Bogsering med hoj =)

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Husqvarna 258. Militär 250cc tvåtaktare med automatväxellåda. Fantastisk liten maskin, ingen topprestanda någontans men fixar det mesta och du kan göra det mesta i mekväg ute i skogen med de verktyg som ingår.

Onekligen såg du inte mitt första inlägg. Jag vet mycket väl vad 258:an är då jag körde den i lumpen. Frågan var alltså vad 285 var. timpalompa kastade nog bara om lite siffror i sitt inlägg.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hånka heter det i Gôteborg iallafall!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag är väl den enda som läst manualen till en mc men det står faktiskt att man inte ska "rulla" hojen någon längre sträcka med motorn avstängd eftersom växellådan då saknar smörjning!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag är väl den enda som läst manualen till en mc men det står faktiskt att man inte ska "rulla" hojen någon längre sträcka med motorn avstängd eftersom växellådan då saknar smörjning!

Rulla med växel i då eller?
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Röstar på hånka....hänka e juh o hänga med på något...ällär ?
vi kan vara ense om att ordet vi febrilt letar efter börjar på H och slutar på 'ka'....
wtf hunka ?....hrhr...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hehe, har bara bogserat en moped när jag körde moped :) de va tungt nog :p
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag vart tvungen att bogsera en Buell med en Ducati med en ryggsäcksrem på E4 vid ARN stad, flera kilometer. Ibland gick det 80 blås i väggrenen. Det var inte särskillt svårt eller farligt.

Åkte det några japsåkare förbi lär de tyckt det var roligare än andra:)

Dessutom skällde jag ut en polis som klagade på att jag parkerat på polisplatsen vid sjukhusets akutintag i lördags kväll. Han blev spak och vänlig.

Var inte rädda för att ta i mot poliser. Min paranoida snutnoja börjar äntligen släppa efter alla dessa år, eller så var det för att han var yngre och hade lite flackig blick. Jävla tönt egentligen.


( btw, HÅNKA = Stockholm, end of story )
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Förra sommaren var jag och provkörde en hoj (ny demohoj hos handlare) som dog när jag hade kommit iväg nån kilometer... Ringde handlarn som skulle komma och hämta mig, men istället för att han kom med ett släp/skåpbil kom han med moped. Så jag fick tolka tillbaka, var ruskigt tungt för armen :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Hur det ligger till om man försöker bogsera en bil med en MC vet jag faktiskt inte... men det lär väl inte vara så relevant i vilket fall.
Trafikförordningen har svar på det mesta... :tungan
19 § Föraren av en tvåhjulig motorcykel får vid färd på väg inte låta motorcykeln dras eller skjutas av ett annat fordon eller spårvagn. Föraren får inte heller dra eller framför sig skjuta någon annan vägtrafikant eller föra något annat fordon vid sidan än tillkopplad sidvagn.
 

Dark_Messenger

Guest
Inte bra. En hoj ska inte rulla speciellt långt utan en motor som är igång och smörjer.
 

Ztabil

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Såld
När jag var i moppeålder för 20 år sen, kallade vi det för att länka häromkring... Det uttrycket har väl en helt annan betydelse idag men då hade ju inte varje unge en dator...:rolleyes:

Tolka som nån nämnt, heter det säkert nånstans, men annars är det när soldater på cykel blev dragna av en traktor med rep. Men det var väl på hedenhös tid.
Puh, så kände man sig lite ung igen iaf... :D

Eller på vita blixten bakom bandvagn...det var tider...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Inte bra. En hoj ska inte rulla speciellt långt utan en motor som är igång och smörjer.
Fast vilka delar är det egentligen som kan ta skada? Jag kommer bara på utgående axel i växellådan, och den är väl oftast konventionellt kullagrad.
(Och skulle man putta/bogsera för att försöka starta en trött motor så snurrar ju oljepumpen hur som helst?)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top