BMW F800 tråden.

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Hur många är vi här som kör BMW F800?

Tänkte vi skulle samla oss i den här tråden, och även kolla intresse för att träffas någon gång i vår.

Själv förstår jag inte att F800 inte har blivit en större hit än den blivit. Jämför Kawasaki ER6 med F800, det måste ha sålts minst fem gånger fler ER6:eek:r under förra året? (ok priset skiljer en del, men BMW:n är ju billigare att äga!)

/T
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Hade jag haft råd, hade jag också köpt en. Men nu blir det nog en gammal VTR istället.

Är du nöjd med hojjen?
Det kan bli en sådan när priset rasat lite alt. om jag får mer pengar...
:)
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Är väldigt nöjd kan jag säga.

Underbar motor, bra nyp i bromsarna, du sitter bra, det går faktiskt att skjutsa, passageraren sitter till och med riktigt bra. Svinbillig försäkring - 3400 nu efter att borgarna har höjt trafikförsäkringen - helår/helförsäkring för mig i dyraste zonen. Den drar under halvlitern i princip hur du än kör. I jämn hastighet motorväg - runt 90 knutar är du nere på 0.35 liter milen och nosar.
Värmehandtag och ABS är standard. Körde ca 20 mil med tjejen på Påskdagen och då var det inte fel med värmehandtag..

Som de flesta hojjar med insprutning har den lite ryckig gång i lägre hastigheter, men värre är då att växellådan är rätt klonkig. Det ryktas att BMW är på gång att åtgärda detta.
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hmm jag gillar BMW överlag men tyvärr så måste jag säga att designen på kåporna för f800 ser för taskig ut!

Kolla er6f den ser ut som en liten sporthoj och kostar 73,500:- med ABS. Försäkring 2000:- helhåret???? Första året 890:- eftersom kawa står för vagnskadan då!

Däremot är jag avis på värmehandtagen och emblemet så klart! ;-)
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Har hunnit köra 45 mil med min :) och håller fortfarande på att lära mig det knepiga sättet med blinkersreglagen :va :mad: :huvet Men nån gång kanske det ter sig naturligt!!

Ska lägga upp en bild här så fort jag fått på de helkåpor jag köpt till hojen (de är på lack nu) och då kommer den nog att se riktigt fräck ut!!
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
vafan, e de bara stockholmare som kör f800?? =)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag har kört 52 mil nu med min sproilans nya röda F800s som jag hämtade ut för ett litet tag sen. Och är än så länge väldigt nöjd. Har kört rätt hårt eftersom jag kör in den enligt den där amerikanska sidan http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm och tycker att effekten är helt ok och motorn går väldigt smidigt för att vara en paralelltwin.

De tillbehören jag har är färddator (perfekt att se vilken växel man har i), larm, akrapovic slip-on. (låter som faaan med insatsen uttagen, man skrämmer folk vid gasavslag. :D )

Sen har jag köpt en bakre hugger från hornig.de. http://www.motorradzubehoer-hornig.de/en/020-00217__BMW_F_800_S_ST__Carbon_GFK.html Lite dyr kanske, men den är snygg, lätt och sitter finfint. Tog 4 minuter att skruva dit. De levererar snabbt och tog paypal utan problem. Rekommenderas. Jag skall köpa de där helkåporna http://www.motorradzubehoer-hornig.de/en/020_01840__BMW_F_800_S_ST__Motorspoiler.html# där sen och sätta på.

Blinkerreglagen tog en dags körning att lära sig. Inga problem. Hojen har en väldigt sportig körställning (för mig som är van vid mer upprätt körställning) och är rätt så lik polarens R6 från 00 i benvinkel och liknande. Planen är att testa 800:an på bana nästa år.

I övrigt skall jag spara ihop till en Zumo 550 eller 500 i vinter tänkte jag. Det blir nästa projekt. Touringvarning! Än så länge mycket nöjd. Och nöjd blev jag också när försäkringsräkningen damp ned i lådan. Helt överkomligt!
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Kört min F800s ca 350 mil och har inget att klaga på förutom ljudet :tungan
får nog köpa en pipa till nästa år.

Tog ut hojen på Gelleråsen i tisdags för att köra åtta pass (ca 22mil) med Teampyamas.se.

Grymt kul hoj att köra på bana! :tummenupp
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Det vanliga, akra, leo, remus, bos, laser... va på väg att köpa för någon månad sedan men fick beslutsångest :tungan

Akra är snyggast men kostar ju oxå... :huvet
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Det vanliga, akra, leo, remus, bos, laser... va på väg att köpa för någon månad sedan men fick beslutsångest :tungan

Akra är snyggast men kostar ju oxå... :huvet

Den bluddrar fint kan jag lova. :) Påminner inte så lite om Ducati och det är ett bra betyg. :tungan
 

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Är nöjd F800 ägarem hade den tyvärr på rep 3veckor pga stöldförsök
Som första hoj har man inte så mycke att jämföra med, men försäkringen e ju onekligen bra på den

/F
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har varit nyfiken på F800 sedan den kom och fick provköra en i våras. Mycket trevlig hoj, känns sportigare än min ER6n och jag gillar många av de tekniska lösningarna. Blinkersen är dock felgjord och jag menar inte det vanliga att de är på varsin sida, det kan man vänja sig vid, utan att man har en återställning på ena (högra) sidan, det var den som var svår att hitta. Varför inte återställa med ytterligare ett tryck på vänster eller höger så spar man en knapp också?

Underbart med handtagsvärmare vår och höst! Växellådan var dock extremt klonkig fastän hojen gått över hundra mil.

Bäst av BMW enligt mig men ER6 är billigare både att köpa och att äga och den har inga irriterande sidor alls.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har varit nyfiken på F800 sedan den kom och fick provköra en i våras. Mycket trevlig hoj, känns sportigare än min ER6n och jag gillar många av de tekniska lösningarna. Blinkersen är dock felgjord och jag menar inte det vanliga att de är på varsin sida, det kan man vänja sig vid, utan att man har en återställning på ena (högra) sidan, det var den som var svår att hitta. Varför inte återställa med ytterligare ett tryck på vänster eller höger så spar man en knapp också?

Underbart med handtagsvärmare vår och höst! Växellådan var dock extremt klonkig fastän hojen gått över hundra mil.

Bäst av BMW enligt mig men ER6 är billigare både att köpa och att äga och den har inga irriterande sidor alls.

Nu kör inte jag 800:an men 1200GS. Det tog nästan 1000 mill innan växellådan förlorade sin klonkighet. Det här hojjen blir bara bättre ju längreman kör !
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag valde mellan ER6f och F800an när jag köpte min, och det blev beemern pga följande:

1. Mer mos i motorn i hela registret, de extra 150 kubiken känner man av.
2. Den drar extremt lite soppa, faktiskt mindre än ER6an om jag inte är helt felinformerad.
3. Bättre chassie, men det kan ju vara min helt egna personliga upplevelse.
4. Remdrivning, jag aaaavskyr oljeslabb!

I övrigt så är beemern lite dyrare i inköp, försäkringskostnaderna är likvärdiga (när jag ringde och hörde.

Växellådan har jag inte problem med och blinkersen vande jag mig vid direkt.

Därmed inte sagt att ER6an är dålig, hade inte F800 funnits hade jag köpt den. :tummenupp
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Blinkersen är dock felgjord och jag menar inte det vanliga att de är på varsin sida, det kan man vänja sig vid, utan att man har en återställning på ena (högra) sidan, det var den som var svår att hitta. Varför inte återställa med ytterligare ett tryck på vänster eller höger så spar man en knapp också?

Provade en R850R under en dag förra våren. Är det bara jag som verkligen är imponerad av BMW:s blinker-lösning?

Hur många gånger har man inte fått starkt solljus på instrumentpanelen och undrat om blinkersen verkligen är av. Jag tyckte faktiskt att det var en härlig trygghet att kunna trycka på "återställningsknappen" såfort minsta misstanke kom om att blinkersen glömts bort.

Om man ska spara ner på en knapp som du skriver så är det så fall onödigt att ha en knapp på vardera sidan styret. Man kan ha en kombinationsknapp för hö-vä-blink och en separat knapp för avstängning.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Om man ska spara ner på en knapp som du skriver så är det så fall onödigt att ha en knapp på vardera sidan styret. Man kan ha en kombinationsknapp för hö-vä-blink och en separat knapp för avstängning.

Eller varför inte som på min Honda: EN knapp för både högerblink, vänsterblink och avstängning :)
Är man osäker på om man stängt av blinkersen går det ju att åka runt och trycka på den knappen också...

Missförstå mig inte, jag är väldigt förtjust i BMW, men just i fallet blinkers har nog tyskarna funderat lite för länge :va
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Vem bryr sig om lådan är klonkig?
Ibland låter det om lådan ibland inte.
När jag körde Gelleråsen och kräma på: gaaaaaaaaasaaaaa trycka in koppling 1 mm upp en pinne sen gaaaaaaasaaaaa... inge klonk där inte :va

Lådan kanske låter men det är inget du störs av när du kör aktivt.

Om blinkers på bmw kan jag bara säga följande, man störs när man provkör men efter 1 dag max på sadeln har man glömt bort vad som va så konstigt med reglagen.

Har man svårt att hitta knapparna med tummarna så kanske man borde köra bil istället :tungan :D

Jag tycker mig använda blinkersen oftare och bättre sedan jag bytte till bmw... :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top