Bortglömd underskrift, erkännande av ordningsbot

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Säg att en ordningsbot för fortkörning utfärdats men att underskriften för erkännande glömdes bort, så nu försöker polisen nå vederbörande för komplettering (underskrift) av boten.

Vad jag har förstått är boten ogiltig utan underskrift. Finns det något kryphål här?

Mottagaren av boten är inte intresserad av att lägga tid på detta, men finns det något enkelt sätt att komma runt boten så skulle det vara intressant. Annars hellre betala än illa fäkta.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Sparar dom bevis ifall man skriver under på plats (Inspelningar, mätninger etc)? Ifall dom trott att boten varit giltig och därför inte sparat bevisningen borde dom väl inte ha något att komma med i tinget.. eller?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sparar dom bevis ifall man skriver under på plats (Inspelningar, mätninger etc)? Ifall dom trott att boten varit giltig och därför inte sparat bevisningen borde dom väl inte ha något att komma med i tinget.. eller?

Dom sparar väl aldrig något, det baseras på polismans utsaga.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och som alltid är dubbelt så trovärdig som en "medlem från allmänheten" som dom kallar oss.

källa: egen erfarenhet

Ja, det lustigt, så fort en polisman tryckt i sig sin frukost, rakat sig och svidat i uniformen förlorar han alla egenskaper han tidigare besuttit och blir nu en mönstermedborgare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Precis, boten är ogiltig men brottet kvarstår. Du får en kallelse till tinget men du har då möjlighet att välja en förenkling av det hela genom att inte infinna dig och acceptera deras beslut, du har inte möjlighet till överklagan då om jag inte minns fel.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Precis, boten är ogiltig men brottet kvarstår. Du får en kallelse till tinget men du har då möjlighet att välja en förenkling av det hela genom att inte infinna dig och acceptera deras beslut, du har inte möjlighet till överklagan då om jag inte minns fel.

Tror tom att de måste delge dig om att du ska infinna dig i tinget.

Fredrik Stillman (Om jag inte missminner mig) på Bike klarade sig genom att inte skriva på och sen hålla sig undan delgivning.
Finns på video hans "vansinneskörning" från polisbilen och den har varit med i diverse tv program också.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Förenklad delgivning heter det väl om du inte hör av dig? Kommer inte ihåg hur jag gjorde men fick beslut om att brottet kvarstod trots ogiltig bot och inbetalningskort var medföljande i kuvertet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Om det är frågan om en fortkörning så finns informationen från mätningen noterad i platsprotokollet. Den ska i alla fall göra det om dom gjort rätt.
Att du inte skrivit under och betalat boten betyder bara att du inte erkänt.
Lyckas du hålla dig undan från att skriva under boten så gissar jag att dom kommer att dra dig till tinget istället. Om det är en liten fortkörning så finns en chans att tingsrätten inte tar upp fallet men det är ganska osannolikt.
Det troliga är att dom kommer att försöka få tag på dig lite här och där. Dom kommer säkert att dyka upp hemma vid olika tidpunkter samt att försöka få tag på dig på plats på ditt jobb.

Det går att hålla sig undan tills det är preskriberat men det kan vara ett djäkla jobb att hålla sig undan för dom kan vara ganska ihärdiga beroende på vilken polisman det är.
Har du otur så kan det misskreditera dig på ditt jobb om polisen börjar söka upp dig där i tid och otid.

Jag skulle inte anstränga mig för att få skriva på men jag skulle nog inte anstränga mig sådär enormt mycket för att hålla mig undan från en fortkörningsbot heller. Det är för mycket jobb för en såpass liten sak.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!