BMW S1000RR Tuning

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Tänkte visa lite hur min BMW har gått från att vara snabb till att bli ännu snabbare.
Det jag har gjort är att montera ett avgassystem från Austin Racing där man kapar original avgassystem vid katalysatorn och ersätter den bakre halvan med ett nytt system och ljuddämpare.
Sen har jag kompletterat det hela med en Power Commander 5 som innehåller mappningen för just mitt system på min cykel.

Ombyggnaden skall enligt ett flertal bänkkörningar ge c:a 15hk mer på bakhjulet och ett betydligt trevligare mellanregister.
Effektökningen har jag svårt att kommentera efter första provturen, det finns ju att ta av redan från början. Men att den fått bättre mellanregister märktes tydligt.

Sången ska vi inte tala om! När jag växlar med quickshifter blir det riktig "älg-jakt"! Klart ett av dom råaste ljud jag hört.

Bilder kommer ikväll när jag fått tag i min kamera-sladd.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Bilderna som utlovat

Film kommer så snart jag tömt kameraminnet och får plats med lite video, förhoppningsvis imorgon.

Ska även passa på att ta kort på min nya rensade bakdel samt blinkers.
Har monterat ett par infällda blinkers fram samt miniblinkers bak.

BTW, hojta om ni vill köpa mitt Akrapovic-slipon som syns på första bilden. :banana

EDIT: Självklart sitter PowerCommandern lite bättre monterad än på bilden. Hade inte hunnit applicera kardborrebandet när bilden togs.:huvet
 

Bifogat

  • dscf0738.jpg
    dscf0738.jpg
    226.3 KB · Visningar: 269
  • dscf0756.jpg
    dscf0756.jpg
    219.1 KB · Visningar: 368
  • dscf0754.jpg
    dscf0754.jpg
    192.2 KB · Visningar: 368
  • dscf0750.jpg
    dscf0750.jpg
    185 KB · Visningar: 413
  • dscf0748.jpg
    dscf0748.jpg
    171.2 KB · Visningar: 311
  • dscf0746.jpg
    dscf0746.jpg
    221.7 KB · Visningar: 296
  • dscf0744.jpg
    dscf0744.jpg
    96.5 KB · Visningar: 320
  • dscf0741.jpg
    dscf0741.jpg
    199.1 KB · Visningar: 335
Last edited:

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Fortsätter med dom avslutande bilderna.
Går nog bra att se den infällda led-blinkersen här också
 

Bifogat

  • dscf0758.jpg
    dscf0758.jpg
    234.8 KB · Visningar: 361
  • dscf0759.jpg
    dscf0759.jpg
    222.3 KB · Visningar: 257
  • dscf0760.jpg
    dscf0760.jpg
    224 KB · Visningar: 322

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vågar jag fråga vad den där rörkröken + ljuddämpare kostade? :näsblod

Snygg burk dock! :)
 
Last edited:

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Inte så värst blodigt då med andra ord! Fränt med inconel. :yoparty

Finns ett komplett system från samma tillverkare, helt i Inconel.
Kostar lite mer dock... Fast det coola är att det helsystemet inkl samma ljuddämpare väger c:a 3.5kg
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Jäklar vilket grenrör.. Där har tyskarna tänkt till

Verkligen!
Det fina med denna lösning kontra ett normalt helsystem är att man behåller pulsutjämningen och det spjäll som finns i främre delen av grenröret. Ska enligt bänkkörningar ge bättre effekt än ett akra helsystem.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Verkligen!
Det fina med denna lösning kontra ett normalt helsystem är att man behåller pulsutjämningen och det spjäll som finns i främre delen av grenröret. Ska enligt bänkkörningar ge bättre effekt än ett akra helsystem.

Är alla pulserna sammankopplade? Eller bara efter tändföljden "motsatta" cylindrar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det ser som redan sagts mycket prydligt ut, både BMWs rör fram till katalysatorn och det från Austin Racing.
Hur blev ljudet med Austin Racing? Godkänt för bankörning?
Eller hojen är kanske inte tänkt för bankörning när den är utrustad med Austin Racing?
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vad gav hojen standard? Och med Acra slip-onet? Eller har du inte kört den i bänk?
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Det ser som redan sagts mycket prydligt ut, både BMWs rör fram till katalysatorn och det från Austin Racing.
Hur blev ljudet med Austin Racing? Godkänt för bankörning?
Eller hojen är kanske inte tänkt för bankörning när den är utrustad med Austin Racing?

Hej,

Jag skulle gissa att den inte kommer vara tillåten som den står just nu. Har en db-insert jag kan trycka i, så hålet blir mindre. Då ska den bli godkänd vad jag har förstått, fast också tappa lite kraft. Tror dock inte att det påverkar mitt resultat runt en bana märkbart.

Prio är ej bankörning.

I och med att det är så lätt att återställa till original så är bankörning inget hinder. Av med austin-racing rören, på med två korta överdimensionsrör (muffar) och sen jacka på hela katalysator-härket igen tillsammans med originalslipon.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Vad gav hojen standard? Och med Acra slip-onet? Eller har du inte kört den i bänk?

Hej,

Jag har själv inte kört min egen hoj i bänk ännu. Dom körningar som Austin Racing själva gjort gav 178hk på bakhjulet på en helt originalcykel och 191hk med deras bitar monterade.

Nu är ju alla bromsbänkar olika, så det är väl egentligen den relativa ökningen på 13 bakhjulshästar som är intressant.

Bifogar bild på dyno-pappret, lite dålig bildkvalitet är det dock.
Notera att effekten ökar över hela registret och inte bara i topp.

Enligt BMW själva ger deras Akrapovic-slipon 1-2hk extra. Jag antar dessutom att det är mätt på vevaxel och inte drivhjul. Dock så menar många andra som säljer slip-on (t.ex. Austin Racing) att deras inte ger någon effekt alls.
Ska man få upp effekten med avgassystem måste hela katalysatorhärket bort eller bytas ut.
Däremot väger Akra-sliponet mindre än en originalburk, så man bantar den ett halvkilo typ :)
 

Bifogat

  • BMWS1000RRAR-CSvsSTDvsAR-CSPerf.jpg
    BMWS1000RRAR-CSvsSTDvsAR-CSPerf.jpg
    48.4 KB · Visningar: 189

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Är alla pulserna sammankopplade? Eller bara efter tändföljden "motsatta" cylindrar?

Kan forska lite i det när jag är tillbaks i garaget.
Gissningsvis justeras spjället beroende på varvtal och last för att skapa rätt flöde mellan cylinderutloppen och därmed påverka mottrycket.
Tror hela konstruktionen är till för att ge ett bättre mellanregister och lågregister, precis som Yamaha har sina EXUP-ventiler till.
 

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Ingen
Jag bänkade min för 2 veckor sedan.
Med Taylormade helsystem, KN-filter och PC5 med Powercommanders egna map anpassat för taylormade gav hojjen 179.91. Efter att fått allt injusterat lämnade hojjen 187,22 på bakhjulet.
 

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Ingen
Jag bänkade min för 2 veckor sedan.
Med Taylormade helsystem, KN-filter och PC5 med Powercommanders egna map anpassat för taylormade gav hojjen 179.91. Efter att fått allt injusterat lämnade hojjen 187,22 på bakhjulet.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Jag bänkade min för 2 veckor sedan.
Med Taylormade helsystem, KN-filter och PC5 med Powercommanders egna map anpassat för taylormade gav hojjen 179.91. Efter att fått allt injusterat lämnade hojjen 187,22 på bakhjulet.

TaylorMade ser riktigt snyggt ut när det är monterat.
Hur var kvaliten på svetsar och material? Tyckte det såg ut som svartstål på youtubefilmerna :tuttar
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag bänkade min för 2 veckor sedan.
Med Taylormade helsystem, KN-filter och PC5 med Powercommanders egna map anpassat för taylormade gav hojjen 179.91. Efter att fått allt injusterat lämnade hojjen 187,22 på bakhjulet.

Men du bänkade inte innan du bytte rör?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top