Blir trött av att läsa.. Borde jag uppsöka läkare?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hej Sporthoj. Jag tänkte be er om en analys och rådfråga er om jag eventuellt borde uppsöka läkare.

Jag studerar nu på Universitetet. Jag anser mig själv ha ett tillräckligt gott intellekt för att klara moderata studier och jag älskar litteratur och allmänbildning.

Mitt problem är detta. När jag läser kortare stycken gör det ingenting, jag kan utan problem läsa en tidning eller nyheter och fortfarande känna mig pigg och fräsch. Men i min utbildning får vi ofta flera hundra sidor med text som ska läsas och analyseras. Jag märker att när jag läst ett tag, brödtext, ofta ett längre stycke så blir jag väldigt trött väldigt fort. Det är nästan som om en slags hinna läggs på hjärnan och jag blir sömnig.

I min ungdom läste jag många böcker och kunde helt enkelt göra så att om boken var tillräckligt intressant ignorera denna åkomma. Brukade ofta läsa innan läggdags och i samband med detta var att bli sömnig inget större problem, jag fick istället en gott natts sömn.

För att undvika detta problem eller snarare komma runt det brukar jag ofta dricka kopiösa mängder kaffe och små äta mycket socker under tiden jag läser något för skolan. Om jag ska läsa 50 sidor så måste jag göra så att jag börjar i väldigt god tid och läser samtidigt som jag kontinuerligt dricker kaffe och äter kakor för att jag ska kunna minnas så bra som möjligt och ha en bra koncentration.

Givetvis tar jag många pauser. Jag har inga som helst lässvårigheter eller dyslexi eller problem med stavningen. Men detta gör att jag går upp i vikt under intensiva studie perioder och ofta mår dåligt, blir väldigt trött och nästan lite deprimerad.