den ska väl vara försäkrad på den som har det ekonomiska intresset i hojen, dvs den som har betalat hojen. Och man kan inte försäkra en hoj om man inte äger den. Edit: dvs har hojen skriven på sig. //edit
Örebro-fallet är alltså ett solklart fall av skenförsäkring om grabben har betalat hojen (det ekonomiska intresset).

Colony:
Se det så här:
På lördag är det big party här i stan, då tänkte jag gå en krogrunda på din bekostnad. Är det ok? Samma sak som skenförsäkring. Dvs att man låter någon annan betala för sig själv. Snyltning med andra ord.

Om inte fb hade uppfunnit det här med åldersdifferewntirera svårt ord det där åldersdifferentierade premier så hade fenomenet aldrig uppkommit men nu är läget som det är.

Jag har sagt det tidigare:
En riktig karl betalar för sig själv och en fjolla snyltar på andra.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jag fattar fortfarande inte varför man nödvändigtvis måste ha en nästan ny knarr?
Är dagens ungar så makalöst bortskämda att det bara är värst och nytt som gäller?

HanneZ

Guest
ajuste, den som gråter mest när hojen blir stulen ska stå på försäkringen, så va de nån som skrev tidigare o de stämmer rätt bra

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring