Har någon av er läst Statsvetenskap på Universitetet? Rekommenderas.
Uni-vaddå?
Har någon av er läst Statsvetenskap på Universitetet? Rekommenderas.
Uni-vaddå?
Det är det där stället där man lär sig att tänka som alla andra.
Jag tycker iofs att din idé är lite cool och tilltalande, även om jag som många andra är lite skeptisk till hur man genomför den. Tråkigt, jag vet. Önskar dock lycka till!
Men för att inte vara alltför snäll så vill jag peka på det faktum att effektiva strategier har ett överlevnadsvärde och därför sprider sig i en befolkning. Så att inte tänka som andra kan bero på att ens tänkande inte är så funktionellt eller bra som man tror...
Om du uppfattade mitt inlägg som ett påhopp så får jag be om ursäkt, det var inte på något vis min ambition.Mmm..anledningen att jag svarade som jag gjorde där var för att min idé ska ses precis som du gör...som en cool idé, och sen ville jag bara att vi kunde diskutera den lite Annars skulle jag väl inte posta en tråd på SH om den?
Men det är ju alltid nån som ska vara viktigpetter och påpeka det uppenbara.
Å andra sidan, vilket universitet gick han som uppfann hjulet på?
Om du uppfattade mitt inlägg som ett påhopp så får jag be om ursäkt, det var inte på något vis min ambition.
Tvärtom så tycker jag att tanken är lockande och trevlig.
Sedan kan jag som evolutionär (inte revolutionär!) inte bortse ifrån att tänka likt har ett evolutionärt värde!
Jag har dessutom klienter som tänker väldigt lite som alla andra: Dem låser vi in! Fast tänk vad tråkigt om en av alla de Jesusar som finns inlåste runt om i världen verkligen skulle vara Jesus!?
Jag gillar idéen som fan!
Men en sak som kom upp i mitt huvud är att detta kan ge vissa partier enorm makt i vissa frågor. Just nu är ju (förhoppningsvis!?) partier som t.ex. Sverigedemokraterna och Piratpartiet svaga enfrågepartier som inte kommer komma någonstans för att resten av deras politik stinker
Mmm..anledningen att jag svarade som jag gjorde där var för att min idé ska ses precis som du gör...som en cool idé, och sen ville jag bara att vi kunde diskutera den lite Annars skulle jag väl inte posta en tråd på SH om den?
Men det är ju alltid nån som ska vara viktigpetter och påpeka det uppenbara.
Å andra sidan, vilket universitet gick han som uppfann hjulet på?
Ädit:
De flesta jag har diskuterat idén med säger samma sak om "genomförandet", men det är ju det vi ska diskutera. Låt oss anta att grunden är lagd (inte spikad dock, man får ändra i grunden), hur skulle ett genomförande kunna gå till?
Låt säga att man har de 3 grndkategorierna som redan finns idag:
Kommun, Landsting, Stat. Och sedan underkategorier i i respektive, i form av:
Vård. Här ingår all form av vård, sjukhus, ålderdomshem, psyk, etc
Skola. Innefattar allt från dagis, skola, men även fritidsaktiviteter som ungdomssport etc.
Lag och Ordning. Polis, Militär, brandförsvar, tull, kustbevakning, sjöräddning, säkerhet, rättsapparaten, kriminal"vård" etc
Nationalekonomi. Debit och Kredit
Utrikes. Bistånd, invandring, diplomattjafs etc
Infrastruktur. Tåg, vägar, internet, etc
(Orkar inte radda upp fler, men ni förstår säkert)
Sen är min tanke att varje person potentiellt har en röst inom varje kategori, eller egentligen att efter att ha blivit godkänd om sina kunskaper och sitt intresse i respektive kategori så får man använda sin röst i de frågor som innefattas i respektive underkategori.
Är man således inte ett dugg intresserad av utrikespolitik, eller helt enkelt inte kan ett skit i ämnet så överlåter man det styret till de som är intresserade och innehar kunskapen.
Någon frågade om vem som tar fram dessa "tester", och det skulle man ju kunna ha en politiskt obunden nämnd bestående av representanter från de opolitiska kommunala grupperna som ansvarar för kommunaldriften som ser till att de testerna tas fram.
Jag menar, vi ska ha körkort för EU moped idag men det behövs inte för att vara med och styra ett land?
Vore det då inte bättre om folk som vill rösta sverigedemokratiskt kunde göra det i den enda fråga där det partiet har någon åsikt och på något annat i dom andra frågorna?
Mjoo, ska man vara politiskt och demokratiskt korrekt ska folk få rösta på vad dom vill, även rösta på saker som kan innebära att det hela blir odemokratiskt...
Men allt som ofta känns det som att låta hela befolkning få vara med att styra och ställa som två steg bakåt än ett steg framåt
Aha, sounds vettigt GuW
TS: Hur har det hela tänk fungera ekonomiskt!? Hur mycket pengar får varje "avdelning" spendera/budgetera? vem bestämmer vilka frågor får si och så mycket pengar?
(jag brukar leta efter lösningar, men just nu är jag lat och fokuserar på problem haha)
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|