Bobcat

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vi ämnar köpa en bobcat och har siktet inställt på en S3000 med höglyft.

SH's samlade kunskapsbank borde med bravur kunna ösa på med "bra att veta" samt "passa sig för" inför köp.

Är 3000 timmar mycket för en sådan maskin?

Vill ha en Bobcat så förslag om billigare alternativ från tjeckien/korea ignoreras.

jelp mej.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Varför glidstyrt är min fråga.

Smidigt att mocka ut inne i ladan bl.a. Valle med fråntlyft kräver NiTtÅn fotbollsplaner för att harva runtoch då är hon bara bakhjulsdriven.

Vi har inga lantbruksredskap kvar så 3-punkten är lätt överflödig. Vi vill kunna ploga, köra skit, dika ur, flytta stenar, lyfta i/ur motorer ur båtar, riva upp stubbar, mm.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Smidigt att mocka ut inne i ladan bl.a. Valle med fråntlyft kräver NiTtÅn fotbollsplaner för att harva runtoch då är hon bara bakhjulsdriven.

Vi har inga lantbruksredskap kvar så 3-punkten är lätt överflödig. Vi vill kunna ploga, köra skit, dika ur, flytta stenar, lyfta i/ur motorer ur båtar, riva upp stubbar, mm.

Ploga, du menar väl snö?:D

Men varför inte en liten midjestyrd typ schaeffer, mycket smidigare trots sin ökade längd.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu vill vi ha en Bobcat.

Det vill alla tills dom har haft dom ett tag...

Men 3000h på en motor i den storleken anses som en del, men inte ihjälkörd, dock brukar man vilja byta däromkring. Hjulmotorer är väl inte heller dom att anse som slut, men se till att köra den genomvarm och prova dragförmågan.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Det vill alla tills dom har haft dom ett tag...

Men 3000h på en motor i den storleken anses som en del, men inte ihjälkörd, dock brukar man vilja byta däromkring. Hjulmotorer är väl inte heller dom att anse som slut, men se till att köra den genomvarm och prova dragförmågan.

Jag har bara hört bra om de större bobcattorna. De mindre är det däremot ganska delade åsikter om.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nja snarare hur smutt dom är att ha å göra med.

Till det dom är tänkta är dom bra men det är fortfarande en bobcat, om än vuxen, och sliter däck eller underlag därefter.

Förbannat roliga ett tag, men dom är inte särskilt allsidiga redskap.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nehepp. Då skiter vi i det.

Absolut inte, men se till att få några timmar i den innan du handlar bara, kalla det värma upp hydrauliken om det krävs.

Försök dig på att lasta lite massor och om möjligt prova på lite precisionsarbete med gafflar eller liknande.

Ta i beaktning hur det ser ut där du kör före och efter, och hur underlaget är beskaffat där du primärt skall bruka den.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Absolut inte, men se till att få några timmar i den innan du handlar bara, kalla det värma upp hydrauliken om det krävs.

Försök dig på att lasta lite massor och om möjligt prova på lite precisionsarbete med gafflar eller liknande.

Ta i beaktning hur det ser ut där du kör före och efter, och hur underlaget är beskaffat där du primärt skall bruka den.

Vi kommer köra den på gården och det är ingen trädgård som behöver se fin ut.

Vi kör enselagebalar på 700 kg med pallyften och Vallarna vi har nu väger lite för lite för den delen. Du ska se hur det ser ut efter den när traktordäcken grävt runt diffat för att få en uns styrförmåga. Ofta måste jag styra med diffbromsarna i lla fall.

Bobcaten har en grym urdikningsskopa vi vill åt, samt snöslunga (som funkar) och urmockningsgrep som nyper tag om bädden till skillnad mot grepskopan på traktorn som man i alla fall får stå och handjaga med för att få ut skiten.

På det hela tycker jag Bobaten ser helt perfekt ut och S3000 väger nästan 4 ton så lite stabil borde den i alla fall vara.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte slagits med katterna nåt men visst sitter det en Kubota fyra i den? Rätt stabila motorer i min uppfattning.
Men som skäggot sagt, kontrollera så att hydrauliken lirar. Om den snurrat mycket så kan man samtidigt hoppas på att oljebytena skötts bättre än hos "hobbyfirmorna". Rätt förekommande att småkörarna är sisådär med skötsel, egen erfarenhet.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Nu blev jag Bobcatsugen igen!
Det tar några timmar att lära sig köra men sen är det roooligt! :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säga vad man vill om Bobcat, men loggan är iaf svårslagen :D

I sakfrågan är jag okunnig. Min enda referens till gårdar är att jag vet en mjölkbonde på Öland som iaf använde dem till att bla mocka med. Var tydligen ypperlig till det.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom det var min far som lanserade dem i Sverige 1976, så anser jag mig bevandrad.
Det är pålitliga grejor både mekaniskt och hydrauliskt.
Elsystemen kan balla ur på nyare modeller, men skall man ha dem till bonneri så går det att rensa bort allt onödigt.
De är ganska stationära eftersom det är en plåga att köra dem längre sträckor.
Rekomenderad extrautrustning är hjul med vanliga lasbilsdäck och adapter så att man kan använda redskap avsedda för någon traktormodell som är vanlig i trakten.
Köp så stor modell som möjligt.
Undvik alla andra skiddare - De är uppenbart sämre.
Men om du kommer över en teleskoplastare av de minsta modellerna, så är det en smidig alltiruntmaskin.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping