Bolag som skickar färdigmappad PCIII

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Då jag har ett Helsystem som nu skall monteras ihop med K&N filter och PCIII så hittade jag denna firma som säger sig mappa PCIII för just din hoj innan den skickas, så man bara kan montera dit den och tuta o köra.

Så här står de i annons

Why buy a Power Commander from FUEL MOTO?

We are a Dynojet dyno center and have been trained and certified by Dynojet Research
on advanced fuel managment and dyno tuning. We have been installing and tuning Power Commanders since they were introduced. We dyno tune and install Power Commanders every day and have tuned everything from AMA Supersport racebikes to turbo/nitrous Hayabusa's to custom Harley's. I will personally set up your Power Commander before I ship it. Let me know the mods you have made to your bike (exhaust system, air filter, etc..) and I will program the Power Commander for your specific application so it comes to you customized to your specs and ready to install when you recieve it. I can also download and enable the accellerator pump feature if desired. When you purchase your Power Commander from Fuel Moto, we also provide free map support and will also supply you with any future maps you may need if you make any changes to your bike. We have the largest map database in the country and are continually developing new maps at our state of the are Dynojet Dyno Center as well as recieving the latest maps from Dynojet. Furthermore, Fuel Moto also doubles the warranty on the Power Commander, making the warranty period two full years, contact us for details. If you have any technical questions before your purchase, while installing your Power Commander or after the sale you can contact Jamie toll free at 1-877-729-4754 or email me anytime and I will be there to help.


Så är detta en bra idé ??? Pratade med en firma i Sve och de säger att det är stor skillnad på deras bränsle, Yamaha osv och att man måste mappa för just den hojen man äger, men dessa svar förväntar jag mig de de har ett syfte att tjäna pengar, Men hur är det i verkligheten är det skit att köpa färdigmappad ?

Tacksam för svar.
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Alla hojar är olika så ja för bäst resultat bör hojen bänkas.
Men om du går in på powercommanders hemsida så finns det en uppsjö med maps som man kan ladda hem o dra in i sin PC...så om du får betala nåt extra för deras mapning så e de bara o skratta åt dem...
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Alla hojar är olika så ja för bäst resultat bör hojen bänkas.
Men om du går in på powercommanders hemsida så finns det en uppsjö med maps som man kan ladda hem o dra in i sin PC...så om du får betala nåt extra för deras mapning så e de bara o skratta åt dem...

Ok förstår, vet inte om de tar extra betalt för dem.. i vilket fall som helst pratar vi om halva priset mot här.
Ang powercommander hemsida så finns ju maps mkt riktigt.. hittade den här t.ex

European model-Akrapovic full exhaust, Stock or aftermarket air filter

det låter ju som de tar hänsyn till EU hojar så med en sådan här mappning bör den ju gå bättre än utan PCIII ?
Man kan ju bänka skiten sen.. men nu först är jag bara ute efter få på mina dämpare och att den inte skall gå sämre.. om de tär 5 hästar hit eller dit är för mig ointressant egentligen.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Ok förstår, vet inte om de tar extra betalt för dem.. i vilket fall som helst pratar vi om halva priset mot här.
Ang powercommander hemsida så finns ju maps mkt riktigt.. hittade den här t.ex

European model-Akrapovic full exhaust, Stock or aftermarket air filter

det låter ju som de tar hänsyn till EU hojar så med en sådan här mappning bör den ju gå bättre än utan PCIII ?
Man kan ju bänka skiten sen.. men nu först är jag bara ute efter få på mina dämpare och att den inte skall gå sämre.. om de tär 5 hästar hit eller dit är för mig ointressant egentligen.

ej,
Jamie (han som äger fuelmotousa) tar inget extra för att lägga in den mapp de tror kommer närmast. MEN det förtar inte att en "personlig" bänkning är den bästa medicinen.

Jag har handlat av fuelmotousa ett par gånger och det har funkat bra.
Dock mappade jag på bänk...utom den sista som han bli såld!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
.. men nu först är jag bara ute efter få på mina dämpare och att den inte skall gå sämre.. om de tär 5 hästar hit eller dit är för mig ointressant egentligen.

Då är det helt OK att leta en mapp för en liknande set-up och använda till dess Du bänkar upp Din egen hoj. Soppans kvalitet blir för övrigt en intressant faktor först när Du pillar med tändkurvorna, vilket inte är fallet med en PCIII utan tändmodul.

Edit - Triggerhappy har helt rätt i att dom förmodligen skickar med en mapp som dom bedömer passar Din setup. Då slipper Du chansa själv och dom har förmodligen ett rejält bibliotek av mappar att välja bland:rolleyes: :)

Mina 2p
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Soppans kvalitet blir för övrigt en intressant faktor först när Du pillar med tändkurvorna, vilket inte är fallet med en PCIII utan tändmodul.
Sammansättningen borde väl ha en viss betydelse med tanke på att soppan i USA har 10% etanolinblandning, i Sverige har 95 oktan ~5% och 98 0%

/F-A Ratio
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ok förstår, vet inte om de tar extra betalt för dem.. i vilket fall som helst pratar vi om halva priset mot här.
Ang powercommander hemsida så finns ju maps mkt riktigt.. hittade den här t.ex

European model-Akrapovic full exhaust, Stock or aftermarket air filter

det låter ju som de tar hänsyn till EU hojar så med en sådan här mappning bör den ju gå bättre än utan PCIII ?
Man kan ju bänka skiten sen.. men nu först är jag bara ute efter få på mina dämpare och att den inte skall gå sämre.. om de tär 5 hästar hit eller dit är för mig ointressant egentligen.

När man väl fått dit PCn så är det ju ganska enkelt att prova sig fram med lite olika maps tills du har bänkat den.
Bara tanka hem lite maps från PCs sida o googla runt lite sen prova sig fram.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Personligen skulle jag inte stoppa i en mapp som de anser skulle kunna passa trots lika trim.
Lägger jag ner en summa pengar på en modul som är till för att optimera motorns prestanda så skulle jag även avvara pengar för att få den mappad i sverige och under svenska förhållanden då det är en del faktorer som påverkar en mappning i ex. USA mot en mappning i Sverige. Varför bara gå halvvägs när man påbörjat sin optimering? Sedan är hojarna ganska unika/individuella vilket gör att den svensk mapp som funkar kanon på en hoj kanske inte passar lika perfekt på en annan identisk hoj i sverige(om man ska vara petig).
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Personligen skulle jag inte stoppa i en mapp som de anser skulle kunna passa trots lika trim.
Lägger jag ner en summa pengar på en modul som är till för att optimera motorns prestanda så skulle jag även avvara pengar för att få den mappad i sverige och under svenska förhållanden då det är en del faktorer som påverkar en mappning i ex. USA mot en mappning i Sverige. Varför bara gå halvvägs när man påbörjat sin optimering? Sedan är hojarna ganska unika/individuella vilket gör att den svensk mapp som funkar kanon på en hoj kanske inte passar lika perfekt på en annan identisk hoj i sverige(om man ska vara petig).

OK för att göra en lång historia kort!
Jag har Slipon Akra som jag inte gillar då de är för långa, enda chansen att få de korta burkarna är att köpa ett Evo 2 system.. sagt o gjort detta system fick jag snuskigt billigt till ett pris av vad slipon kostar här.
Men.. att sätta dit helsystem och köra lär inte gå ngt bra enligt de som kan.. så därav kommer PCIII in i bilden och då kan man ju lika gärna köra luftfiltret, dessa 2 tillbehör är jag dock egentligen inte intresserad av utan ser det endast som ett nödvändigt ont och som det nu är då vill man inte betala mer än nödvändigt har lagt för mkt pengar redan.. men stör mig för mkt på mina dämpare så jag är inte ute efter 5-10 HK då jag bara kör gata men korta dämpare sen att jag får värstingkittad hoj på köpet sure kul... men försöker hålla ner kostnaden så mkt det går så en färdigmappad PCIII kanske räcker för mig ett tag!
Det går ju alltid mappa om i Sverige vid senare tillfälle
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
OK för att göra en lång historia kort!
Jag har Slipon Akra som jag inte gillar då de är för långa, enda chansen att få de korta burkarna är att köpa ett Evo 2 system.. sagt o gjort detta system fick jag snuskigt billigt till ett pris av vad slipon kostar här.
Men.. att sätta dit helsystem och köra lär inte gå ngt bra enligt de som kan.. så därav kommer PCIII in i bilden och då kan man ju lika gärna köra luftfiltret, dessa 2 tillbehör är jag dock egentligen inte intresserad av utan ser det endast som ett nödvändigt ont och som det nu är då vill man inte betala mer än nödvändigt har lagt för mkt pengar redan.. men stör mig för mkt på mina dämpare så jag är inte ute efter 5-10 HK då jag bara kör gata men korta dämpare sen att jag får värstingkittad hoj på köpet sure kul... men försöker hålla ner kostnaden så mkt det går så en färdigmappad PCIII kanske räcker för mig ett tag!
Det går ju alltid mappa om i Sverige vid senare tillfälle


Okej. Absolut är en mapp som ger en lite fetare blandning över hela registret är bättre än den som är original då en originalmapp ger för lite soppa när man fläskat på helystem + friare insugsmöjlighet.
För en originalmapp ligger inte optimalt ur effektsynpunkt utan den ligger för snålt för att klara miljökrav (Runt 14-15kg luft/kilo bränsle enligt de hojar jag testat). Men för att få den att gå så bra, effektmässigt, som möjligt med de saker du satt på så är en individuell mappning nödvändig för att få ner A/F värdet runt ca 13 på A/F-skalan.
Men som sagt allt handlar om pengar (jag har en egen bänk, men ingen hoj, tror jag började i fel ände;)):huvet :D .
Grattis till Evo-systemet:tummenupp
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Okej. Absolut är en mapp som ger en lite fetare blandning över hela registret är bättre än den som är original då en originalmapp ger för lite soppa när man fläskat på helystem + friare insugsmöjlighet.
För en originalmapp ligger inte optimalt ur effektsynpunkt utan den ligger för snålt för att klara miljökrav (Runt 14-15kg luft/kilo bränsle enligt de hojar jag testat). Men för att få den att gå så bra, effektmässigt, som möjligt med de saker du satt på så är en individuell mappning nödvändig för att få ner A/F värdet runt ca 13 på A/F-skalan.
Men som sagt allt handlar om pengar (jag har en egen bänk, men ingen hoj, tror jag började i fel ände;)):huvet :D .
Grattis till Evo-systemet:tummenupp

Tack!
En tanke du har bänk och jag har hoj.. är ju en bra kombination annars :)
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Att lägga X-antal tusenlappar på grejorna men inte på att få den ordentligt mappad är riktigt meningslöst. Som någon uttryckte i en av alla tidigare trådar: -"Som att knu**la med en trasig kondom".

Helsystem på en R1a kräver att mellanregistret fetas upp rejält. Med filtret ytterligare.
Färdiga mappar ger jag ingenting för. Även på 2 till synes identiska hojar skiljer tex spridarna med upp till 5%.

Prata med en kompetent bänkoperatör så kan han förklara i detalj skillnaderna.
 

Nicotin

Guest
Att lägga X-antal tusenlappar på grejorna men inte på att få den ordentligt mappad är riktigt meningslöst. Som någon uttryckte i en av alla tidigare trådar: -"Som att knu**la med en trasig kondom".

Helsystem på en R1a kräver att mellanregistret fetas upp rejält. Med filtret ytterligare.
Färdiga mappar ger jag ingenting för. Även på 2 till synes identiska hojar skiljer tex spridarna med upp till 5%.

Prata med en kompetent bänkoperatör så kan han förklara i detalj skillnaderna.


Precis..

Hahahaha som att kn*lla med en trasig kondom...:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sammansättningen borde väl ha en viss betydelse med tanke på att soppan i USA har 10% etanolinblandning, i Sverige har 95 oktan ~5% och 98 0%

/F-A Ratio

mmm, det är helt rätt, och därför skrev jag intressant faktor i detta fallet.

Vi talar om att hamna inom 5 hk rätt, och om vi plockar en mapp utvecklad för soppa i USA hamnar vi inte så mycket galet (5% ger under 3% påverkan på loggat A/F om jag räknat rätt) i f t den normala variationen mellan individuella maskiner med samma konfiguration. Anders Brink m fl har ju skrivit mycket ikring detta. Dessutom är ju både PC (se separata mappar för europeiska hojar på hemsidan) och kanske även detta företag medvetna om skillnaderna och redan kompenserat mapparna vid försäljning till Europa?

Normalt sett är i a f jag mest berörd av risken för spikning/detonation vid modifiering av tändkurvor när det gäller val av oktantal...

Edit - hittade en av trådarna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=116256

Mina 2 p
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Nu när allt är på så kan jag säga att den färdiga mappen inte gav ngn direkt skillnad, jag tankade däremot över en mapp som följde med på skivan som heter:

M421-505
2006 Yamaha R1 European model
Akrapovic full exhaust
Stock or aftermarket air filter

Och dra på trissor... känns som att den gav ett rejält bättre mellanregister, däremot så känns tomgången väldigt ojämn :va
Men för att min själ skall må bra så ska jag nu i veckan boka en tid hos RG i Falkenberg för en optimerad bänkning då vet man att man får ut det bästa av det mesta...
Annars är jag positivt överraskad hur enkelt och bra det fungerar med PCIII USB, t.o.m på Min dator Macbook Pro som kör OSX med XP i Bootcamp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu när allt är på så kan jag säga att den färdiga mappen inte gav ngn direkt skillnad, jag tankade däremot över en mapp som följde med på skivan som heter:

M421-505
2006 Yamaha R1 European model
Akrapovic full exhaust
Stock or aftermarket air filter

Och dra på trissor... känns som att den gav ett rejält bättre mellanregister, däremot så känns tomgången väldigt ojämn :va
Men för att min själ skall må bra så ska jag nu i veckan boka en tid hos RG i Falkenberg för en optimerad bänkning då vet man att man får ut det bästa av det mesta...
Annars är jag positivt överraskad hur enkelt och bra det fungerar med PCIII USB, t.o.m på Min dator Macbook Pro som kör OSX med XP i Bootcamp

hur gick de med tullavgifter ? fuelmotousa brukar inte vilja skriva ner priserna inte dom gånger jag pratat med dom iallafall, pc3an kostar ju strax över 3000 här och 2200-2300 där och lägger man tull på det är inte vinsten värst stor
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
hur gick de med tullavgifter ? fuelmotousa brukar inte vilja skriva ner priserna inte dom gånger jag pratat med dom iallafall, pc3an kostar ju strax över 3000 här och 2200-2300 där och lägger man tull på det är inte vinsten värst stor

Vet inte, jag kom överens om ett pris med K&N filter och momsa endast för filtret :) 250-300 kr
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top