Borra i kakel?

Status
Ej öppen för fler svar.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ska borra två st hål i kaklet i köket. Lättbetong bakom. Ska sätta upp en enklare hylla som ska klara ett par kilo.

Tjackade en borr för kakel. Kör vanlig borrmaskin utan slag. Borrar igenom en tejpbit tänkte jag. Vad pluggar jag bäst med sen? Metallexpander?

Sen en annan fråga om metallexpander måste man ha verktyget för att få den att expandera eller är det bara att slå i och börja skruva?

Bästa är vanlig plastplugg, typ 8mm, om du frågar mig. Jag gillar inte att använda metallexpander i lättbetong, dessutom är de omöjlig att få bort utan att förstöra något sedan medan du bara kan skära av en plastplugg och använda mjukfog på hålet om du ska ta ner hyllan någon gång.

Och istället för tejpt så brukar jag bara knacka bort lite av glaseringen på kaklet med kniven och sedan borra. Kyl borren om det är hårt kakel/klinker och borra sakta. Åtminstone om du vill kunna använda borren igen...

Edit/ Nej, du behöver inte ha verktyget för att expandera.

Last edited:
Håller med Dee Cati, kör med plastplugg annars måste du kakla om ifall du vill flytta/ta bort hyllan.

Och nej, du måste inte ha mollytången för metallmolly... men det underlättar.

Verktyget behövs inte, men skruva inte åt för hårt, ha lite fingertoppskänsla, inget en van mc-mekare inte fixar:tummenupp

Hur får ni en metalexpander/molly att funka i lättbetong ?

Använd inte släta plastplugg,då lättbetong är poröst och gärna smular sig vid ändrad belastning.

Molly är gjorda för att greppa bakom en gipskiva inte i betong.

Man behöver ingen mollytång ställer man in rätt styrka på batterimaskin så kan man dra ihop dom med den åas finns det mollytänger för ca 50 spänn.

Expander har man väll inget verktyg till, bara borra banka i med hammarn och skruva! Lr :va

Last edited:
Blås ut dammet från hålet innan du trycker in pluggen. Fäster bättre då.

hallå.. jag skulle köra med rödplugg och borra i kakelfogen borra inte nära en kant på kaklet, spricker lättare där! Om du vill säkra upp så kan du trycka i lite sättlim eller liknande innan pluggen. Personligen så tycker jag det låter lite "overkill" att sätta en hylla som ska hålla några kilo med brunplugg dessutom så blir det ganska stora hål. Har läst nånstans att rödplugg med rätt skruv (står på paketet) ska hålla för ca 15kilo/st

Molly är gjorda för att greppa bakom en gipskiva inte i betong.

Man behöver ingen mollytång ställer man in rätt styrka på batterimaskin så kan man dra ihop dom med den åas finns det mollytänger för ca 50 spänn.

Expander har man väll inget verktyg till, bara borra banka i med hammarn och skruva! Lr :va

Molly heter på fackspråk metallexpander.

Du tänker på pinnskruvsexpander.

Man skall inte expandera molly med maskin då du nästan alltid överdrar den och viker vingspetsarna in mot gipsskivan istället för att få en "platta" på baksidan.

Dvs mollyn trycker med topparna på baksidan av gipsskivan istället för hela benet.

Molly heter på fackspråk metallexpander.

Du tänker på pinnskruvsexpander.

Man skall inte expandera molly med maskin då du nästan alltid överdrar den och viker vingspetsarna in mot gipsskivan istället för att få en "platta" på baksidan.

Dvs mollyn trycker med topparna på baksidan av gipsskivan istället för hela benet.

Kan nog stämma :nicka Pinnskruvsexpander.

Har du varit bakom gipskivan och kollat LR ? :7peta

Självklart är det bäst att ha en tång, och dom kostar inte många kronor.

Det behöver inte vara så avancerat. Kakelborr, skruvdragare, rödplugg och lämpliga skruv. Markera på plattan vart du vill ha hålet, ladda skruvdragaren med borren och kör. Tryck till lite hårdare när du börjar borra så slinter du inte. Det är ganska svårt att spräcka en platta, oavsett om du borrar i kanten eller mitt på, om man inte klantar sig eller underarbetet är dåligt så det blir luftfickor i fixen.

Otroligt att det ska behövas mer än tre inlägg för att nån ska få reda på hur man borrar i kakel...

Molly-plugg i lättbetong var ju klockrent... Kemankare i trä också?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S