Blocklös, Partilös Politik?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har länge och väl haft en idé malande i bakhuvudet som jag tänkte att jag skulle lufta här. Det är bara en tanke så ni får gärna vända, vrida, punktera eller såga den, men gör det gärna med motivering så att jag kan släppa skiten sen.

Det började med att jag satt och funderade på det demokratiska systemet. Jag tycker demokrati har en riktigt stor "flaw", låt mig förklara hur jag tänker:
Om vi ponerar att högerblocket med Moderaterna i spetsen vinner ett val med 51% av rösterna mot de rödgrönas med Sossarna i spetsen 49% så innebär det ju att i princip hälften av sveriges invånare är direkt missnöjda.
Nu vet ju jag oxå att det inte riktigt är såhär enkelt men i princip så stämmer det ju. Inte nog med det utan ALLA partier använder alla knep, fula som snygga, för att fiska så mycket röster man bara kan, och sen håller man inte ett skit av vad man lovat. Med andra ord, vi vanliga dödliga är screwed vad vi än väljer. Men vad är då alternativet? Diktatur? Inte så kul kanske när diktatorn tycker annorlunda än resten av befolkningen.

Nästa tanke jag hade var min egen politiska inriktning. När jag sätter mig ner och funderar så har jag upptäckt att mitt personliga politiska spektra är som en 5åring med en målarlåda. Det sträcker sig allt från extremvänster till extremhöger beroende på vad det är för fråga jag tänker på. Jag kan tex tycka väldigt rött när det handlar om skola och barnomsorg, medans jag är extremt blå när det gäller ekonomi, invandring och sjukvård.'
Mao det finns inte ett enda parti idag som är ens i närheten av att täcka mina åsikter. Inte ens i närheten.
Detta innäbär alltså att om jag ska behöva tryckas ned i nåt politiskt fack så innebär det att jag blir tvungen att börja prioritera bland mina hjärtefrågor, och det gillar jag inte.

Så, då tänkte jag såhär: Behöver vi verkligen partier och block idag, 2009?
Man tycker väl att vi borde kunna hosta upp ett bättre system med dagens teknik?
Så min grundidé är att eftersom vi idag kan hantera våra pengar, deklarera, mm på nätet så varför inte ha månatliga folkomröstningar på nätet?
Man kanske skulle kunna ha en opolitiskt bunden regering som ser till att exekvera de beslut som tas av folk utefter hur röstningarna slår ut?

T ex så skulle man kunna dela in styret i olika övergripande kategorier som Ekonomi, Sjukvård, Utbildning, Försvar, Invandring, Utrike, Lag och Ordning etc med sina underkategorier. Om jag inte är ett dugg intresserad av tex Utbildning så skiter jag helt enkelt i att rösta där och överlåter då min röst till de som är mer insatta/intresserade i det ämnet att bestämma.

Nu inser ju jag oxå att det kommer bli trubbel med ekonomin här, eftersom de olika kategoriernas budgetar kommer skena, men då skulle man ju kunna använda sig av nån typ av marginalsystem när röstningarna är klara. Och med det menar jag att kollar av vad den sammanslagna "statsbudgetförslaget" kommer att landa på och sen korrigerar man det rakt av tills det hamnar på en rimlig nivå.

Finliret går ju såklart att diskutera, så varsågoda!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag håller med och har en långtgående plan för det där men tänker inte delge den publikt. Den är fenomenal.
I Vallentuna kommun hade de ett rätt kul projekt, ett parti utan partiprogram ställde upp och sedan fick man välja på en hemsida vilka frågor de skulle driva. Vet inte hru det slutade, men minns att de inte skulle driva några "främlingsfientliga" frågor. :rolleyes: Så mycket för det demokratiprojektet alltså, men i teorin rätt skoj. Försökte googla men hittade inget.

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Dreggel: har märkt att du och jag tänker rätt lika så hädanefter får du föra min talan också och jag ger ditt politiska system en fet tumme upp. kan ju inte bli sämre än det inavlade skit vi har nu.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det blir nog ett sjujävla kaos om vi skulle ha bindande folkomröstningar en gång i månaden som sen skulle verkställas av en livegen marionettregering. En vacker tanke men fullständigt omöjlig i praktiken.

Tror inte det stämmer så bra att politiker inte uppfyller sina vallöften. När det gäller vissa partier kan man ju bara beklaga att det är så. :)
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/valet-2010-valloften-infrias-1.945786

Jag håller med och har en långtgående plan för det där men tänker inte delge den publikt. Den är fenomenal.

Markus für Führer??:tungan

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Det blir nog ett sjujävla kaos om vi skulle ha bindande folkomröstningar en gång i månaden som sen skulle verkställas av en livegen marionettregering. En vacker tanke men fullständigt omöjlig i praktiken.

Tror inte det stämmer så bra att politiker inte uppfyller sina vallöften. När det gäller vissa partier kan man ju bara beklaga att det är så. :)
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/valet-2010-valloften-infrias-1.945786

Markus für Führer??:tungan

Jao lite kaotiskt skulle det nog bli innan man fick ordning på finliret. Månatlig folkomsröstning kanske var lite snävt, det skulle nog räcka med årlig omröstning i de större frågorna, eller kanske till och 3 års intervaller.
Eller kanske 3 år på riksdagsnivå och kvartalsnivå i kommunalval?

En annan problematisk grej är ju frågor som glesbygdsbidrag. Såna förslag skulle nog dessvärre bli hårt sågade med tanke på att få Stockholmare skulle rösta ja till att ge bort en massa pengar till Buggamåla.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jao lite kaotiskt skulle det nog bli innan man fick ordning på finliret. Månatlig folkomsröstning kanske var lite snävt, det skulle nog räcka med årlig omröstning i de större frågorna, eller kanske till och 3 års intervaller.
Eller kanske 3 år på riksdagsnivå och kvartalsnivå i kommunalval?

En annan problematisk grej är ju frågor som glesbygdsbidrag. Såna förslag skulle nog dessvärre bli hårt sågade med tanke på att få Stockholmare skulle rösta ja till att ge bort en massa pengar till Buggamåla.

Bara för ordningens skull. Rådgivande folkomröstningar eller bindande?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Bindande tycker jag nog. :)

Ja, det är ju onekligen mest demokratiskt.

Det för dock med sig vissa problem om man har omröstningar i parti och minut. Som bekant är de röstberättigade ej sällan rätt kortsynta för att inte säga direkt korkade. Man kan nog förutskicka att det kommer att röstas på lägre skatter, samtidigt som man röstar på mer pengar till vård, skola omsorg och fan vet allt. Då blir det kanske problematiskt för statsminister Dreggel när folkets vilja skall verkställas.

Tanken är vacker och jag håller absolut med om att man emellanåt lackar ur på det som så vackert kallas parlamentarisk demokrati. Folkomröstningar är bra, i synnerhet bindande sådana, men jag tror att detta är ett institut som bara bör användas för de absolut viktigaste och största frågorna, och absolut inte i motstående frågor som innebär att det blir problem att verkställa två folkomröstningsresultat för att dessa är inbördes oförenliga.

Edit: Det borde under alla förhållanden vara enklare för väljarna att utkräva ansvar av politiker som intre sköter sig. Mer av personval således.

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Har någon av er läst Statsvetenskap på Universitetet? Rekommenderas.

Ja, ett ämne även för politiker att förkovra sig i.

T ex hur röstning fungerar och vad riksdagsmän gör.

Han som sitter på plats 269 har inte en aning. Trots tunga juridikstudier, så borde man väl ändå ha ett hum ...

Bifogat

• bodstrom.jpg
    bodstrom.jpg
    3.1 KB · Visningar: 233
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Detta är något jag själv tänkt mycket på. Är helt med Drewl och Marquze här.

Jag skulle rösta pro. En av få punkter jag inte har invändningar mot att finansiera.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är förvånansvärt sällan som lysande ideér föds i nån annans gamla inkörda spår.

Man kan dock lära sig en hel del genom att studera idé historia och titta tillbaka i backspegeln hur vår civilisation utvecklats fram tills idag. Vi ska vara rädda om det vi uppnått så här långt. Mycket av det vi idag tar som självklarheter har någon dött för i det förgångna.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Man kan dock lära sig en hel del genom att studera idé historia och titta tillbaka i backspegeln hur vår civilisation utvecklats fram tills idag. Vi ska vara rädda om det vi uppnått så här långt. Mycket av det vi idag tar som självklarheter har någon dött för i det förgångna.

Absolut! Fast jag tycker inte att det är fel att revidera saker då och då heller. Förr hade politiken mycket bättre förankring i verkligheten tycker jag. Idag känns det mest som en massa flum och fusk. Se bara i SD tråden här ovanför. När man inte kan angripa nån med sakliga argument så tar man genast till flum och fusk för att leda bort uppmärksamheten från de riktiga problemen. Sånt vinner ingen på.

Jag brukar tänka på en scen ur filmen Life of Brian av Monty Python när Maria kommer in hos "The peoples front" (eller vilka det nu är) och berättar att Brian ska korsfästas. John Cleese klassiska "This calls for emmediate meeting" och sen händer inte ett skit. Så gammal men fortfarande så sann. Jag tycker det speglar dagens svenska politik suveränt.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Den här idén kom upp igen, nu såhär inför valet, och med hjälp av några hyfsat vettiga arbetskollegor så kom vi fram till följande förslag.
Grundidén är densamma men:

* Man delar upp styret av landet i ett antal olika kategorier, sen grovhugger man lite och presenterar ett antal röstningsalternativ i varje kategori. Mao ta bort röstning på obetydliga detaljer. Nivån av detaljrikedomen i röstningen kan regleras.

* Om man som svensk medborgare har för avsikt att rösta inom någon kategori så får man "förtjäna" sin rösträtt genom att inom detta område svara på ett litet "test" för att bevisa att man innehar iaf ett litet hum om vad det är man röstar på. Klarar man inte testet så får man inte rösta inom denna kategori.

Vad tror ni om det?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vem ska konstruera det testet =)

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men har ni inte glömt en viktig ingrediens i den politiska soppan:
Politiker måste gå att muta för att den politiska styrningen av samhället ska fungera.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år