Blir trött av att läsa.. Borde jag uppsöka läkare?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hej Sporthoj. Jag tänkte be er om en analys och rådfråga er om jag eventuellt borde uppsöka läkare.

Jag studerar nu på Universitetet. Jag anser mig själv ha ett tillräckligt gott intellekt för att klara moderata studier och jag älskar litteratur och allmänbildning.

Mitt problem är detta. När jag läser kortare stycken gör det ingenting, jag kan utan problem läsa en tidning eller nyheter och fortfarande känna mig pigg och fräsch. Men i min utbildning får vi ofta flera hundra sidor med text som ska läsas och analyseras. Jag märker att när jag läst ett tag, brödtext, ofta ett längre stycke så blir jag väldigt trött väldigt fort. Det är nästan som om en slags hinna läggs på hjärnan och jag blir sömnig.

I min ungdom läste jag många böcker och kunde helt enkelt göra så att om boken var tillräckligt intressant ignorera denna åkomma. Brukade ofta läsa innan läggdags och i samband med detta var att bli sömnig inget större problem, jag fick istället en gott natts sömn.

För att undvika detta problem eller snarare komma runt det brukar jag ofta dricka kopiösa mängder kaffe och små äta mycket socker under tiden jag läser något för skolan. Om jag ska läsa 50 sidor så måste jag göra så att jag börjar i väldigt god tid och läser samtidigt som jag kontinuerligt dricker kaffe och äter kakor för att jag ska kunna minnas så bra som möjligt och ha en bra koncentration.

Givetvis tar jag många pauser. Jag har inga som helst lässvårigheter eller dyslexi eller problem med stavningen. Men detta gör att jag går upp i vikt under intensiva studie perioder och ofta mår dåligt, blir väldigt trött och nästan lite deprimerad.

Vissa av mina kurser är väldigt interaktiva och då lär jag mig mycket mer. Jag har på senare tid lyssnat på ljudböcker och kan lyssna i timmar utan att förlora koncentrationen, eller se på en film i tre timmar och komma ut och fortfarande vara pigg och kry.

Jag börjar nu tro att det kan vara så att det är något med min syn som kan vara fel. Jag har perfekt syn så till den grad att jag ser skarpt både på nära håll och på långt håll. Jag är ofta bättre än jämnåriga eller kollegor med att se och läsa skyltar på långt avstånd.

När jag är ute, fysiskt aktiv eller liknande är jag väldigt glad, pigg och uppåt. Men jag vill också kunna sitta framför en brasa och gosa med en bok en hel kväll. Något jag saknar i mitt liv.

Frågan är nu hur jag kan komma runt detta problem, ska jag uppsöka en läkare?
Kom nyligen ihåg att jag inför körkortet gjorde syntester och jag klarade dem, men vissa bokstäver hade jag svårt att se för att min hjärna blev trött efter ett tag. Detta är inget problem, för att läsa skyltar och liknande har aldrig påverkat mig som förare och jag har bra mörkerseende.

Nå, sporthoj, vad kan jag göra?
Det känns som att godis/kaffe metoden börjar bli tröttsam.

MVH

Last edited:
Kollat upp synen? Kanske är den som spökar lite utan att du själv "ser det" men att dina ögon blir tröttna a.k.a. din hjärna blir trött!?

- Plugga 20 min vila 5 min; rinse repeat
- Drick kaffe men skippa godis
- Träna, när du pluggar har du gott om tid till det, jag tränar 5-8 ggr i veckan

Kolla upp synen en gång till, när du tar KK så kollas bara att du ser bra inte ev. brytningsfel och det är ofta det som gör att man blir trött.
Jag har samma problem, jag blev trött och fick även ont i huvet efter en stunds konsentrering.
Jag har enbart ett litet brytningsfel efter att jag slog bakhuvet i backen efter att jag ramlade av ett lastbilsflak, synen är det inte något fel på så jag behöver inte glasögon för att köra men jag tror inte någon vill möta mej i trafiken om jag är utan 8)

Ska börja med att gå till en optiker. Om jag läser facklitteratur kan jag inte läsa mer än 5-10 min i sträck utan att ha paus och jag måste kontinuerligt dricka kaffe och äta saker för att hålla blodsocker på topp.

När det kommer till körandet blir jag inte trött av synen dock. Kört flera gånger upp till 10-14 timmars pass :)

Ditt problem är att literaturen de tvingar er att läsa är för tråkig. Stäm skolan som tvingat på dig ett koffein- och sockermissbruk, lägg även till att du känner dig kränkt så får du en helsida i Aftonbladet direCkt. :tummenupp

- Plugga 20 min vila 5 min; rinse repeat
- Drick kaffe men skippa godis
- Träna, när du pluggar har du gott om tid till det, jag tränar 5-8 ggr i veckan

Hjälper inte det minsta. 1 sida in på historieboken (komvux) så somnar jag...varenda gång. Genetisk kass ur ett studerande perspektiv men jag är glad ändå.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick