BMW S1000R luktar bränd koppling efter körning

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Gör ett försök i detta forumet, då jag inte fått något svar i S1000R-tråden.
Har en S1000R som jag hittills kört ca 700 mil sedan jag köpte den ny.

Har märkt att när jag parkerar hojen i garaget efter att jag kört luktar det alltid bränd koppling. Vill minnas att jag känt denna lukten i princip sen hojen var ny. Hojen har quickshifter som jag oftast använder, men när jag testat såväl att låta bli att använda denna som att variera körstil i övrigt, användning av dragläge osv har jag inte märkt att lukten försvinner. Möjligen att det luktar olika mycket vid olika tillfällen.

Är detta normalt på denna hojen eller är det något jag borde kolla upp med verkstan?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det är inte bromsarna som luktar då? Kopplingen badar ju i olja så har lite svårt o se hur det skulle kunna lukta?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är inte bromsarna som luktar då? Kopplingen badar ju i olja så har lite svårt o se hur det skulle kunna lukta?

Misstänkte bromsarna först, men flera av gångerna jag känt lukten har bromsskivorna inte ens varit varma. Har även testat köra väldigt lugnt och knappt använt bromsarna sista minuterna, men det verkar inte spela någon roll.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kanske är fel ute nu men det är inte så att det samlats fett och olja från när du smort din kedja vid det främre drevet. När du kör så smälter detta av värmestrålningen från motorn och rinner ner på motorblocket från drevet och därmed luktar det bränt efteråt.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Det är inte kylarvätska då? Har du inte fått ett nytt expansionskärl läcker den till en viss nivå. Min luktade också om jag fyllde mitt innan jag fick den utbytt.
 

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 ABS -16
Min nya Z800 luktade också bränt efter varje körning det resulterade i att efter 200 mil så var lamellen helt slut. Det visade sig att kopplingen var fel justerad. Efter många om och men så tog dom det på garanti och Nu rullar den som aldrig förr. Det konstiga är att jag inte kände av att kopplingen slirar eller något sånt.

Bästa med att justera kopplingen och kolla om det hjälper. Good luck!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske är fel ute nu men det är inte så att det samlats fett och olja från när du smort din kedja vid det främre drevet. När du kör så smälter detta av värmestrålningen från motorn och rinner ner på motorblocket från drevet och därmed luktar det bränt efteråt.

Eller kedjesmorning ner på katalysatorn / avgasrör ?
Olja från kedjesmorningen på växellådan / oljetråget blir inte bränd.
Kedjesmorningen bara droppar ner på marken / garagegolvet.
Om inte katalysatorn / avgasrör ligger under.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske är fel ute nu men det är inte så att det samlats fett och olja från när du smort din kedja vid det främre drevet. När du kör så smälter detta av värmestrålningen från motorn och rinner ner på motorblocket från drevet och därmed luktar det bränt efteråt.

Eller kedjesmorning ner på katalysatorn / avgasrör ?
Olja från kedjesmorningen på växellådan / oljetråget blir inte bränd.
Kedjesmorningen bara droppar ner på marken / garagegolvet.
Om inte katalysatorn / avgasrör ligger under.

Det är inte kylarvätska då? Har du inte fått ett nytt expansionskärl läcker den till en viss nivå. Min luktade också om jag fyllde mitt innan jag fick den utbytt.

Helt klart bra hypoteser som jag får kolla upp, särskilt kedjesmorning på katalysatorn skulle det kunna vara. Det som talar emot är väl möjligen att jag tycker det är den där karakteristiska doften av bränd koppling som man känner på stormarknadsparkeringen efter att någon tant i en liten röd bil tokvarvat motorn med slirande koppling under sina parkeringsförsök.

Min nya Z800 luktade också bränt efter varje körning det resulterade i att efter 200 mil så var lamellen helt slut. Det visade sig att kopplingen var fel justerad. Efter många om och men så tog dom det på garanti och Nu rullar den som aldrig förr. Det konstiga är att jag inte kände av att kopplingen slirar eller något sånt.

Bästa med att justera kopplingen och kolla om det hjälper. Good luck!

Jag får nog kolla upp detta. Jag tycker även att kopplingen tar lite längre ut än tidigare och att det blivit svårare att koppla mjukt, särskilt vid nedväxlingar, och att kopplingen "hugger" lite. Kopplingen är ju lite bångstyrig rent allmänt på den här hojen och det kan ju så klart vara inbillning, men jag antar att jag borde kolla upp justeringen av kopplingen och ev. slitna lameller ändå.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Har kopplingen slirat i 700 mil så är det inte konstigt om den blir bångstyrig ;)

Kör långsamt på hög växel, dra in kopplingen, ge gas och släpp ut och se om den slirar.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top