Starstriker
Som man googlar får man svar
Intressant. En "GS" med S1000RR-motorn.
Antar att den skall jaga ikapp Multistrandan bland de sportigare "offroad"-hojarna.
Från pressreleasen:
S 1000 XR - Äventyraren som jagar sporthojar.
Här är den perfekta BMW-motorcykeln för alla de som vill ha sportmotorcykelns prestanda, mångsidigheten hos en offroadmotorcykel och komforten hos en touringmaskin. Nya S 1000 XR kombinerar det bästa av tre världar för att skapa något helt nytt: den första äventyrs-/sportmotorcykeln tillverkad av BMW Motorrad; perfekt för alla som söker efter en sportmotorcykel som inte vet några gränser.
Designen - en het mix.
S 1000 XR är exceptionell till utseendet och den är precis vad den ser ut att vara. I en unik offroad- och sportblandning förenar den kraften hos S 1000 R med den upprätta körställningen hos GS. Oavsett vart du beger dig med din XR så kommer allas blickar att följa dig.
Tekniken - det bästa av två världar.
S 1000 XR drar nytta den omfattande erfarenheten BMW Motorrad har inom de olika motorcykelsegmenten. Sportmotorn hos S 1000 R, med sina 160 hk vid 11 000 varv/min och 112 Nm vid 9 250 varv/min, kombineras med körställningen man känner igen från GS-serien. Allt för att skapa en motorcykel som känner sig som hemma på alla typer av vägar.
Helt unika anpassningsmöjligheter och tillbehör.
Som äventyrs-/sportmotorcykel är S 1000 XR extremt mångsidig till sin natur, och med olika tillval kan den anpassas till varje förares individuella önskemål. Växelassistenten HP Shift Assistant Pro gör att växlingarna går snabbare och enklare. Elektronisk fjädring via Dynamic ESA ger optimala fjädringsprestanda och möjligheten att justera fjädringen medan du kör. Som tillval finns även Pro Riding Modes vilket ger ytterligare två körlägen, "Dynamic" och "Dynamic Pro". I samma paket ingår även det mer avancerade antispinnsystemet Dynamic Traction Control (DTC) som använder gyrosensorer för bästa beräkningar på hur hjälpsystemen ska jobba. Utöver detta byts även standard ABS-systemet ut mot helt nya ABS Pro, vilket är en stor nyhet - för första gången på en BMW har ABS nu kurvfunktion. Systemet känner av att du är i en kurva genom sensorerna och anpassar kraften i systemet efter det, för att förhindra att motorcykeln reser sig upp och går rakt fram i kurvan. Du kan med andra ord bromsa även under nerlägg.
Det exceptionella S 1000 XR-konceptet kombinerar två helt skilda typer av motorcyklar för första gången. Upplev det själv: Den äventyrliga sportmaskinen ser fram emot en provtur med dig.
Antar att den skall jaga ikapp Multistrandan bland de sportigare "offroad"-hojarna.
Från pressreleasen:
S 1000 XR - Äventyraren som jagar sporthojar.
Här är den perfekta BMW-motorcykeln för alla de som vill ha sportmotorcykelns prestanda, mångsidigheten hos en offroadmotorcykel och komforten hos en touringmaskin. Nya S 1000 XR kombinerar det bästa av tre världar för att skapa något helt nytt: den första äventyrs-/sportmotorcykeln tillverkad av BMW Motorrad; perfekt för alla som söker efter en sportmotorcykel som inte vet några gränser.
Designen - en het mix.
S 1000 XR är exceptionell till utseendet och den är precis vad den ser ut att vara. I en unik offroad- och sportblandning förenar den kraften hos S 1000 R med den upprätta körställningen hos GS. Oavsett vart du beger dig med din XR så kommer allas blickar att följa dig.
Tekniken - det bästa av två världar.
S 1000 XR drar nytta den omfattande erfarenheten BMW Motorrad har inom de olika motorcykelsegmenten. Sportmotorn hos S 1000 R, med sina 160 hk vid 11 000 varv/min och 112 Nm vid 9 250 varv/min, kombineras med körställningen man känner igen från GS-serien. Allt för att skapa en motorcykel som känner sig som hemma på alla typer av vägar.
Helt unika anpassningsmöjligheter och tillbehör.
Som äventyrs-/sportmotorcykel är S 1000 XR extremt mångsidig till sin natur, och med olika tillval kan den anpassas till varje förares individuella önskemål. Växelassistenten HP Shift Assistant Pro gör att växlingarna går snabbare och enklare. Elektronisk fjädring via Dynamic ESA ger optimala fjädringsprestanda och möjligheten att justera fjädringen medan du kör. Som tillval finns även Pro Riding Modes vilket ger ytterligare två körlägen, "Dynamic" och "Dynamic Pro". I samma paket ingår även det mer avancerade antispinnsystemet Dynamic Traction Control (DTC) som använder gyrosensorer för bästa beräkningar på hur hjälpsystemen ska jobba. Utöver detta byts även standard ABS-systemet ut mot helt nya ABS Pro, vilket är en stor nyhet - för första gången på en BMW har ABS nu kurvfunktion. Systemet känner av att du är i en kurva genom sensorerna och anpassar kraften i systemet efter det, för att förhindra att motorcykeln reser sig upp och går rakt fram i kurvan. Du kan med andra ord bromsa även under nerlägg.
Det exceptionella S 1000 XR-konceptet kombinerar två helt skilda typer av motorcyklar för första gången. Upplev det själv: Den äventyrliga sportmaskinen ser fram emot en provtur med dig.