Bmw s1000r 2017 eller Aprilia Tuono Factory

George Khouri

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2015
Hoj
BMW S1000R
Bmw s1000r 2017 eller Aprilia Tuono Factory 2017

Hej på er alla!
Behöver hjälp har en BMW S1000R 2016 som jag är nöjd med. Ska byta till nästa år vilken väljer ni? Skulle vara roligt att veta vad ni tycker. Bmw s1000r eller Aprilia tuono factory 2017. Jag kör på bana och lite på gatan.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Prova. Det är det ENDA du kan gå på.

Jag säger varken eller för det blir ändå en "jag har en sån å det är det bästaste"- tråd av denna ändå..

Jag sammanfattar redan nu med hur det kommer låta:

-"Bmw bäääst,Qualität aus deutchand"
-" Aprilia om du har banintresse!"

Sen kommer smutsigheterna

-"Bmw? Som skottar vevstakar (nån gång för flera år sen) ur blocket och har skitstörig elektronik?!?"
-"Aprilia ?!äru knepp ellur? Finns ju fan inga delar fenna sidan jupiter (om man fortfarande lever i historien)... "

Tror jag fick med allt.

Jag säger varför jag kör vad jag kör; Jag provade. Sen provade jag igen och igen. Nu har jag provat 7 äga olika märken under 15 år. (Yamaha, Highland, Suzuki, Honda, Bmw, Triumph, Aprilia).

Men vad som passar dig, det vet bara du.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför byta? Det är ju inte direkt några revolutionerande förändringar till 17...

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Håller med ovanstående, du måste avgöra själv.

Vad jag kan säga är att båda är oerhört bra hojar. BMW:n är lite bättre gatcykel/vardagshoj än Tuonon, medan Tuonon är lite mer "RSV4 med crossstyre", kompromisslös. Men ärligt talat, de är rätt likvärdiga i det mesta.

Jag testade gamla 1000cc-Tuonon och S1000R, men jag köpte faktiskt 1100:an osedd, heh. Det var V4-ljudet, utseendet och den nya sadeln som avgjorde. Men ibland önskar man kanske att man hade valt S1000R faktiskt, tror den är lite lättare att leva med till vardags.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör i vind

Jag använder min till följande;

Banhoj (utsökt delikatess, en fetingmotor i ett 600-chassi)

Pendling (du kan glömma ha kvar lappen, därtill är den inte alls en "city-hoj")

Semester-långtouring (alldels ok. Men jag är byggd som Pedrosa)

Fixar (Gör alla jobb på mina hojar själv. Aprilian är lättast att jobba med rent underhållsmässigt)

När jag byter, byter jag till något annorlunda än det jag nyss hade. Omväxling förnöjer

George Khouri

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2015
Hoj
BMW S1000R
Hej! Jag vet att man ska ha någon av dessa två men jag kör lite på gatan också det är dyrt med försäkringen. Aprilian är på plus sidan men jag är orolig för kvalitén.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltså om du inte missat ett R i beskrivningen av bmw:n fattar jag inte varför du ens funderar på något än touno?

Inget fel alls på kvaliteten på Aprilia och det är samma företag som är generalagent för båda märkena så de kommer ha samma problem med reservdelar.

Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har inte testat någon av dom men vad man kunnat läsa sig till så ska väl Aprilian vara bäst på bana, så det är väl bara välja den!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det lutar alltid liiite lite extra mot en oavsett vad andra säger, så välj den :tummenupp

George Khouri

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2015
Hoj
BMW S1000R
HEJ!!!
Det lutar mer o mer mot Aprilian den är snygg och ljudet ska man inte tala om ????????????. Men jag tycker att BMW kan bättre i kvaliteten så därför är jag orolig om jag köper fel.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
BMW utan tvekan, men om den du har inte klarar en säsong till kanske det är lika bra att byta fabrikat :)

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Du har en 2016 som du är nöjd med, men vill bara uppgradera dig till en 2017. Helt ok. Men, kvalitet över tid verkar ju trots allt som en parameter du kan utesluta ur ekvationen. Så, med ens blir det ju lite lättare.

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Hoj
Aprilia RS660
Alltså om du inte missat ett R i beskrivningen av bmw:n fattar jag inte varför du ens funderar på något än touno?

Inget fel alls på kvaliteten på Aprilia och det är samma företag som är generalagent för båda märkena så de kommer ha samma problem med reservdelar.

Tjena.

Nej det är inte samma generalagent för Aprilia och BMW.
Generalagent för BMW i Sverige, Norge, Danmark, Finland är BMW Group Northern Europe alltså BMW själva.

Generalagent för Aprilia är SPGmotor.

Gällande att byta en pre facelift S1000R mot en -17 S1000r så är det inte så mycket som skiljer,
~5hk pga. Euro 4
lite skillnader i traction controllen.
Kurv ABS - (Går att eftermontera på tidigare modeller)

Så att byta bara för att få en 17 kostar nog mer än vad det smakar, om man inte piskar bana med den och vill kunna justera traction controll osv.

Aprilian är rolig helt klart, men personligen är tycker jag BMW'n är en bättre hoj att leva med bättre all round, Aprilian kan nog uppfattas roligare på bana men mindre trevlig till vardags.

// Jonas Lillman

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...