Bocka plåt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Håller på och bygger om och fnular med diverse hojjar till och från.
Har märkt att jag allt oftare har behov av att bocka plåt på ett vettigt sätt. Bygga battriboxar, fixa små fästen etc.

Att sätta prylarna i skruvstädet och sedan handköra skiten resulterar oftast i mediokra slutprodukter. Har kikat lite på bockningsverktyget som finns på feltema. Denna klarar att bocka aluplåt i upp till 2mm, vilket oftast är max dimensionen på det jag pular med.

Någon som vet om denna funkar, eller kan tipsa om andra verktyg/metoder för hemmapulare?
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Kollade precis på dessa i jula katalogen i helgen. Men Biltemas är billigare och klarar tjockare gods. Ser riktigt bra ut någon som har hemma?
 

Bifogat

  • 17-3510_h.jpg
    17-3510_h.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,879

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag har skaffat 2st grövre vinkeljärn som jag sedan drarfast i skruvstycket! Inte ultimat men det funkar!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kollade precis på dessa i jula katalogen i helgen. Men Biltemas är billigare och klarar tjockare gods. Ser riktigt bra ut någon som har hemma?

Har provat en såndär, dinky toys. Alldeles för vek, funkar inte ens bra till bilplåt. Vektygsboden är nog ett bättre ställe att leta bockningsmaskiner på.

Men ska man bocka säg 1-5-2.0 mm rostfritt med större längd än ngn dm så är det riktigt grovt artilleri som behövs. Styva maskiner på flera 100 kg. Då är det bättre att lämna bort bockande. Eller bygga av redan bockade bitar. Jag samlar ofta på mig tex skrotplåtbitar i 2 mm.s RF med 90-gradersbockar om jag springer på sådana. Sedan ytnyttjar jag formen hos den färdigbockade plåten när jag skär ut mitt ämne. Så att den svettigaste bockningen redan är klar. Korta bockningar kan jag göra själv, sedan tig-svetsar jag ihop delarna.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Att lämna bort prylar är inte mitt gebit, skulle kosta multum i så fall för varje tillverkad del. Roligare att göra det själv ändå :)
Har tyvärr endast migspruta och bara tillgång till 1 fas så mig är dessvärre inte aktuellt :(
Jobbar mest i alu då rostfritt är knepigt att pula med mina verktyg. Verktygsboden har kanonprylar, men de kostar därefter.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I de här två inläggen i min byggtråd är ett exemplen på vad jag menar med att utnyttja redan bockade delar när man bygger. Här är ämnet i 2 mm rostfritt, en kombinerad hållare för tändspole och tändlås. Den ca 1 dm långa 90-graders-bocken för tändspolen är svettig att göra själv pga av det styva materialet, därför utnyttjade jag en redan bockad skrotbit för denna. Restan av bockarna kunde jag dock knacka till själv.

attachment.php


Det gäller att välja en smart metod när man bygger sas.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4667660&postcount=2475

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4670386&postcount=2478

När jag byggde mitt kedjeskydd i alu så var det samma sak, jag lät en plåtfirma bocka till en lång L-formad bit i 1.5 mm alu. Sedan behövde jag bara skära ut formen och lätthål, samt nita dit förstyvningar och fästen.

attachment.php
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
I vanlig ordning Jörgen är de snuskig finish på dina prylar!
Jag har en lång väg att vandra ;)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har provat en såndär, dinky toys. Alldeles för vek, funkar inte ens bra till bilplåt. Vektygsboden är nog ett bättre ställe att leta bockningsmaskiner på.

Men ska man bocka säg 1-5-2.0 mm rostfritt med större längd än ngn dm så är det riktigt grovt artilleri som behövs. Styva maskiner på flera 100 kg. Då är det bättre att lämna bort bockande. Eller bygga av redan bockade bitar. Jag samlar ofta på mig tex skrotplåtbitar i 2 mm.s RF med 90-gradersbockar om jag springer på sådana. Sedan ytnyttjar jag formen hos den färdigbockade plåten när jag skär ut mitt ämne. Så att den svettigaste bockningen redan är klar. Korta bockningar kan jag göra själv, sedan tig-svetsar jag ihop delarna.


Har använt någon sådan, för alu fungerar den fint. Har inte försökt bocka någon vanlig plåt eller rostfritt tror jag så kan inte uttala mig om den delen.

Bockade nyligen en 5mm tjock 2300mm lång durkplåt (7mm med förhöjningarna) i en 'handmaskin' modell hedenhös och kanske 500kg tung.

Med assistans av en domkraft under handtaget och en slägga blev det till slut en 90 graders knäck men det tog 35 minuter.
Det hade varit mycket smartare att ta plåten till en verkstad med hydralisk bock om klockan hade tillåtit detta :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sånt fixas genom verkstadsdörren(inte kontoret) och en bullpösa i näven.:D

Låter fantastiskt. I Sthlm är det dock deg som gäller, bullar betalar inte hyran.

Har använt någon sådan, för alu fungerar den fint. Har inte försökt bocka någon vanlig plåt eller rostfritt tror jag så kan inte uttala mig om den delen.

Bockade nyligen en 5mm tjock 2300mm lång durkplåt (7mm med förhöjningarna) i en 'handmaskin' modell hedenhös och kanske 500kg tung.

Med assistans av en domkraft under handtaget och en slägga blev det till slut en 90 graders knäck men det tog 35 minuter.
Det hade varit mycket smartare att ta plåten till en verkstad med hydralisk bock om klockan hade tillåtit detta :D

Ja det är som med svarvar och fräsar, ska det orka med lite grövre ämnet eller hårdare material, så måste stativet vara styvt. Och vips väger maskinen som en bil :brinnerup
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Att sätta prylarna i skruvstädet och sedan handköra skiten resulterar oftast i mediokra slutprodukter. Har kikat lite på bockningsverktyget som finns på feltema. Denna klarar att bocka aluplåt i upp till 2mm, vilket oftast är max dimensionen på det jag pular med.

Någon som vet om denna funkar, eller kan tipsa om andra verktyg/metoder för hemmapulare?

Den funkar fint till 1mm svartplåt, knixa och trixa rostlagning. Man kanske inte får ha som krav att det ska bli som plåtslagarfirmans hy-bock, men för lite knäckande i garaget duger den bra. Längre bitar får större radie i mitten om godset är för tjockt eftersom bocken är lite vek och bågnar på mitten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I vanlig ordning Jörgen är de snuskig finish på dina prylar!
Jag har en lång väg att vandra ;)

Tack. Men jag är ju en lallare på plåtjobb tycker jag, bara enkelkrökta grejer :D Mest snack.

Men det verkar ju finnas många duktiga plåtslagare här, bla Rolle247, han som har byggtråden "Apa mille räserbygge". Han är jag impad av vad gäller att knacka till plåtdelar, hans oljetank i alu vart ju grym:Bugar

Verkstadsdörren....inte kontoret.:tummenupp

Jag vill bara inte att ngn här tar dig på orden och bara har med sig "bullpåsen" allena när de knallar in på verkstan. För fridens skulle är det nog bra att även ha med en eller att par hundringar. Sen är det ju vinst om de bara vill ha dina bullar. Själv räknar jag dock alltid med att de vill ha en slant för besväret. Alla är inte bullfantaster, och inte sällan är det faktiskt mannen på golvet som förestår plåtverkstaden och ska få ekonomin att gå ihop varje månad.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen är det ju en jävla skillnad på plåt och plåt...

Har ni sett "Bangla Bangers", den där indiske snubben som bygger om skrotbilar?

Det gick inte så bra när han kom till england och skulle börja jobba i riktig bilplåt, plåten han var van vid från Indien gick att forma med tummen...

Trots att det var samma tjocklek.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Sen är det ju en jävla skillnad på plåt och plåt...

Har ni sett "Bangla Bangers", den där indiske snubben som bygger om skrotbilar?

Det gick inte så bra när han kom till england och skulle börja jobba i riktig bilplåt, plåten han var van vid från Indien gick att forma med tummen...

Trots att det var samma tjocklek.


Ingen som minns Uri Geller ellr nått sånt? Bara gnida en stund sedan böjer saker sig av sig själv:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Att lämna bort prylar är inte mitt gebit, skulle kosta multum i så fall för varje tillverkad del. Roligare att göra det själv ändå :)
Har tyvärr endast migspruta och bara tillgång till 1 fas så mig är dessvärre inte aktuellt :(
Jobbar mest i alu då rostfritt är knepigt att pula med mina verktyg. Verktygsboden har kanonprylar, men de kostar därefter.

Kolla auktionssajter för konkursbon. Rejäla verkstadsprylar slumpas iväg för kaffepengar istället för att köpa verktygsbodens leksaker som bara är sådär...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sånt fixas genom verkstadsdörren(inte kontoret) och en bullpösa i näven.:D


Skulle vi klämt fast plåten under verkstadsdörren och bankat på den med en påse bullar och fått den knäckt?

Eller skulle vi bara hållt i påsen och se plåten böja sig? Har inte riktigt tränat min psykiska förmåga så jag lyckas få jobb att göra sig utan att jag är på plats men om någon kan lära mig är jag på. :yoparty

Jag vill bara inte att ngn här tar dig på orden och bara har med sig "bullpåsen" allena när de knallar in på verkstan. För fridens skulle är det nog bra att även ha med en eller att par hundringar. Sen är det ju vinst om de bara vill ha dina bullar. Själv räknar jag dock alltid med att de vill ha en slant för besväret. Alla är inte bullfantaster, och inte sällan är det faktiskt mannen på golvet som förestår plåtverkstaden och ska få ekonomin att gå ihop varje månad.


Bullpåsen är en bra grej om man vill ha en chans att få det gjort direkt eller så snart det bara går :tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Teskedsgubben?

Fick han någonsin teskedsgumman, eller levde dom olyckliga hela sina liv?

Nej, han började hänga med en androgyn bakåtsträvare som faktiskt tyckte att it actually did matter, if he was black or white..
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top