Blocklös, Partilös Politik?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är det där stället där man lär sig att tänka som alla andra.

Jag tycker iofs att din idé är lite cool och tilltalande, även om jag som många andra är lite skeptisk till hur man genomför den. Tråkigt, jag vet. Önskar dock lycka till!

Men för att inte vara alltför snäll så vill jag peka på det faktum att effektiva strategier har ett överlevnadsvärde och därför sprider sig i en befolkning. Så att inte tänka som andra kan bero på att ens tänkande inte är så funktionellt eller bra som man tror...:7peta

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tycker iofs att din idé är lite cool och tilltalande, även om jag som många andra är lite skeptisk till hur man genomför den. Tråkigt, jag vet. Önskar dock lycka till!

Men för att inte vara alltför snäll så vill jag peka på det faktum att effektiva strategier har ett överlevnadsvärde och därför sprider sig i en befolkning. Så att inte tänka som andra kan bero på att ens tänkande inte är så funktionellt eller bra som man tror...:7peta

Mmm..anledningen att jag svarade som jag gjorde där var för att min idé ska ses precis som du gör...som en cool idé, och sen ville jag bara att vi kunde diskutera den lite :) Annars skulle jag väl inte posta en tråd på SH om den?
Men det är ju alltid nån som ska vara viktigpetter och påpeka det uppenbara.
Å andra sidan, vilket universitet gick han som uppfann hjulet på?

Ädit:
De flesta jag har diskuterat idén med säger samma sak om "genomförandet", men det är ju det vi ska diskutera. Låt oss anta att grunden är lagd (inte spikad dock, man får ändra i grunden), hur skulle ett genomförande kunna gå till?
Låt säga att man har de 3 grndkategorierna som redan finns idag:
Kommun, Landsting, Stat. Och sedan underkategorier i i respektive, i form av:

Vård. Här ingår all form av vård, sjukhus, ålderdomshem, psyk, etc

Skola. Innefattar allt från dagis, skola, men även fritidsaktiviteter som ungdomssport etc.

Lag och Ordning. Polis, Militär, brandförsvar, tull, kustbevakning, sjöräddning, säkerhet, rättsapparaten, kriminal"vård" etc

Nationalekonomi. Debit och Kredit :)

Utrikes. Bistånd, invandring, diplomattjafs etc

Infrastruktur. Tåg, vägar, internet, etc

(Orkar inte radda upp fler, men ni förstår säkert)

Sen är min tanke att varje person potentiellt har en röst inom varje kategori, eller egentligen att efter att ha blivit godkänd om sina kunskaper och sitt intresse i respektive kategori så får man använda sin röst i de frågor som innefattas i respektive underkategori.
Är man således inte ett dugg intresserad av utrikespolitik, eller helt enkelt inte kan ett skit i ämnet så överlåter man det styret till de som är intresserade och innehar kunskapen.

Någon frågade om vem som tar fram dessa "tester", och det skulle man ju kunna ha en politiskt obunden nämnd bestående av representanter från de opolitiska kommunala grupperna som ansvarar för kommunaldriften som ser till att de testerna tas fram.
Jag menar, vi ska ha körkort för EU moped idag men det behövs inte för att vara med och styra ett land?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Mmm..anledningen att jag svarade som jag gjorde där var för att min idé ska ses precis som du gör...som en cool idé, och sen ville jag bara att vi kunde diskutera den lite :) Annars skulle jag väl inte posta en tråd på SH om den?
Om du uppfattade mitt inlägg som ett påhopp så får jag be om ursäkt, det var inte på något vis min ambition.
Tvärtom så tycker jag att tanken är lockande och trevlig.

Sedan kan jag som evolutionär (inte revolutionär!) inte bortse ifrån att tänka likt har ett evolutionärt värde!
Jag har dessutom klienter som tänker väldigt lite som alla andra: Dem låser vi in! Fast tänk vad tråkigt om en av alla de Jesusar som finns inlåste runt om i världen verkligen skulle vara Jesus!?

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Om du uppfattade mitt inlägg som ett påhopp så får jag be om ursäkt, det var inte på något vis min ambition.
Tvärtom så tycker jag att tanken är lockande och trevlig.

Sedan kan jag som evolutionär (inte revolutionär!) inte bortse ifrån att tänka likt har ett evolutionärt värde!
Jag har dessutom klienter som tänker väldigt lite som alla andra: Dem låser vi in! Fast tänk vad tråkigt om en av alla de Jesusar som finns inlåste runt om i världen verkligen skulle vara Jesus!?

Närå det är lugnt. Kolla min edit ovan

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag gillar idéen som fan! :tummenupp

Men en sak som kom upp i mitt huvud är att detta kan ge vissa partier enorm makt i vissa frågor. Just nu är ju (förhoppningsvis!?) partier som t.ex. Sverigedemokraterna och Piratpartiet svaga enfrågepartier som inte kommer komma någonstans för att resten av deras politik stinker värre än en kamelskit lagrad i svettiga tant agdas armhåla under en pågående bastutävling i självaste finland :rolleyes:
Skulle däremot din idé gå igenom (vilket jag trots allt gillar) så kan dessa få riktigt ordentliga genomslag på var sina fronter... på gott och ont...

Din idé gör ju helt klart att folkets riktiga åsikter och politiska handlingar blir mer korrekt, men frågan är ju om man samtidigt egentligen vill att detta ska ske!? Mitt förtroende på median-svensson (hehe) och den allmänna folkmassan är tyvärr inte allt för hög.

Visserligen tog du upp en idé om körkort/test för att få lägga sin röst i frågorna, skulle kanske kunna lösa det hela, men frågan då blir lite vem övervakar övervakarna?

Du är nånting bra på spåret! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gillar idéen som fan! :tummenupp

Men en sak som kom upp i mitt huvud är att detta kan ge vissa partier enorm makt i vissa frågor. Just nu är ju (förhoppningsvis!?) partier som t.ex. Sverigedemokraterna och Piratpartiet svaga enfrågepartier som inte kommer komma någonstans för att resten av deras politik stinker

Vore det då inte bättre om folk som vill rösta sverigedemokratiskt kunde göra det i den enda fråga där det partiet har någon åsikt och på något annat i dom andra frågorna?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Ädit:
De flesta jag har diskuterat idén med säger samma sak om "genomförandet", men det är ju det vi ska diskutera. Låt oss anta att grunden är lagd (inte spikad dock, man får ändra i grunden), hur skulle ett genomförande kunna gå till?
Låt säga att man har de 3 grndkategorierna som redan finns idag:
Kommun, Landsting, Stat. Och sedan underkategorier i i respektive, i form av:

Vård. Här ingår all form av vård, sjukhus, ålderdomshem, psyk, etc

Skola. Innefattar allt från dagis, skola, men även fritidsaktiviteter som ungdomssport etc.

Lag och Ordning. Polis, Militär, brandförsvar, tull, kustbevakning, sjöräddning, säkerhet, rättsapparaten, kriminal"vård" etc

Nationalekonomi. Debit och Kredit :)

Utrikes. Bistånd, invandring, diplomattjafs etc

Infrastruktur. Tåg, vägar, internet, etc

(Orkar inte radda upp fler, men ni förstår säkert)

Sen är min tanke att varje person potentiellt har en röst inom varje kategori, eller egentligen att efter att ha blivit godkänd om sina kunskaper och sitt intresse i respektive kategori så får man använda sin röst i de frågor som innefattas i respektive underkategori.
Är man således inte ett dugg intresserad av utrikespolitik, eller helt enkelt inte kan ett skit i ämnet så överlåter man det styret till de som är intresserade och innehar kunskapen.

Någon frågade om vem som tar fram dessa "tester", och det skulle man ju kunna ha en politiskt obunden nämnd bestående av representanter från de opolitiska kommunala grupperna som ansvarar för kommunaldriften som ser till att de testerna tas fram.
Jag menar, vi ska ha körkort för EU moped idag men det behövs inte för att vara med och styra ett land?

Ta för fan bort den ineffektiva, pengablödande varbölden som kallas landstinget, tycker inte det har något existensberättigande i ett modernt samhälle :gnissla

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vore det då inte bättre om folk som vill rösta sverigedemokratiskt kunde göra det i den enda fråga där det partiet har någon åsikt och på något annat i dom andra frågorna?

Mjoo, ska man vara politiskt och demokratiskt korrekt ska folk få rösta på vad dom vill, även rösta på saker som kan innebära att det hela blir odemokratiskt...

Men allt som ofta känns det som att låta hela befolkning få vara med att styra och ställa som två steg bakåt än ett steg framåt :tungan :( :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mjoo, ska man vara politiskt och demokratiskt korrekt ska folk få rösta på vad dom vill, även rösta på saker som kan innebära att det hela blir odemokratiskt...

Men allt som ofta känns det som att låta hela befolkning få vara med att styra och ställa som två steg bakåt än ett steg framåt :tungan :( :)

Du kanske missuppfattade mig.

Jag tycker det är bättre att folk röstar på den politik dom vill ha, än att dom ödslar sin röst på ett enfrågeparti för att dom är förbannade på ett enskilt missförhållande.

Kunde dom då rösta sverigedemokratiskt i invandrarfrågan enbart och Piratpartiet i IT frågorna enbart så kunde dom ju sedan rösta på ett parti som de facto bedriver politik även i andra frågor.

I år tror jag många Landskronabor röstar i affekt istället på det som långsiktigt är bäst för Landskrona.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Aha, sounds vettigt GuW :)

TS: Hur har det hela tänk fungera ekonomiskt!? Hur mycket pengar får varje "avdelning" spendera/budgetera? vem bestämmer vilka frågor får si och så mycket pengar?
(jag brukar leta efter lösningar, men just nu är jag lat och fokuserar på problem haha)

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Aha, sounds vettigt GuW :)

TS: Hur har det hela tänk fungera ekonomiskt!? Hur mycket pengar får varje "avdelning" spendera/budgetera? vem bestämmer vilka frågor får si och så mycket pengar?
(jag brukar leta efter lösningar, men just nu är jag lat och fokuserar på problem haha)

Min tanke var lite att kategorin "nationalekonomi" ska vara en slav åt de övriga kategorierna. Jag menar, man kikar på resultatet av de övriga och får ett riktmärke för vad notan hamnar på sen får man skära lite i kostnader eller lägga ut en revision 2.0 där folk får omrösta för att få det att gå ihop.

Det här är ju helt klart den svaga punkten i systemet, så spåna gärna på!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år