Blivande mc-förare måste gå riskkurs

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
"Från och med i höst måste alla som tar körkort för motorcykel genomgå en särskild riskutbildning.
- Förhoppningsvis kan det här rädda liv på sikt, säger Olof Stenlund, projektledare för utbildningen vid Transportstyrelsen. "


Det låter i sig inte helt tokigt och alla åtgärder för att minska olyckorna borde vara av godo.

Däremot går det mig på nerverna att dessa förslag ofta är rena affärsidéerna och förslag från STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund ) som deras lobbyister arbetar fram hos politiker och myndigheter. Vad kan vara bättre än att införa lagar som kräver att blivande trafikanter måste köpa tjänster hos STR:s medlemmar.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/blivande-mc-forare-maste-ga-riskkurs-1.12440

cash-is-king-2.jpg
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Det är väl samma kurs som ska ingå i halkkörningen för dom som tar b-behörighet på något sätt om jag inte misstar mig? Så det gäller inte bara när man tar "a" alltså.

Kan väl iofs tycka att det både behövs och kan vara nödvändigt, om man ser till att de som tar körkort bevisligen lär sig något så dom blir bättre förare efteråt. Tyvärr så blir det nog som sagt bara ett nytt sätt att tjäna pengar på, och bortkastad tid i övrigt, på samma sätt som kursen för att få vara handledare vid övningskörning (som var totalt bortkastad tid).
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Jag tycker absolut det är en bra idé, men utbildningen skulle vara i Transportstyrelsens regi och ingå i avgiften för körkortstillståndet.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Om den är något i närhet med den man får gå för att få vara handledare för bil är det en jävla skit "lag". Det enda dom gnällde om var hur mycket bättre det är att gå körskola än att göra allt som privatist.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det är ju det jag säger, STR måste ha Sveriges bästa lobbyverksamhet.
Jag ska fan bli trafikskoleägare!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
[I..Däremot går det mig på nerverna att dessa förslag ofta är rena affärsidéerna och förslag från STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund ) som deras lobbyister arbetar fram hos politiker och myndigheter. Vad kan vara bättre än att införa lagar som kräver att blivande trafikanter måste köpa tjänster hos STR:s medlemmar.
..

Ibland är inte allt som man tror..

STR och övriga körskolor kommer inte att få exclusivitet på denna nya Riskutbildning. Det är ganska enkelt så att det öppnas upp för flera och nya aktörer - vilket jag anser är klokt och vettigt!

Och jag kommer bli förvånad om inte vi kommer se nya aktörer..

En risk utbildning för MC är behövlig - och det ryms inte i dagens befintliga utbildning. Sen kan man ju altid diskutera kostnader - och tyvärr glöms ofta i räset om att klara provet - vad syftet är med att ta´körkort. Det måsta såklart altid vara att producera trafikanter som kan hand om sig själv och andra i trafikken!

SMC har varit med att designa riskutbildningen, och vi kommer sannolikt inte att alla önskemål uppfylda - bl. a för det finns för få "trafikövningsplatser f. MC (BANOR)" - Remissvar finns som vanligt på SMCs hemsida..
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Om bara den här riskutbildningen är utformad så du lär dig identifiera riskerna och hur du undviker dem är jag för det.

En sak jag verkligen saknar dock är en motsvarande utbildning för bilister där du lär dig lägga märke till motorcyklar, förstå hur en motorcykel fungerar i trafiken, förstå att en motorcykel kan göra en omkörning på ställen som skulle vara omöjligt för bil bara för att en motorcykel kan accelerera så mycket fortare.
Skulle vilja se att trafikskolorna, vv, osv lägger mer vikt vid detta och liknande, gärna genom videosnuttar på TV.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
En sak jag verkligen saknar dock är en motsvarande utbildning för bilister där du lär dig lägga märke till motorcyklar, förstå hur en motorcykel fungerar i trafiken, förstå att en motorcykel kan göra en omkörning på ställen som skulle vara omöjligt för bil bara för att en motorcykel kan accelerera så mycket fortare.

Min tanke också, varför bara MC förare när många av de värre olyckorna faktiskt inträffar då mc och bil kolliderar.

Självklart så ska en liknande kurs även införas för B-kortet, finns många som kör bil riktigt dåligt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ibland är inte allt som man tror..

Jag tror ingenting, jag vet bara hur det ser ut idag, hur STR arbetar, och vad historien har att berätta. Inte heller kritiserar jag ditt jobb, för det är naturligtvis bra att analysera orsaken till mc-olyckorna och arbeta riskförebyggande.

Men det finnas en tradition inom trafiksäkerhetsutbildningen att bygga kaka på kaka och utbildningen "på hög" (ffa hand i hand med STR). Där varje ny kaka lobbas fram som en obligatorisk utbildningsdel och där eleverna och handläggare får stå för kostnaden. Givetvis medan STR gnuggar händerna.

Se bara på den obligatoriska handledarutbildningen som nu gäller för bilister. Frågan är om den verkligen resulterar i något konkret? Vidare, varför tvingas handläggare gå kursen en gång per elev, det blir dyrt om handledaren har 2-3 ungar som ska ta körkort. Att körskolorna gnuggar händerna är däremot säkert.

I denna riskkurs ska det ingå en teoridel, mot betalning förutsätter jag. Varför inte istället evolvera det befintliga teoriprovet och se till att eleverna tvingas utbilda sig ytterligare i områden som riskbedömning inom de befintliga ramarna för de teoretiska studierna? Dvs utan att någon extra kostnad tillkommer på den biten.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det tråkiga med denna riskutbildning är om den inte fungerar kommer den ändå vara kvar.

Jag tror att vi går mot att man inte kommer att få övningsköra privat plus att ta själva körkortet kommer vara så pass krångligt och dyrt att ingen knappt har råd.

Jag är kritisk till detta. Bara kolla teoriboken, mer en hälften är full med beteenden och miljön och resten om trafiken. Man matas med hur farligt det är att köra för fort, att vara trött etc. Sedan ska man tvingas höra samma sak på en kurs. Det kan inte sluta bra.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Säkert en god idé men det kommer antagligen göra kk ännu dyrare vilket absolut inte är bra då kk börjar bli mer och mer en klassfråga!
MC är iof lite av en lyx redan speciellt SH!

Jag antar att denna utbildning främst riktar sig till unga killar och kommer antagligen inte komma åt dom utan bara göra de redan medvetna ännu mer medvetna...
Har någon träffat ett mer arrogant ekipage än en 25-åring med SH?

Alla vet redan hur farligt det är med mc men de flesta väljer att blunda....

EDIT:Citat SMC: " Jag kan tänka mig att en del blir sura över att det nu kommer att kosta ytterligare några tusenlappar att ta körkortet."

Lite sura????
NÅGRA TUSEN EXTRA??????????

Snacka om att sko sig på en grupp!!!!!!!!!!!!
Kan man bara inte ändra till att ingen under 30 får ta kk då många yngre knappast har dessa pengar!

Kommer garanterat leda till fler kk-lösa fukkon som tokgasar!

Mitt kort gick på ca 15lök (ja jag tog allt på skola) och några tusen till hade nog fått mig att fundera...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Se bara på den obligatoriska handledarutbildningen som nu gäller för bilister. Frågan är om den verkligen resulterar i något konkret? Vidare, varför tvingas handläggare gå kursen en gång per elev, det blir dyrt om handledaren har 2-3 ungar som ska ta körkort. Att körskolorna gnuggar händerna är däremot säkert.

Har du gått den?
Det har jag!
Jag kommer dessutom att få betala och gå den minst en gång till.

Tidigare har jag övningskört med alla som har velat, då det inte kostade något att ta ut ett handledarbevis, sedan kursen blev obligatorisk har jag bara "tjuvövat" med ett par stycken som inte har haft tillgång till lämpliga bilar eller som har föräldrar som saknar bil/körkort.

Det är ju lite tråkigt faktiskt då ungarna har ett flertal kompisar som inte har möjlighet att övningsköra med någon, jag funderade starkt på att gå kursen med grannens unge då dom bara har automatväxlade bilar och vägrar att låna en bil att övningsköra med.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
man får väl pröjsa för den där alkohol i trafiken nu oså el kommer den snart?
har hört nåt om de, när dottra är 18 kommer körkortet kosta så mycket så de flesta tar nog inte ens kortet då :mad:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
man får väl pröjsa för den där alkohol i trafiken nu oså el kommer den snart?
har hört nåt om de, när dottra är 18 kommer körkortet kosta så mycket så de flesta tar nog inte ens kortet då :mad:

Det är den främsta orsaken till att mina ungars kompisar inte tar körkort.
Mina ungar har försökt förklara att det är en engånsinvestering man har nytta av resten av livet, men alla 18 åringar ska ju "jobba med dataa och bli stenrika" så dom tänker ta det "sen när dom har mera pengar".

Vilket aldrig blir av, det visar alla erfarenheter på området...
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Det skall kosta några tusen extra. Detta till en utbildning som redan, förutsatt att möjlighet till privat övningskörning inte finns, är direkt svindyr.

Jag är övertygad om att det kommer att bli en succé för den dystra olycksstatistiken, till det bättre givetvis. Inte en jävel kommer ju att ha råd att plocka kortet med den reformen!
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Trams ! Vid förarprovet (trafikdelen) skall aspiranten visa prov på riskmedvetenhet, så momentet finns redan. Riskutbildningen skall inte vara en halvdag på någon bana utan den skall (i synnerhet vid MC-utbildning) genomsyra hela utbildningen. En seriös MC-skola eller privathandledare har detta högst på dagordningen vid varje övningstillfälle. Det går helt enkelt inte att få något gott resultat av några timmars skrämselpropaganda, sånt måste arbetas in i individens medvetande över tid.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Trams ! Vid förarprovet (trafikdelen) skall aspiranten visa prov på riskmedvetenhet, så momentet finns redan. Riskutbildningen skall inte vara en halvdag på någon bana utan den skall (i synnerhet vid MC-utbildning) genomsyra hela utbildningen. En seriös MC-skola eller privathandledare har detta högst på dagordningen vid varje övningstillfälle. Det går helt enkelt inte att få något gott resultat av några timmars skrämselpropaganda, sånt måste arbetas in i individens medvetande över tid.
Haha, så sant.. Minns alla gånger i skolan det kom någon gammal alkis och prata om att det var så faarligt att dricka sprit och att det var farligt osv.. Det gick ju bra med det :rofl
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det den utbildningen kostar är en fis i rymden jämfört vad försäkringen kommer kosta när de väl fått körkortet...

Jag är övertygad att den är meningslös utan är det något som eventuellt skulle fungera så är det högre åldersgräns - typ max 125cc tills man är 40...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker det är en alldeles utmärkt idé! Dagens utbildning handlar alldeles för lite om praktisk användning av hojen, hur vi påverkar/påverkas av trafikmiljön tex.

Kanske är det tom så att det här gynnar oss alla, iom att nu kanske 100 olyckor varje år kan undvikas (tex idioter som kör om i korsningar, folk som tror att alla bilar ser dom osv), och därigenom kanske vi alla kan få lägre försäkringspremier, bråket om att vi ska förbjudas/effektbegränsas avtar och allmänheten får en ljusare bild av oss!
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Jag måste nog stämma in i kören ang. handledarutbildningen.

Det var, utan tvekan, den mest bortslösade tiden under mitt levende. Till och med de ggr jag spytt som en kalv efter häxblandningarna under gymnasietiden var mer givande än detta dravel.

Och att det dessutom kostar pengar är för mig en gåta, jag anser att alla som tvingas genomlida denna totalt icke-givande kurs borde bli ersatta för sin bortkastade tid, eventuella resor samt för psykiskt lidande.

Så kommer nu detta "riskmedvetande"... Den person som INTE förstår att vistas i trafiken medför fara för liv och hälsa, står förmodligen vid träsvarven på Samhall och har inga som helst ambitioner att ta MC-kort.

Jag är inte imponerad av denna övertro på "utbildning"! Det är ett trumf-ord, något gulligt och fint som förväntas ha närmast magiska egenskaper. I realiteten skall ibland gränser tänjas, för att det känns rätt där och då, med lite otur på sin sida så är kraschen ett faktum.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top