Booster plug??

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Halloj. Jag har en Ducati hym 939. Den är väldigt mycket på eller av i lågfart, när man krypkör irriterar framförallt i stadstrafik. Den fungerar hur bra som helst när den får sträcka ut. Jag vill gärna mappa eller göra vad som behövs för att förbättra gången. Det finns ingen PVC till den här modellen, däremot så har jag läst om en en BoosterPlug på ett utländskt Ducati forum. Några åsikter om denna, humbug eller vem kan mappa original ECU.

https://www.boosterplug.com/shop/frontpage.html
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag köpte en till min KTM 1290 SA. Den gjorde verkligen skillnad som märktes. Finns en massa kopior så se upp. Den lurar hojens ecu att tro att det är kallare och den äkta Boosterplugen har en algoritm som anpassats så att den ger rimliga värden vid ytterligheter. Som sagt, humbug eller inte, på min hoj märktes en tydlig förbättring. På av känslan försvann helt, upplevde ett bättre mellanregister, (vilket jag inte har något bevis för). Bensinförbrukningen gick upp något vid inspirerad körning men sjönk något vid jämn fart. Slutligen så hade jag då ett ganska öppet slipon och avgassmällar vid avslag minskade markant.
 
Last edited:

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Jag fick med mig någon liknande variant till mitt sc-project system som jag köpte, Som skulle lura hojen att tempen var annorlunda för olika insprut.Försökte utvärdera om det var någon skillnad men kunde inte märka något oavsett vilket läge den var på. Mappade om orginal ECU istället vilket blev märkbart annorlunda med systemet.

Fick mappningen gjord hos IBC arboga
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om booster plugen "bara" fetar upp blandningen genom att lura t,ex tempgivare så blir det över hela registret och då vore det bättre att mappa så det blir rätt.

Jag säger inte att det är så på din hoj men det är inte säkert att på/av fenomenet är ett blandningsproblem..

På R1an med ride by wire trottel var problemet "inbyggt" i mjukvaran.
Det gick inte ens hjälpligt att få bukt med detta genom ommappning och/eller urkoppling av O2-sensor.

Efter en omflashning av ECUn till raceprogramvaran var problemet helt borta :tummenupp
 
Last edited:

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Gå ner till 14 tand fram.
Klassiskt fix på ducati som körs mycket i låg hastighet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
KTM 990 är ju känd för att vara hispig på gasen i låg fart jag har en så jag vet. En av de enklaste effektivaste motmedlen va att slipa om gasrullen vajertrumma (utväxlingen) så man får vrida mer från början de är ett snabbt enkelt jobb. Nu vet jag inte om Ducatin har ride by wire eller vajerstyrd trottel men har den vanlig vajer så prova det. Jag har även mappat min och de blev också mycket bättre i ryckighet men den drar helt klart mer soppa.
Men den där pluggen kan mycket väl ge mindre ryck för den ger ju mer soppa, de tråkiga är dock att hela registret får mer soppa.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag vet jag är fel ute när jag blandar in Yamaha i diskussionen men har fått uppfattningen att ride by wire hojar förvånansvärt ofta dras med skumma fenomen just i området där man går på gas, har dock bara teknisk erfarenhet från Yamaha..

Något av det första jag gjorde var att modifiera gasrullen som boost3 föreslår.. Det blev lite bättre men åtgärdade inte grundproblemet som kan ses i filmklippet.

Spelar ingen roll hur försiktigt gasen vrids på, spjällen snäpper upp 4 grader i ett steg, efter det är det plättlätt att finreglera..

Vet fortfarande inte varför det är så men det är allmänt störande och skitläskigt i blött väglag och på slingriga vägar i Norge o Tyskland :gnissla

IMG_7519_pan.jpg

https://youtu.be/EizOgrU1kTE
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vet jag är fel ute när jag blandar in Yamaha i diskussionen men har fått uppfattningen att ride by wire hojar förvånansvärt ofta dras med skumma fenomen just i området där man går på gas, har dock bara teknisk erfarenhet från Yamaha..

Något av det första jag gjorde var att modifiera gasrullen som boost3 föreslår.. Det blev lite bättre men åtgärdade inte grundproblemet som kan ses i filmklippet.

Spelar ingen roll hur försiktigt gasen vrids på, spjällen snäpper upp 4 grader i ett steg, efter det är det plättlätt att finreglera..

Vet fortfarande inte varför det är så men det är allmänt störande och skitläskigt i blött väglag och på slingriga vägar i Norge o Tyskland :gnissla

View attachment 443405

https://youtu.be/EizOgrU1kTE

Oj de där hoppet i tps värde såg inte bra ut helt värdelöst att de inte fått öppningen av spjällen finare. Du skrev att du modifierat gasrullen som jag gjort. Är de först wire från gasrulle ner till en elservomotor som i sin tur drar spjällen? Om så är fallet funkar såklart att fila på gasrullen.Men de finns väl elektriska gasrullar som via elkablar styr servomotorn direkt och dem går de inte fila på något vis.
Vilken typ av gas har en hypermotdard manuell öppning eller elservo?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Gå ner till 14 tand fram.
Klassiskt fix på ducati som körs mycket i låg hastighet.

Det samt en ordentlig mappning gör susen.

Min var väldigt ryckig och allmänt oskön på låga varv och låg hastighet (sub 60km/h). Efter bänkning hos IBC går den nu som en satans dröm! Man kan inte tro längre det är 1100cc och torrkoppling. går mjukare än brorsans harmoniska 848 SF våtkoppling.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Oj de där hoppet i tps värde såg inte bra ut helt värdelöst att de inte fått öppningen av spjällen finare. Du skrev att du modifierat gasrullen som jag gjort. Är de först wire från gasrulle ner till en elservomotor som i sin tur drar spjällen? Om så är fallet funkar såklart att fila på gasrullen.Men de finns väl elektriska gasrullar som via elkablar styr servomotorn direkt och dem går de inte fila på något vis.
Vilken typ av gas har en hypermotdard manuell öppning eller elservo?

På R1 är det vajer från handtaget ner till spjällbryggan, där har den egentligen bara kontakt med en APS (accelerator pos sensor) men det finns ett enkelverkande länkage så man mekaniskt kan stänga gasspjällen som normalt endast påverkas av en servomotor.

Ducati har APS direkt i handtaget (så vitt jag fått fram).

Rent tekniskt ger en nedskalad utväxling på rullen en fördel men i videon håller jag med båda händerna på handtaget så jag verkligen kan smyga upp gasen men det hjälper inte ett dugg när det är mjukvaran som ger det kraftiga stegsvaret.

Fräste ner diametern på gasrullen och la på en ny bana för att få en progressiv ökning efter 2/3 för att inte behöva vrida handleden ur led vid full gas.

Efter att ECUn blev omflashad med en gatversion av YEC (YMS) programmet så finns det inte en chans att avgöra att det är en ride by wire längre och bottenvridet är inte av denna värld (för att vara en -07 R1), inga restriktioner :)

Har läst på Ducatiforum att det finns programuppdateringar även till dem för att få bukt med tvär trottelreaktion men som tidigare sagt, Ducati är inte "mitt bord" :tummenupp

IMG_0643.JPG
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Min erfarenhet:

BoosterPlug funkar på motorer där tillverkaren "snålat ned" programvaran på enklast sätt för att klara Euro4. Det känns då som on/off å ryckig motorbroms. På min '17 Z650 helakra var det så å boosterplugmodifieringen löste problemet, går perfekt efter. Kostade ca 1.500 å är plug/play.

I motorer där tillverkaren har "gjort mer" i programvaran än "bara snålat ned" fört att klara Euro4, som det var på min fd´13 ZX-10R helakra. Då känns det som ryckigt på låga varv å avgaspuffar när man motorbromsar å kommer ned på låga vartal. Detta löstes med PC å 3 gånger i bromsbänk, gick perfekt efter. Kostade 6.500.

Så här ser boosterplug ut på plats på nuvarande kawan

IMG_1581 - kopia.JPG
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Tack för all info från kunniga sporthojare.
Installerade en i kväll, tänkte att till den kostnaden kan det vara värt ett försök .Den gick mycket bättre, mindre ryckig och lite rappare. Återstår att se hur den fungerar i stadstrafik med krypkörning. Det är säkert så att en riktig mappning i bänk ger ett bättre resultat. Jag har ett Akraslipon monterat, det gjorde att den ryckte och puffade mer. Återkommer efter krypkörning då blir det tydligare hur bra effekt lilla operationen gjorde och om jag fortfarande är nöjd.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Nu har du hunnit installera den ändå, men jag har lite erfarenhet att dela med mig från BMW K1300R/S, so here goes:

Som så många andra moderna hojar med vansinniga avgaskrav så är det likadant: Hojen går ryckigt på låga varv när den blir varm. Fantastisk jävla av-och-påeffekt som alltid är lika kul när man ska filtrera genom stillastående pendlingstrafik. Inte nog med att det är kardan på skiten.

Hur som helst, så fungerar Boosterplug - det fungerar sådär. :gnissla Det fungerar - ett tag. BMW och Bosch har varit så satans smarta att hojjäveln adapterar sig till avgasvärdena efter att hojen blivit varm och man kör med någolunda jämn gas. Kall hoj eller hoj i övre delen av varvtalsregistret: ECU:n kör i open loop, dvs den fasta map:en samt tillägg från lite sensorer, bland annat lufttemperatur. Samt long-term adaptions...

Men - så fort den går in closed loop så ignorerar den allt sånt, och börjar justera med hjälp av smalbandslambdan. Lite som en PCv Auto-Tune. Inte nog med det, hos BMW har du short-term adaption och long-term adaption. Tyska ingenjörer... :näsblod
Med tid har min hoj blivit ryckig satan igen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Min bil glömmer Long Term Fuel Trim när man bryter strömmen.
Kolla på elschemat om det går att bryta backupströmmen till ECUn, utan att instrumenteringen tappar minnet.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top