Borra med vilken borr??

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Staget till hållaren för utgående växelaxel har gått av och brottytan är innanför metallen så jag kommer inte åt att dra ut den med något verktyg och tänkte således borra ett hål och köra torx-metoden. Har mängder av vanliga SKF-svarta borrar så jag åkte iväg och köpte ett Craft stålborr som skulle vara kanonbra men det var det ju inte. Jag borrar med låga varv och droppar på T-röd utan någon framgång. Visst kan jag köpa en ny hållare men de är onödigt dyra och jag tycker det är kul att hålla på så... varför fungerar det inte, är det härdat stål på ett vanligt stag/pinne?? Vilken borr ska jag använda som fungerar och vart köper jag den? :va

Bifogat

• borra sig.jpg
    borra sig.jpg
    235.1 KB · Visningar: 367
HSS är vanligt skräp (High Speed Steel)
Om du vill ha högre kvalite så titta efter HSS-C som är Cobolt legerade.
Skippa Tdojan om du inte borrar i aluminium, skippa den även då för parafinolja är bättre.

Mvh Ulf

HSS är vanligt skräp (High Speed Steel)
Om du vill ha högre kvalite så titta efter HSS-C som är Cobolt legerade.
Skippa Tdojan om du inte borrar i aluminium, skippa den även då för parafinolja är bättre.

Mvh Ulf

Okej så T-röd är mest för aluminium, vad synd, det luktar ju så gott :banana närå, ok då ska jag använda parafinolja, undrar om jag har det, kan jag ta någon annan olja istället? Vilka Cobolt-borrar rekommenderar du att köpa?

Last edited:
Jag skulle försöka med en metallborr Bullit från Clas Ohlson.
Jag har en 7,0mm Bullit. Den har en hedersplats i verktygslådan trots den bara använts en gång.
För den löste problemet. Borrade hål där mina andra borr gav upp.
Bullit har en liten och kort centrumborr. Resten är format som en fräs(?).
http://www.clasohlson.com/se/Metallborr-Bullet/Pr309595075

Ok, ska prova bullit, har använt mig av dessa borrar i andra sammanhang men jag har ingen 3mm, vad borrade du i för material när de andra borrarna gav upp? Vet inte om staget som sitter kvar i hållaren är av härdat stål, brukar det vara det? Någon som vet?

Ska man kanske prova en 1-1,5mm borr först så man kommer in ett par mm och sedan ta en 3mm så blir det kanske lättare eller nått..

Last edited:
När jag hamnar i liknande situationer (vilket händer alldeles för ofta) så kör jag min dremel och diamantslipstift på det. Som smör i solsken. :tummenupp

Inlägget om parafinolja ist för T-röd gäller bara aluminium och dess legeringar, fördelen är att den inte dunstar.
Annars finns ju skärvätska på sprayburk eller Rocol som pasta. Funkar hyggligt för handmaskiner.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick