Jag vet att hojen är gjord för att inte behöva blyersättning men tror inte att fenomenet är något som i huvudsak händer när motorn står still. Det finns inget sot på tätytan mellan ventil och säte och om det är korrosion borde även andra delar på sätet som är av samma material ha korrodera. Under och över själva tätningsytan finns inga urgröpningar. Det förefaller som det mekaniska bankandet på tätytan under högt tryck och temperatur leder till att material förvinner och frågan är då om blyersättning kan skydda.
Ja och nej.
1. De andra delarna korroderar inte p.g.a de är belagda med ett tjockt lager sot, som inte kondensen hinner in igenom. Minns at kondenset bara existerar under kortare tider. Icke förty är det aggressivt som tusan.
2. De ytor du pratar om har inga sotavlagringar. Helt rätt. Men den kondenserade saltsyran som finns i hela cylindern biter bäst på de nakna blanka metallytorna. Detta sker även i den första fasen av en kallstart innan saker och ting kommer upp över 100 grader.
Det är så jag har fått det förklarat en gång.
3. Det mekanionska slitaget finns ja. Men på Honda t.ex ställer man ventilerna EN gång (oftast) under maskinens livstid. När de satt sig så händer inget mer.
Kawasaki däremot där blir ventilernas tätningsytor helt runda/utslitna SAMT att ett och annat säte sjunker.
Men jag vill påstå att det mekaniska slitaget är och förblir försumbart, iaf så länge vi talar normalt körda normalhojar.
När jag sa att honda klarat blyfritt sedan -69 så innefattade det påståendet att de har en viss (gedigen) materialkvalite´och det i sin tur gör att ventiler och säten klarar sig ofattbart länge.
4. De gropar du ser får givetvis "hjälp" av hettan. Termisk belastning sliter mer än mekanisk här.
5. Jo jag förstod vad du menade med att man kan tro att blyersättningen går in här och ger ett skydd mot deformerade/pittade ventilsäten, men det har redan Anders svarat på i klartext. D.v.s NEJ.
Utvik: Ingen i sverige har kört med bly (tetrametyletylbly) i tanken de senaste 26 åren.
Det försvann helt redan 1981. Inte många som vet.
Och den bensin som såldes som just "blyat" innehöll antingen Kalium (OK) eller natrium (Övriga mackar).
Att det sedan florerade/florerar blyersättning bygger mest på folks villfarelse samt smarta handelsmän. Ja och så på gamla veteranfordon med gjutjärnstoppar typ B18, B20, B30 samt en del Oplar osv osv för de krävde lite mer av gojan, och folk "lärde sig" att ALLA icke katalysatorbilar behövde det här den dagen blyat försvann.
Vilket var fel.