Blocket försäkring bra eller anus

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Har en fundering nu när vi ska sälja våran bil,ska man teckna en sån försäkring eller är de bara en grej som blocket känar pengar på.

Tänkte höra med er om ni har erfarenhet av detta.

Vad jag har hört här på jobbet så är det många som påstår att dom fick bilen såld fortare pga den.

Såå va säger ni

Jag köpte en bil med blocketförsäkring och tycker det är en bra grej!
Du som säljare slipper risken att den som köper bilen ringer veckan efter affären och gnäller om det ena eller andra felet han hittat.
Köparen har en självrisk på 1500kr om något pajjar, även om motorn totalhavererar, så ska det inte kosta mer än vad självrisken är.
En ganska bra trygghet när man köper begagnad bil.

Jag köpte en bil med blocketförsäkring och tycker det är en bra grej!
Du som säljare slipper risken att den som köper bilen ringer veckan efter affären och gnäller om det ena eller andra felet han hittat.
Köparen har en självrisk på 1500kr om något pajjar, även om motorn totalhavererar, så ska det inte kosta mer än vad självrisken är.
En ganska bra trygghet när man köper begagnad bil.

Kom ihåg att är det slitagedelar så gäller inte försäkringen. Mitt växellådshaveri höll på att strykas pga "slitagedelar", men jag är bra på att deala.

Man har IF som motpart, det är aldrig positivt. Tror "IF" står för "IF du får ersättning"

Min syrra köpte en bil från 2005 med blocket försäkring. 3 veckor senare pajade ACn. Hon fick den lagad o slapp själv betala dom 8lax det kostade. O det är inget en vanlig försäkring täcker! Bra skit säger jag..

Försäkringen kan säkert göra att det känns tryggare för en eventuell köpare, men den täcker inte allt. Har bilen t ex varit modifierad gäller den inte för att nämna ett exempel. Att t ex köpa en Impreza STI där något händer och tro att försäkringen gäller är att tro för mycket på den här typen av försäkringar.

Var förbi en verkstad där det stod en bil ute på uppställningsplatsen där bilen hade gått sönder och blocketförsäkringen inte gällde. Den hade varit modifierad (läs ändrad i motorstyrningen).

För egen del är blocket försäkringen inte avgörande för köp.

bara det faktum att den fungerar som helförsäkring i 6 månader gör den värd, ingen bil jag vill helförsäkra kostar under 5k halvåret att försäkra

Det är en jättebra försäkring. 6månaders helfoch 3 månader som täcker i princip ALLT.
Bättre finns inte.

Som köpare måste man själv säga upp försäkringen som tecknas hos IF i ditt namn efter att de gratismånaderna som ingår i blocketförsäkringen är slut (om man nu inte tycker IF har jättebra bilförsäkringar och vill fortsätta ha helförsäkrat hos dom).
Annars är det bara + som köpare att blocketförsäkringen finns där.

Det är ett alternativ som är bra att det finns där, är det värt pengarna för att kanske få bilen lättare såld är upp till dig.

Det är bra grejer, bilen blir garanterat såld snabbare tack vare denna. Och du betalar bara om du säljer bilen, och priset för försäkringen lägger du givetvis på ditt ursprungliga utgångspris så med andra ord är den gratis.

Men någon helförsäkring i ett halvår motsvarar den väl ändå inte :va Det var iofs ett tag sen jag sålde en bil med sån försäkring så det kanske har ändrats.
Edit/ Alltså, själva försäkringen täcker ju i ett halvår, det kanske var så Prulle menade?

Edit No2/ Här står det mer om den och försäkring för själva bilen (vilket det inte rör sig om ursprungligen) gäller EN månad.

Last edited:
Ja jag tänkte slippa nån mupp som ringer veckan efter o gnäller:)

Jag hatar igentligen att sälja något för jag HATAR alla muppar som ska tok pruta och få allt gratis , och inte att förglömma alla som kan bäst..

Lägg till försäkringen och överlåt till köparen att avgöra om den är värt något eller inte. En och annan känner sig nog tryggare MED försäkringen än utan. Att de inte läst de finstilta raderna i avtalet - det är deras problem. :)

Jag hatar igentligen att sälja något för jag HATAR alla muppar som ska tok pruta och få allt gratis , och inte att förglömma alla som kan bäst..

Sist jag sålde bil privat använde jag Blocket-försäringen som prutmånsdödare. Funkade klockers. Visserligen hade bilen bara gått ca 5500 mil, men köparna kände sig betydligt tryggare och jag visste att jag kulle slippa stå med skiten om något hände.

Hade in en Laguna på jobbet som en kund hade köpt privat. Båda drivaxlarna gick ca en månad efter köp, inga problem sa IF och kund betalade självrisk på 2200kr, om jag inte minns fel, istället för närmare 14000kr för reparation.

På en standardbil / svenssonbil är det i mina ögon klockrent. Haft ca 5st skadeärenden som tagits av IF genom Blocket-försäkringen på jobbet. Har funkat bra med kontakten med skadetekniker hos IF varje gång.

//D

Ringer dom och klagar på trasiga grejer veckan därpå kan du bara be dom dra åt helvete, de är inte ditt problem - de är ju hans bil.
Därimot kan det ju vara vettigt för köparen att teckna försäkringen ..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick