För en tid sedan var det dags att skaffa nya batteriladdare i garaget. Dels så hade jag lessnat på bristerna i mina befintliga och sen har vagnparken utökats så där fanns behov av nyinköp.
Kravspec:
* Ladda båda vanliga blysyra och AGM
Detta då en underhållsladdare för bly-syra slår av lite för tidigt och lämnar ett AGM icke toppat (AGM sitter monterat i princip på alla mina mc).
* Starta om automatiskt efter strömavbrott
Måttligt kul när batteriet är dött om våren trots laddning då laddaren slog av i Januari när nätströmmen dippade kortvarigt.
* Möjlighet att ansluta kvarliggande "laddsladd" på hojen att plugga in laddaren i
* IP klassad så den åtminstone tål fukt
* Minst 4A som laddström för att även kunna ladda bilen utan att det tar 465h
Leverantörer:
Biltema har en uppsjö med laddare och höll på att byta sitt sortiment. De äldre laddarna saknar funktionen att återstarta utan knapptryckning vid strömavbrott och AGM laddning uppnådde man genom att välja vinterläget. Biltemas billigaste laddare gav dessutom enbart 1,5A vilket är väl klent till bilen. Lämpligast för min kravspec var laddaren nedan.
Biltema 37764 299kr
som bubblare finns 37767. Sämre IP klassning och återstartar inte själv, har däremot snabbanslutning och framförallt ett laddläge för lithiumbatterier som börjar komma till mc. 399kr
Jula säljer både laddare av egna märket Hamron och finmärket CTEK. Skall man ha en CTEK så är det en MXS man skall slå till på och då är det 700kr. Dessutom har CTEK sin egen hittepåstandard för laddsladdar så inga av de snabbanslutningar som sitter monterade på vagnparken passar.
De säljer en klon av mitt vinnande val för det högre priset 299kr.
Harald Nyborg säljer mitt val av batteriladdare för grymt billiga 199kr. Då ingår allt i min kravspec förutom att laddklämmorna inte är löstagbara för anslutning av snabbanslutning så detta fick åtgärdas med avbitartång och lödkolv.
Harald Nyborg laddare 5735 199kr
Kravspec:
* Ladda båda vanliga blysyra och AGM
Detta då en underhållsladdare för bly-syra slår av lite för tidigt och lämnar ett AGM icke toppat (AGM sitter monterat i princip på alla mina mc).
* Starta om automatiskt efter strömavbrott
Måttligt kul när batteriet är dött om våren trots laddning då laddaren slog av i Januari när nätströmmen dippade kortvarigt.
* Möjlighet att ansluta kvarliggande "laddsladd" på hojen att plugga in laddaren i
* IP klassad så den åtminstone tål fukt
* Minst 4A som laddström för att även kunna ladda bilen utan att det tar 465h
Leverantörer:
Biltema har en uppsjö med laddare och höll på att byta sitt sortiment. De äldre laddarna saknar funktionen att återstarta utan knapptryckning vid strömavbrott och AGM laddning uppnådde man genom att välja vinterläget. Biltemas billigaste laddare gav dessutom enbart 1,5A vilket är väl klent till bilen. Lämpligast för min kravspec var laddaren nedan.
Biltema 37764 299kr
som bubblare finns 37767. Sämre IP klassning och återstartar inte själv, har däremot snabbanslutning och framförallt ett laddläge för lithiumbatterier som börjar komma till mc. 399kr
Jula säljer både laddare av egna märket Hamron och finmärket CTEK. Skall man ha en CTEK så är det en MXS man skall slå till på och då är det 700kr. Dessutom har CTEK sin egen hittepåstandard för laddsladdar så inga av de snabbanslutningar som sitter monterade på vagnparken passar.
De säljer en klon av mitt vinnande val för det högre priset 299kr.
Harald Nyborg säljer mitt val av batteriladdare för grymt billiga 199kr. Då ingår allt i min kravspec förutom att laddklämmorna inte är löstagbara för anslutning av snabbanslutning så detta fick åtgärdas med avbitartång och lödkolv.
Harald Nyborg laddare 5735 199kr