Nu har du hunnit installera den ändå, men jag har lite erfarenhet att dela med mig från BMW K1300R/S, so here goes:
Som så många andra moderna hojar med vansinniga avgaskrav så är det likadant: Hojen går ryckigt på låga varv när den blir varm. Fantastisk jävla av-och-påeffekt som alltid är lika kul när man ska filtrera genom stillastående pendlingstrafik. Inte nog med att det är kardan på skiten.
Hur som helst, så fungerar Boosterplug - det fungerar sådär.
Det fungerar - ett tag. BMW och Bosch har varit så satans smarta att hojjäveln adapterar sig till avgasvärdena efter att hojen blivit varm och man kör med någolunda jämn gas. Kall hoj eller hoj i övre delen av varvtalsregistret: ECU:n kör i open loop, dvs den fasta map:en samt tillägg från lite sensorer, bland annat lufttemperatur. Samt long-term adaptions...
Men - så fort den går in closed loop så ignorerar den allt sånt, och börjar justera med hjälp av smalbandslambdan. Lite som en PCv Auto-Tune. Inte nog med det, hos BMW har du short-term adaption och long-term adaption. Tyska ingenjörer...
Med tid har min hoj blivit ryckig satan igen.