Borra upp cylle

Lkpgc

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD LC -84
Tja, är skapligt ny på det här med "riktigt" trim, än så länge har jag bara köpt färdiga grejjor som bara är att skruva på.:tummenner men jag har lite funderingar över att borra upp cyllen och jag undrar om det finns nån som kan ge mej en liten"guide" slänga upp lite bilder och förklara lite!

MVH//Charlie
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
cylinder_honing.jpg
 

Lkpgc

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD LC -84
om jag säger att jag inte har till gång till sådana maskiner =) och ska man borra rakt igenom allt ihop? då får man la inget komp?
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
om jag säger att jag inte har till gång till sådana maskiner =) och ska man borra rakt igenom allt ihop? då får man la inget komp?
Joförfan rakt egenom vev och hela grejen.. Sen äre bara att slänga på en Hx55:a och dra tryckrör till hålen..

Så har du nån uppemot 5-6 hundra kusar.. Om du ställer in föggen rätt...


Nej ärligt talat så är det nog bäst att lämna iväg det.. Kostar från typ 300 upp till 1000 för en cylinder.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Joförfan rakt egenom vev och hela grejen.. Sen äre bara att slänga på en Hx55:a och dra tryckrör till hålen..

Så har du nån uppemot 5-6 hundra kusar.. Om du ställer in föggen rätt...


Nej ärligt talat så är det nog bäst att lämna iväg det.. Kostar från typ 300 upp till 1000 för en cylinder.
nja altså man borrar inte upp cylindrar för att få efekt man gör det för att få bort repor efter skurna kolvar. bigbore kit är en helt annan cylinder borrar du upp din cylinder så du får nån effeket av det så ha du kylkanalerna i cylinderloppet...
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
nja altså man borrar inte upp cylindrar för att få efekt man gör det för att få bort repor efter skurna kolvar. bigbore kit är en helt annan cylinder borrar du upp din cylinder så du får nån effeket av det så ha du kylkanalerna i cylinderloppet...
Men man måste fortfarande gå upp i kolvstorlek när man honar?
 

Lkpgc

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD LC -84
släng upp nån bild och lite info om hur man norrar upp kylkanalerna i cylinderloppet då =)
tackar på förhand mvh//Lkpgc
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
släng upp nån bild och lite info om hur man norrar upp kylkanalerna i cylinderloppet då =)
tackar på förhand mvh//Lkpgc
Okej sorry försökte skämta lite men de gick inte så bra hehe.

Det går inte att borra upp orginal cylinder till överdimensioner mer än 1.5mm störe och det ger ingen effektskilnad. (borrar du större blir cylinder vägarna för tunna och du får massa värme problem. Omdu mäter på orginal cylindern iner du snabbt att den inte går att ta upp till samma mått som bigbore kiten.

Men du kan alltid porta den!

Men man måste fortfarande gå upp i kolvstorlek när man honar?
Japp.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
En vanlig honing funkar väl utan större kolv? :confused:
Men överborr vid seriösa skador ska man i med ö.d.-kolv
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En vanlig honing funkar väl utan större kolv? :confused:
Men överborr vid seriösa skador ska man i med ö.d.-kolv
nja.. jo du har rätt men det är väldigt sällan en 2 taktare skär å snällt så oftast honar men till öd.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Okej sorry försökte skämta lite men de gick inte så bra hehe.

Det går inte att borra upp orginal cylinder till överdimensioner mer än 1.5mm störe och det ger ingen effektskilnad. (borrar du större blir cylinder vägarna för tunna och du får massa värme problem. Omdu mäter på orginal cylindern iner du snabbt att den inte går att ta upp till samma mått som bigbore kiten.

Men du kan alltid porta den!


Japp.
På vilket sätt kan det bli värmeproblem med tunt stålfoder?
 

Vincent.V

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Lund
Hoj
Just nu fordonslös.
Man honar mest cylindrar om det har skett ett värmenyp :)

Borrning använder man när cylindern ej är körbar. Både honing och borrning brukar inte vara några större kostnader, inte vad jag har fått känna på iaf.


Mvh
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top