Bogsering med hoj =)

MikkE

Guest
Höll i polarens axel när jag cyklade och han åkte DT125.
Kom upp i 105km/h faktiskt =)

edit. För mig heter det TOLKA
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Höll i polarens axel när jag cyklade och han åkte DT125.
Kom upp i 105km/h faktiskt =)

edit. För mig heter det TOLKA

Gjorde jag också.... Dock en vanlig moppe...
På nåt vis dök jag i diket, krossade en muskel i ryggen och rev upp hela vaden ordentligt på en taggtråd och hamnade på sjukan... Inget hit :)
Gick dock inte i 105, tackar för det!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gjorde jag också.... Dock en vanlig moppe...
På nåt vis dök jag i diket, krossade en muskel i ryggen och rev upp hela vaden ordentligt på en taggtråd och hamnade på sjukan... Inget hit :)
Gick dock inte i 105, tackar för det!

Gjorde jag också då jag var ~15, tolkade med en 125'a, vet inte hur fort det gick men knappast över 70 IAF.

Kommunen hade spettat upp asfalten efter en kurva, så jag röck till i styret för att lätta framhjulet över kanten.

Förmodligen slog framhjulet i kanten ändå för gaffeln gick av inuti styrhuvudet. så jag satt med styret i handen, framhjulet körde ifrån mig och ramen försvann under mig...

Bruten arm och ordentlig hjärnskakning blev resultatet!
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Fick en flashback från lumpen när min 258:a la av och skulle honka med en annan ordonnans. Minus 10 grader men vi skulle få hem hojen till kasernen. Mitt ute i skogen var vi, la rep över fågelpinnen & drog iväg på isiga grusvägar. Kom väl kanske 500m sen drog jag på röven med hojen rätt ner i ett dike. Hade rätt lätt att hålla mig för skratt då. :mad:
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Vi fick lära oss att bogsera med rep i Lumpen med MC258.
hojarna var till och med utrustade med ett rep som bla skulle användas vid bogsering.:yoparty
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
MC285? Vad är det för hoj? :va

Husqvarna 258. Militär 250cc tvåtaktare med automatväxellåda. Fantastisk liten maskin, ingen topprestanda någontans men fixar det mesta och du kan göra det mesta i mekväg ute i skogen med de verktyg som ingår.
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Hånka heter det, Och jag har utövat denna ädla metod när kompisens Gixxer fick soppatorsk. Han högg tag i min arm och jag drog han med min hoj. Så nu sitter jag här med en ½ meter längre arm 2 år senare.
 

BlueBull

Guest
När jag var i moppeålder för 20 år sen, kallade vi det för att länka häromkring... Det uttrycket har väl en helt annan betydelse idag men då hade ju inte varje unge en dator...:rolleyes:

Tolka som nån nämnt, heter det säkert nånstans, men annars är det när soldater på cykel blev dragna av en traktor med rep. Men det var väl på hedenhös tid.
Puh, så kände man sig lite ung igen iaf... :D
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
De enda som mc i sverige som med lagens rätt får bogseras (och då menar jag bogseras, inte honka) är försvarets hojar.

Skitkul! Då fäster man ett snöre i draghojen, och kopplar det mot fågelpinnen på styret och håller det låst med handen.
Skulle det gå åt H-E så är det bara att släppa snöret!

Men det är ju förbjudet på civilhojar som sagt. Å andra sidan skulle jag inte vilja prova på en SH.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top