Blyersättning i soppan?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Finns det några som har erfarenheter av om blyersättning i bensinen hjälper för att hålla ner slitage på ventiler och säten. Det ska egentligen inte behövas på motorer med alu-toppar och hårda säten men de har ju dålig livslängd på hojar jämfört med bilar och frågan är om läget skulle förbättras med tillskott av blyersättning. När jag tog av toppen på Blackbird -97 med 6000 mil på mätaren är ventiler och säten täta och OK i formen, men det finns en hel del svarta små urgröpningar som på sikt gör att det blir helt otätt. Vissa hojar är ju riktigt dåliga i detta avseende och kan ha helt nedgånga ventiler och säten efter några tusen mil.
 
Behövs ej.
HOnda har klarat blyfritt sedan -69
Hur det är med andra vet jag inte, och de svarta kratrarna du ser orsakas till stor del när motorn står still.
Korrosion.
Fukt/kondens i en kallnande motor sätter fart på svavelföreningarna i sotet och bildar bl.a saltsyra... :död
 
Behövs ej.
HOnda har klarat blyfritt sedan -69
Hur det är med andra vet jag inte, och de svarta kratrarna du ser orsakas till stor del när motorn står still.
Korrosion.
Fukt/kondens i en kallnande motor sätter fart på svavelföreningarna i sotet och bildar bl.a saltsyra... :död

Jag vet att hojen är gjord för att inte behöva blyersättning men tror inte att fenomenet är något som i huvudsak händer när motorn står still. Det finns inget sot på tätytan mellan ventil och säte och om det är korrosion borde även andra delar på sätet som är av samma material ha korrodera. Under och över själva tätningsytan finns inga urgröpningar. Det förefaller som det mekaniska bankandet på tätytan under högt tryck och temperatur leder till att material förvinner och frågan är då om blyersättning kan skydda.
 
Det är inget som skyddar ventilerna i moderna motorer. Dvs rent mekaniskt BANK-BANK som förflyttar metallen på ventilernas tätningsyta är inget man kan "smörja" bort.
 
Jag vet att hojen är gjord för att inte behöva blyersättning men tror inte att fenomenet är något som i huvudsak händer när motorn står still. Det finns inget sot på tätytan mellan ventil och säte och om det är korrosion borde även andra delar på sätet som är av samma material ha korrodera. Under och över själva tätningsytan finns inga urgröpningar. Det förefaller som det mekaniska bankandet på tätytan under högt tryck och temperatur leder till att material förvinner och frågan är då om blyersättning kan skydda.

Ja och nej.

1. De andra delarna korroderar inte p.g.a de är belagda med ett tjockt lager sot, som inte kondensen hinner in igenom. Minns at kondenset bara existerar under kortare tider. Icke förty är det aggressivt som tusan.
2. De ytor du pratar om har inga sotavlagringar. Helt rätt. Men den kondenserade saltsyran som finns i hela cylindern biter bäst på de nakna blanka metallytorna. Detta sker även i den första fasen av en kallstart innan saker och ting kommer upp över 100 grader.
Det är så jag har fått det förklarat en gång.
3. Det mekanionska slitaget finns ja. Men på Honda t.ex ställer man ventilerna EN gång (oftast) under maskinens livstid. När de satt sig så händer inget mer.
Kawasaki däremot där blir ventilernas tätningsytor helt runda/utslitna SAMT att ett och annat säte sjunker.
Men jag vill påstå att det mekaniska slitaget är och förblir försumbart, iaf så länge vi talar normalt körda normalhojar.
När jag sa att honda klarat blyfritt sedan -69 så innefattade det påståendet att de har en viss (gedigen) materialkvalite´och det i sin tur gör att ventiler och säten klarar sig ofattbart länge.
4. De gropar du ser får givetvis "hjälp" av hettan. Termisk belastning sliter mer än mekanisk här.
5. Jo jag förstod vad du menade med att man kan tro att blyersättningen går in här och ger ett skydd mot deformerade/pittade ventilsäten, men det har redan Anders svarat på i klartext. D.v.s NEJ.
Utvik: Ingen i sverige har kört med bly (tetrametyletylbly) i tanken de senaste 26 åren.
Det försvann helt redan 1981. Inte många som vet.
Och den bensin som såldes som just "blyat" innehöll antingen Kalium (OK) eller natrium (Övriga mackar).
Att det sedan florerade/florerar blyersättning bygger mest på folks villfarelse samt smarta handelsmän. Ja och så på gamla veteranfordon med gjutjärnstoppar typ B18, B20, B30 samt en del Oplar osv osv för de krävde lite mer av gojan, och folk "lärde sig" att ALLA icke katalysatorbilar behövde det här den dagen blyat försvann.
Vilket var fel.
 
Last edited:

...för en gammal (som ny) luft/olje-suka (typ Bandit) har ett "inbyggt" fel (om det är gjutningen i sig eller materialvalet eller nåt) som gör att sätena sjunker in mot tändstiftscentrum och gör att ventilen inte landar rakt mot sätet. Har inte sett nåt liknande på andra toppar. Typ det enda undantaget från regeln.

Bästa botemedlet för det (dvs på luft/olje) om ett långt liv är ett ventiljobb vid ca 600-mila servicen. Jag har fixat gixxer-toppar där ventilerna har sjunkit igenom HELT och man har noll spel trots helt utskruvad justerskruv. Ventilerna skulle ha varit 27.5 mm i diameter men just på det här exemplaret varierade storleken mellan 23 och 26 mm (toppen ägd av henrikzzon@telia.com i timrå)
 
Tack för synpunkter. Bensinbolagen tillsätter säkert de ämnen som krävs för att soppan inte ska orsaka skador på ventilsäten. Blyersättning gör i vart fall samma nytta som extra tillsatser för oljor, d v s ger inkomster till leverantörer av mirakelmediciner.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top