BMW 528 Touring -99 Bra bil?

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Svalkade mig i en bilhall idag och gick på en prydlig 528i touring från -99 med fina 19" runt om med nya däck på. All utrustning utom skinn, 5vxl manuell.

Vill ha en kombi som är skön att köra med trevlig motor, bryr mig inte om soppaförbrukning, åker långt en gång om året, annars tankar jag väl varannan månad ungefär, men vill gärna ha lite lyx när jag väl kör.

Är detta en vettig bil att kika på?
Vägrar elda pengar på ny bil, denna låg under 70k så det är hanterbart.
/Danne
 
Stämmer, det är den, det är en direktimport också fick jag fram när jag slog på regnr.
Behöver inte vara just den naturligtvis, det slog mig helt enkelt när jag kikade på den att modellen kan nog vara en trevlig bil att köra. Är inte priset lite i överkant också?

Andra svaga punkter som man ruinerar sig på?
/D
 
Grym motor med helt ok förbrukning, min drar lite olja men inte extremt mycket men den har gått 26 000 mil också.

Har haft problem med framvagn, handbroms abs-givare och hjullager bak, sen äter den vevaxelgivare. Tror jag är inne på min tredje nu.

Kollade annonsen nu, hade dom verkligen orangea blinkers 99?

Vidrig träinredning och svindyr.
 
Last edited:
Bra bil? Njaaee, beror väl på hur man ser på det hela men inte särskilt problemfria. 19" inbjuder till dyrare däckkostnader samt slut fram och bakvagn som inte klarar sig särskilt bra redan med originaldimensioner. Tyngre hjul samt spårkänsligare färd = ökat slitage.

Komfortabel? Helt ok, manuella lådorna kan ha lite kängurukänsla. Om jag kommer ihåg rätt konstruera de någon ventil/tratt för hydrauliken till kopplingen för att det skulle skona lådan men det blev väl inte helt lyckat körmässigt. Körde en 520 -99 ovetande om denna modd och berömde polaren hur lent den gick vid växlingarna och då berätta han att han tagit bort denna strypning eller vad det handlade om. Sen om detta leder till lådras och konkurs i slutändan har jag ingen aning om men den var trevlig att köra för att vara en sur 520.

Pris? Inte insatt men låter väl högt för en gammal importerad bmw, mossgrön till råga på eländet.

Nu åskar det.
 
Last edited:
Komfortabel? Helt ok, manuella lådorna kan ha lite kängurukänsla. Om jag kommer ihåg rätt konstruera de någon ventil/tratt för hydrauliken till kopplingen för att det skulle skona lådan men det blev väl inte helt lyckat körmässigt. Körde en 520 -99 ovetande om denna modd och berömde polaren hur lent den gick vid växlingarna och då berätta han att han tagit bort denna strypning eller vad det handlade om. Sen om detta leder till lådras och konkurs i slutändan har jag ingen aning om men den var trevlig att köra för att vara en sur 520.

Det sitter en strypning på kopplingsröret, bara skruva bort och skruva ihop utan.
 
Har en svensksåld e39a 14k, fast med faceliften och m-paket/chassi.
En strålkastare har dött i nivåregleringen.
De bakre länkarmarna både fram och bak, stabbstag, en givare till abs, bromsskivor fram. Har även fixat rosten och lackat allt

Går att tala i normal nivå i alla farter. Sportstolarna är riktigt sköna, de vanliga tycker jag ligger väldigt långt ner och är näst intill otrevliga.

Har kört 5tusen mil och den har kostat mig 4k, räknar inte in lackeringen och det finns inga vibrationer i bilen, den drar ingen olja. Bilen var dock fullstämplad när jag köpte den.
Har inte betalat fullt pris och gjort allt själv.

Jag är glad om jag får runt 55k för min, 69k tycker jag låter mycket. Är bilen skött går det att banka mätaren 10k mil utan att det syns, inte för att milen spelar någon större roll.
 
Du ska kika på en med m-paketet som changco är inne på. Annan inredning (andra stolar), lite styvare chassi, etc. Pendlade med en sådan en sommar, hade gått 26k mil och kändes mycket bättre än farsgubbens nya 9-5a.

Men som du förstår är han helt fel ute med priset.
 
Du skriver att du vill ha en bil som är skön o köra o då skall du inte ha 19". Jag har 18" på min bil och enda anledningen är att det är snygga hjul. I övrigt går den skönast på 16"

Vägen skall vara riktigt slät o fin för att man skall ha glädje av stora hjul rent körmässigt.

För mig finns det bara två bilmärken som jag skulle kunna tänka mig att köpa som bruksbil och det är Volvo eller BMW.
 
Jag hade en 528 från 1998 som hade all utrustning och lite till. Den hade komfortstolarna, inte sport eller originalträplankorna, och de är sjukt sköna att sitta i. Går att justera på alla möjliga sätt.

Många saker att se upp med på en E39 har redan nämnts. Framvagnen tar en hel del stryk. Jag fick även byta kamaxelpositionsgivare. ABS-givarna bör bytas direkt de går sönder, annars tar ABS-styrenheten stryk också och den är riktigt dyr (ny, finns beg på skroten). Även drivdonen till xenon-lamporna kan ge upp. Runt 15-17000 mil brukar luftdämpningen bak hålla, sedan får man punktering på nån av sidorna. Så om inte det är bytt på den där kan du räkna med 4000-4500 kr i servicekostnad när den dimper ner i backen bak.

Jag sålde min i höstas för 45 och blev nerringd från hela Sverige så jag var nog lite för billig. Den hade gått ca 24000 mil och hade fullstämplad bok. Den där mossiga gröna 528:an skulle jag aldrig i livet ge mer än 40 för.
 
Stort tack alla!
Då blir det inte den i alla fall, det är helt klart :)
/D
 
Om du inte behöver så stor bil skulle jag kika på en 328, eller 320 istället, dom är roligare att köra, & ser lite modernare ut, naturligtvis bör den ha M-Sport paketet!
 
528 går inte så mkt bättre än en 523a (2,8l 193hk vs 2,5l 170 hk)
528a drar mkt mer soppa.

Hur som haver är e39orna grymma bilar!........
Rost bör man kolla ganska noga ....dörrar och bakluckan är sjukt vanligt....
 
528 går inte så mkt bättre än en 523a (2,8l 193hk vs 2,5l 170 hk)
528a drar mkt mer soppa.

Hur som haver är e39orna grymma bilar!........
Rost bör man kolla ganska noga ....dörrar och bakluckan är sjukt vanligt....
523an som kom -99 med dubbel-vanos har 189hk, dock 170 på pappret. Motorn innan är tråkig och är riktigt slö.
 
528 går inte så mkt bättre än en 523a (2,8l 193hk vs 2,5l 170 hk)
528a drar mkt mer soppa.

Hur som haver är e39orna grymma bilar!........
Rost bör man kolla ganska noga ....dörrar och bakluckan är sjukt vanligt....

Jag har hört precis tvärt om, 523 drar lika med bränsle och mycket tröttare.
 
Jag har hört precis tvärt om, 523 drar lika med bränsle och mycket tröttare.

Skulle vilja hålla med på den punkten. Jag kör en äldre Merca 320E och den drar ganska jämnt med en 528 e39. Har en kompis som har en så det är testat otaliga gånger :)

De 523 som jag jämfört med har haft det betydligt tyngre att hänga med
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top