BMW 650 Funduro för långa resor?

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hur skulle en BMW 650 funduro passa mig som inte är så lång och har drömmar om att göra en långresa (genom europa. kanske afrika).
Vet att det finns dyrare hojjar som skulle passa bättre till långresor men jag har begränsad budget.

Tacksam för tips från folk som åkt långt :D

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Jag skulle nog lägga lite mer och köpa en BMW F650GS Dakar.

Är inte dom ganska mycket högre i sitthöjd?
Vilken av dom 2 väger mest?
Jag är 163cm så sitthöjden spelar in ganska mycket vid valet av hoj då jag inte vill gå halv av hojjen vid varje stopptillfälle för att inte välta :D

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Nu har jag själv inte åkt långt på en funduro, men den har ju körts kors och tvärs över hela jorden så det ska inte vara nåt problem. Dakaren har 2 hästar mer och är högre, tror funduron skulle passa din längd bättre.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Och BMW fonduri är precis samma sak som Aprilia Pegaso. Aprilian är billigare och snyggare designmässigt dessutom var BMWn faktiskt made in Noale fram till 00.....

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Var ju någon som hade kört hur långt som helst med en sådan, en äventyrsresa med begagnad sådan, det enda missöde(n) var väl punktering(ar).

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Hur klarar sig funduron offroad?
med "långresa" har jag tänkt mig både av och på vägen, en äventyrsresa helt enkelt :D

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inte precis, Pegason har samma minarelli-stånka som sitter i Yamaha XT660.
Har inte Pegason samma Rotax som sitter i Funduron?

MZ (MuZ) har kört med samma 660 som Yamaha.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Inte precis, Pegason har samma minarelli-stånka som sitter i Yamaha XT660.

Ehhh nej......

Från tidigt 90-tal fram till -05 är det en Rotaxmotor och den samt chassie delar man med samtida BMW funduro. När BMW Fonduro byts bort som namn och cykeln uppdateras 2003 (tror jag) är det inte längre en Aprilia i BMW kläder........

Från -05 byter Aprilia motor till Minarellin och kallar den Pegaso Strada men det är en annan femma...

Gör om gör rätt.....

Last edited:

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
f.d BMW F800S
Funduron har väl drivrem istället för kedja? Kan bli lite spännande att köra offroad med den om det slinker in ett par stenar och vips så låter det *klonk* och du är ståendes på savannen....skulle nog satsa lite mer pengar på en dakar isåfall. Har för mig att man kan få tag på lägre sadlar till dakaren också som gör att dina 163cm kanske klarar höjden.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om vi bortser vilka hojjar som har samma motor, Hur funkar funduron offrad?

Den är garanterat mer terrängkompetent än vad du är. Inget att ta ut på crossbanan men för långtouring på grusväg/ökenväg duger den. Dakarvarianten har en fördel med 21" framhjul vilket breddar valet av riktiga offroad-däck men i övrigt är dakaren inte signifikant bättre om du bortser från dekalerna......

Skall du ha ökad terrängkompetens så är det KTM Lc4 eller dyligt som skall till och då är komforten på långfärd genom europa milt sagt lidande....

Funduron har väl drivrem istället för kedja? Kan bli lite spännande att köra offroad med den om det slinker in ett par stenar och vips så låter det *klonk* och du är ståendes på savannen....skulle nog satsa lite mer pengar på en dakar isåfall. Har för mig att man kan få tag på lägre sadlar till dakaren också som gör att dina 163cm kanske klarar höjden.

Nej den har inte rem....

Last edited:

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Den är garanterat mer terrängkompetent än vad du är. Inget att ta ut på crossbanan men för långtouring på grusväg/ökenväg duger den. Dakarvarianten har en fördel med 21" framhjul vilket breddar valet av riktiga offroad-däck men i övrigt är dakaren inte signifikant bättre om du bortser från dekalerna......

Skall du ha ökad terrängkompetens så är det KTM Lc4 eller dyligt som skall till och då är komforten på långfärd genom europa milt sagt lidande....

Nej den har inte rem....

En dum fråga kanske.. Kan man sätta dit ett 21" framhjul på funduron efterhand?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

QUOTE]

En dum fråga kanske.. Kan man sätta dit ett 21" framhjul på funduron efterhand?

JA men Nej.....

Skall du ha 21" framhjul måste detta kombineras med den längre stötdämparen för att få höjden fram/bak i balans...

Fast där finns ändå inget behov om du inte skall åka på rena crossdäck. Iof kan man ha ett par sådana med sig om man skall leka Dakar i nordafrika men för allt annat finns TKC80 även som 19"

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du kanske tänker på BMWs 650 Scarver? Den hade remdrift.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
En av de mest uppenbara fördelarna med en 650 gs är ett stort urval med tillbehör på touratech och andra firmor. Många av hojarna som går jorden runt är ju hårt kittade. Sedan är den väldigt bränslesnål säger dom som kör dessa.

Har för mig att just rotaxmotorn är tålig på många bränsleblandningar. Kan ju vara bra i afrika där man oftast blandar ut bensinen med stora mängder diesel när du köper på lösvikt ur dunkar vid vägkanten

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
funduron
vikt 175 torr
sitthöjd 78 cm

650 dakar
vikt 177 torr
sitthöjd 87cm

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Hur klarar sig funduron offroad?
med "långresa" har jag tänkt mig både av och på vägen, en äventyrsresa helt enkelt :D

På en långresa handlar det ändå till 80% om förarens psyke, så en funduro duger alldeles utmärkt som arbetsredskap.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM