Borttappade/stulna fälgar vid däckförvaring

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Måste ställa frågan vad som gäller om man får sina fälgar borttappade eller stulna under däckförvaring hos en däckfirma. Jag har eventuellt råkat ut för det om nu inte firman lyckas hitta dem. De skulle sätta igång och leta. Jag lämnade in fälgarna för tre månader sedan och idag när jag skulle hämta ut dem var pallen tom som borde innehållit mina däck och fälgar.

Nu har jag förstått att däckfirman har en oerhört hög självrisk och jag tror att man kommer att vilja att jag använder mig av min bilförsäkring om det kommer till det. Har ett vagt minne av att jag hört en annan firma säga att det är så man gör för inte allt för länge sedan. Men det känns ju inte rätt egentligen. Jag avser inte ljuga för mitt bolag utan kommer att säga exakt hur det ligger till.

Fälgarna var helt nyrenoverade och det satt splitter nya däck. Har kvitto på både renovering och däckinköp och de hamnade direkt i förvaring. Till saken hör att det inte är några direkt billiga original fälgar och det är tveksamt om de ens går att köpa nya längre. Begagnade ser man inte dem så ofta, men det förekommer. Jag hoppas att man hittar fälgarna, men det skulle jag inte hoppas på för mycket.

Huvudskälen till att jag haft fälgarna förvarade har varit för att jag inte ville att de skulle försvinna i samband med garageinbrott som jag råkat ut för två gånger under årens lopp. Nu önskar jag så klart att jag hade dem i garaget.

Nu till min fråga. Är det fler som råkat ut för det här? Hur har man löst problemet? Har det gått via ens egen bilförsäkring eller har företaget tagit på sig kostnaden helt och hållet ur egen ficka eller via eget försäkringsbolag?

Jag avser inte hänga ut bolaget i fråga. Så den frågan behöver ni inte ställa. De tycker nog inte situationen är mer lustig än jag själv.

Om ja som rörmockare i tjänst skulle göra en tabbe som resulterade i en vattenskada, ska "mitt" företags försäkring stå för de eller ska ja höra me eget fb om min ev drulle täcker de!?... Kanske kass liknelse men de e ju solklart att däcknasaren får bita i citronen... E självrisken tillräckligt hög får dom väl annars hitta fälgar i samma skick å kränga på gummin åt dej...

Inte dina problem, du betalar faktiskt för att de ska förvara dina däck i säkert förvar, ansvaret ligger helt på deras axlar.
Bara att säga "Fixa fram däcken eller nya identiska, ni får en vecka på er".
Du ska inte behöva lägga någon som helst energi på det där!

Vårdplikten och ansvaret ligger helt och hållet på däcknasaren. Att överhuvudtaget börja diskutera nasarens försäkring är ju helt absurt. Han ska fram med däck/fälgar om inte så ska han se till att du blir skadeslös och betala dig eller för likvärdig uppsättning.

PuGnt!

Går via din försäkring du får sedan kräva dem på din självrisk .

Det är det minsta man kan förutsätta. Men det klingar inte rätt i mina öron att det ska gå till på det sättet. Samtidigt är det ju t ex inte helt ovanligt att motorhaverier eller något annat allvarligare tillverkningsfel utnyttjas på bilförsäkringens maskindel där återförsäljaren/tillverkaren tar självrisken. Brinner en hyreslägenhet upp täcks bara hyresgästens ägodelar av hemförsäkringen även om det varit oaktsamhet från hyresgästen sida. Att återställa lägenheten går på fastighetsägarens försäkring. Hyresgästens försäkring går sedan in och täcker fastighetsägarens självrisken i bland men inte alltid. Oftast får värden dessutom skjuta till en stor del av kostnaderna ur egen ficka på grund av åldersavdrag. Han går alltså knappast helt skadelös.

Om allt ändå vore svart och vitt här i världen. Då skulle det tveklöst vara så att däckfirman fick hosta upp pengarna eftersom självrisken uppenbarligen överstiger värdet på fälgarna om beloppen jag fick höra stämde. Eftersom han började fråga om min försäkring började jag givetvis fundera på hur det förhåller sig. Har ju även hört via en annan firma i samma bransch att det är så man gör sedan tidigare när det inträffat inbrott i lagren. Jag tänker vänta med att kontakta mitt försäkringsbolag tills dess att jag får besked om att de inte hittas igen. De får avgöra om jag kan göra anspråk via dem och bolaget tar självrisken.

Jag har nog lagt ut över 20 000 kr på nya däck och renovering av fälgarna strax innan de lämnades in på förvaringen. Nya kostar fälgarna 65 000 om de går att köpa fortfarande och begagnade har jag sett dem för 12 000- 20 000 beroende på skick. Men de dyker inte upp särskilt ofta. Blir jag ersatt med begagnade fälgar får de avlackeras för att sedan omlackeras för att garantera att det inte finns dolda skador på dem. Det kommer jag att begära. Men jag hoppas som sagt att mina fälgar dyker upp och är beredd att ge dem ett par veckor på sig att gå igenom sitt lager.

Min sambo hadde sina vintehjul på förvaring som däckfirman slarvade bort.De fixade fram nya hjul till henne.Sökte lite på google och fick fram nån firma som där ingick försäkring vid däckförvaring.Så då är det väl inte så vanligt att däckfirmorna står för försäkringen

Last edited:
Ringde upp en konkurrent som jag också är kund hos sedan flera år och frågade vad som gällde (utan att lämna ut den andra firman) och enligt honom går det på ens egen försäkring om sådan finns. Skulle bilen däremot vara helt oförsäkrad går deras försäkring in.

Får väl bara hålla tummarna att fälgarna med däck hittas och att jag blir annars blir ersatt fullt ut med nya fälgar eller begagnade i bra grundkondition som renoveras till nyskick samt nya däck.

Nu har jag förstått att däckfirman har en oerhört hög självrisk
Vad däckfirman har valt för självrisk på sin försäkring är väl helt och hållet deras sak?
(om de nu ens har valt att ha en försäkring.)
DU har inget med det att göra.

min bilförsäkring om det kommer till det.
Det är inte säkert att lösa fälgar går på bilförsäkringen, beror på villkoren.
Lös egendom faller under hemförsäkringen OM du förvarat dem tillräckligt säkert.
Men i och med att du överlåtit förvaringen på firman så gäller nog inte hemförsäkringen.
(återigen beroende på dina villkor)

Det är helt och hållet firmans ansvar, de skall fixa fram dina hjul eller skälig ersättning pronto!

Bra affärsidé annars:

1. Starta däckhotell.
2. Sälja kundernas däck på blocket.
3. Se ut som ett frågetecken när de kommer för att hämta.
4. Grina över hög självrisk.
5. Be kunderna att själva ordna nya däck.
6. Bli förvånad över att kunderna faktiskt överväger punkt 5. :huvet

:hej

/e

Tack för länken, den här länken fanns i tråden i fråga som jag tyckte var intressant läsning.

http://personbilar.toveksbil.se/art...dackhotell-regelverk-kring-dackhantering.html

Vem har försäkringsansvaret
Det första en skadereglerar tittar på efter en skada är vem som skall reglera skadan. Ni skall inom företaget komma överens om vem som har ansvaret, kunden eller SVÅ handlaren. Det finns vanligtvis tre alternativ.

· Kunden reglerar skadan och betalar sin självrisk.
· Kunden reglerar skadan och SVÅ handlaren betalar kundens gällande självrisk.
· SVÅ handlaren reglerar skadan och betalar kundens självrisk.

De flesta SVÅ handlarna arbetar med alternativ nr två pga. av följande. Efter en skada så kommer det troligtvis alltid finnas kunder som inte är nöjd med ersättningen eller att de vill ha nya däck. Många SVÅ handlare vill inte komma i den situationen med en eller flera kunder. Det är bättre att deras försäkringsgivare löser det problemet och reglerar skadan med kunden. SVÅ handlaren håller kundens ”skadeslös” genom att betala kundens gällande självrisk. Det är då viktigt att SVÅ handlaren räknar över hur många företagsuppsättningar och privatuppsättningar som ni förvarar. SVÅ handlaren måste även meddela var kunddäcken förvaras. Det valda alternativet skall skrivas in på kundkortet.

Last edited:
Tack för länken, den här länken fanns i tråden i fråga som jag tyckte var intressant läsning.

http://personbilar.toveksbil.se/art...dackhotell-regelverk-kring-dackhantering.html

Ja...förutom liten skitsak som stod längst ner:
"OBS! Denna skrift övertar inte vad som står skrivet i gällande villkor."

Du har lidit en ekonomisk skada orsakad av en som förvarar däck. Det är inte ditt bekymmer men ditt försäkringsbolag kan ev hjälpa dig.

Att du som kund en för en sådan här diskussion med försäkringar hit och dit för att "hjälpa" din däcknasare ekonomisk är helt otroligt. :näsblod

Vad däckfirman har valt för självrisk på sin försäkring är väl helt och hållet deras sak?
(om de nu ens har valt att ha en försäkring.)
DU har inget med det att göra.

Det är inte säkert att lösa fälgar går på bilförsäkringen, beror på villkoren.
Lös egendom faller under hemförsäkringen OM du förvarat dem tillräckligt säkert.
Men i och med att du överlåtit förvaringen på firman så gäller nog inte hemförsäkringen.
(återigen beroende på dina villkor)

Det är helt och hållet firmans ansvar, de skall fixa fram dina hjul eller skälig ersättning pronto!

Enligt villkoren täcker min bilförsäkring avmonterade hjul. Fälgarna i fråga var de som bilen levererades med från fabrik och idag eftertraktade av de ägare som saknar dem.

Vilken självrisk firman har kan kvitta. Det håller jag fullständigt med om, men det var ett skäl han uppgav. Om det nu är så att det är accepterat hos försäkringsbolagen att ägaren utnyttjar sin försäkring precis som om man haft däcken i eget förråd eller garage när man lämnat överlåtit själva förvaringen hos däckfirman då är det inte så mycket att snacka om. Däckfirman är en stor aktör. Så jag hoppas att man kommer att se till att det här löser sig på ett bra sätt så att jag går skadelös.

Ja...förutom liten skitsak som stod längst ner:
"OBS! Denna skrift övertar inte vad som står skrivet i gällande villkor."

Du har lidit en ekonomisk skada orsakad av en som förvarar däck. Det är inte ditt bekymmer men ditt försäkringsbolag kan ev hjälpa dig.

Att du som kund en för en sådan här diskussion med försäkringar hit och dit för att "hjälpa" din däcknasare ekonomisk är helt otroligt. :näsblod

Jag lovar att jag inte försöker hjälpa honom på något sätt. Försöker bara sätta mig in i vad som gäller för att ha mer kött på benen. Jag har ingen större lust att sätta mig i sämre dager hos mitt försäkringsbolag och utnyttja försäkringen för att göra däckfirman en tjänst så att han kan spara pengar. Är det dock så att det är så den här typen av ärenden hanteras har jag inte mycket att invända mot förfarandet. Jag har gjort det jag kunnat för att förvara fälgarna säkert och fram tills igår tyckte jag att förvaring hos en däckfirma var säkrare än hemma. Det är larmade lokaler.

Det är ju när man råkar ut för den här typen av händelser som saker och ting ställs på sin spets. Man ställer frågor som man annars inte gjort. Man förutsätter t ex att det ska vara företagets försäkring som gäller inte ens egen bilförsäkring. Nu har två firmor sagt samma sak och länken ovan bekräftar ju att ägarnas bilförsäkring utnyttjas i fall som detta och att det är ett vanligt förfarande i däckhotell branschen. Att man skriver en friskrivelse på slutet och hänvisar till villkoren är ju inte särskilt märkligt det heller. Men texten förklarar ju lite hur man resonerat sig fram till de tre olika alternativen och jag tror inte att man hade lagt ut en sådan text utan att först ha kollat upp det med sina jurister och större försäkringsbolag.

Men vi får väl se hur det här slutar. Känns inte som jag kan göra mer just nu än att vänta och se om fälgarna dyker upp. Jag sitter inte i sjön på något sätt mer än att jag inte kommer att kunna besiktiga bilen eftersom de däcken som sitter på inte har lagligt mönsterdjup. Jag tänkte skifta över däcken för att kunna göra det när jag kommer tillbaka från semestern i slutet av Augusti, men det får vänta.

Är väl nån anställd som velat tjäna lite extra.För eftersom det är värdefulla specialfälgar så kan det ju inte bara vara att man lämnat ut dem till nån av misstag

Jag lovar att jag inte försöker hjälpa honom på något sätt. Försöker bara sätta mig in i vad som gäller för att ha mer kött på benen. Jag har ingen större lust att sätta mig i sämre dager hos mitt försäkringsbolag och utnyttja försäkringen för att göra däckfirman en tjänst så att han kan spara pengar. Är det dock så att det är så den här typen av ärenden hanteras har jag inte mycket att invända mot förfarandet. Jag har gjort det jag kunnat för att förvara fälgarna säkert och fram tills igår tyckte jag att förvaring hos en däckfirma var säkrare än hemma. Det är larmade lokaler.

Det är ju när man råkar ut för den här typen av händelser som saker och ting ställs på sin spets. Man ställer frågor som man annars inte gjort. Man förutsätter t ex att det ska vara företagets försäkring som gäller inte ens egen bilförsäkring. Nu har två firmor sagt samma sak och länken ovan bekräftar ju att ägarnas bilförsäkring utnyttjas i fall som detta och att det är ett vanligt förfarande i däckhotell branschen. Att man skriver en friskrivelse på slutet och hänvisar till villkoren är ju inte särskilt märkligt det heller. Men texten förklarar ju lite hur man resonerat sig fram till de tre olika alternativen och jag tror inte att man hade lagt ut en sådan text utan att först ha kollat upp det med sina jurister och större försäkringsbolag.

Men vi får väl se hur det här slutar. Känns inte som jag kan göra mer just nu än att vänta och se om fälgarna dyker upp. Jag sitter inte i sjön på något sätt mer än att jag inte kommer att kunna besiktiga bilen eftersom de däcken som sitter på inte har lagligt mönsterdjup. Jag tänkte skifta över däcken för att kunna göra det när jag kommer tillbaka från semestern i slutet av Augusti, men det får vänta.

Du har väl papper på däckförvaringen, där skall det framgå vad som gäller vid förlust.
Finns det inget sånt så hade i alla fall jag förutsatt att man lämnar över ansvaret för däcken när man förvarar dem hos däckhotellet... för du har ju inte tillgång till deras lager och kan kolla dina däck när det behagar dig antar jag.

Personligen hade jag aldrig accepterat ett avtal där det står att det är min försäkring som gäller vid förvaring hos annan part, det är ju själva grejen med outsourcing av förvaringen, att någon annan tar ansvar för att förvara däcken så de inte tar skada eller försvinner.
Speciellt inte då du själv inte har tillgång till lagret och kan själv kolla statusen på dina däck och fälgar, då är det helt och hållet däckhotellets ansvar skulle jag anse.

Du har väl papper på däckförvaringen, där skall det framgå vad som gäller vid förlust.
Finns det inget sånt så hade i alla fall jag förutsatt att man lämnar över ansvaret för däcken när man förvarar dem hos däckhotellet... för du har ju inte tillgång till deras lager och kan kolla dina däck när det behagar dig antar jag.

Personligen hade jag aldrig accepterat ett avtal där det står att det är min försäkring som gäller vid förvaring hos annan part, det är ju själva grejen med outsourcing av förvaringen, att någon annan tar ansvar för att förvara däcken så de inte tar skada eller försvinner.
Speciellt inte då du själv inte har tillgång till lagret och kan själv kolla statusen på dina däck och fälgar, då är det helt och hållet däckhotellets ansvar skulle jag anse.

Jag har inget läst avtalet på väldigt länge. Gjorde det precis och där står mest om kundens skyldigheter mot dem och att inom vilken tid man ska göra anspråk efter att fel upptäckts. Faktiskt inget vad som gäller om däck och fälgar försvinner under förvaring. Står däremot att de pantsatt ersättningsanspråk om däck och fälgar totalförstörs som betalas ut av försäkringsbolag eller någon annan för att täcka säkerheten för förvaringsavgifter.

Jag finns med i deras register att jag förvarat däck och fälgar. Och det skrivs ju in i deras datasystem vad som görs och vad som förvaras. Tyvärr verkar de inte ha uppdaterat uppgiften att jag lämnat de nyrenoverade fälgarna utan det står fortfarande att det förvarades lösa däck vilket var sant fram tills det senaste skiftet. Dessa däckens sitter nu på min andra uppsättning fälgar. Under vintern hade jag de gamla gatdäcken monterade på banfälgarna under tiden fälgarna renoverades. Detta skiftet finns dokumenterat förra hösten. Har förstått att det är ett huvudbry för dem varför inte uppgiften uppdaterats i deras system att fälgar + däck blev förvarat efter senaste skiftet. Själva skiftet finns och även monteringen av de lösa fälgarna som enligt datan ska finnas i förvaring. De sitter nu på bilen. Däcken och fälgarna är alltså spårlöst borta efter att man registrerat skiftet av fälgar i sitt datasystem.

Samma pall har använts vid alla skiften om jag förstod saken så däcken+fälgarna borde finnas på sin pall på sin förvaringsplats. Därför menade firman först att det var omöjligt att de skulle kunna komma bort. Något liknande har aldrig hänt tidigare.

Hur som helst har jag bevisat för dem att fälgarna lämnades hos dem. Vi har tittat på historiken tillsammans och är överens om det. Det finns även kvitto på att ett skifte har utförts som sagt. Jag brukar ha med ungefär samma människor att göra förutom att det ibland är någon okänd som utför själva skiftet. Är därmed ett välkänt ansikte där. Det finns som sagt kvitto både på de nya däcken att de monterats på de nyrenoverade fälgarna.

Jag har inte tillgång till det lager där fälgar och däck förvaras åt kunder utan är hänvisad till normala öppettider där de plockar fram däcken ur förvaringen och skiftar och ställer tillbaka den uppsättning fälgar och däck som inte används.

Antingen har något missats i rutinerna eller så har någon stulit dem. Om man nu inte hittar något tecken på att det varit inbrott kan det ju vara någon anställd eller temporär anställd som sett sin chans. Vi talar om maj månad. Enligt firman har de använt samma anställda sedan 90-talet (även temporärt anställda vid högsäsong), men det kan diskuteras baserat på vissa av killarnas ålder som arbetat där när jag varit på besök. Att de skulle leverera ut fälgarna till fel kund är uteslutet i mina ögon. Så vanlig är bilen i fråga inte och jag har svårt att tro att en ägare av en likadan bil inte skulle märka en sådan sak. Jag hade sett direkt om det var mina fälgar och däck. Kanske inte om det handlade om nyrenoverade fälgar och splitter nya däck, men annars hade jag sett på skicket av däcken och fälgarna om de var samma uppsättning jag lämnat in. Sannolikheten att någon har samma uppsättning fälgar med nya däck borde vara mikroskopisk.

Skiftet gjordes sent på eftermiddagen precis innan stängning så sannolikheten finns nog att de stått över natten framme. Om däcken skulle legat framme i hallen skulle ju någon utomstående teoretiskt kunna få med dem under normala öppettider. Vid den tiden på dygnet är ju lokalen inte larmad och varma dagar är dörrarna öppna.

Har förvarat däck hos däckfirmor i 13 års tid utan att något har hänt och så klart händer det med nyrenoverade ovanliga exklusiva fälgar med helt nya däck monterade. En sådan sak leder ju till att man tänker att de faktiskt blivit stulna.

Jag hoppas som sagt att man haft hjärnsläpp och ställt däcken på fel pall och att de finns någonstans bland tusentals däck. Allt ovan är ju bara rena spekulationer.

Håller med dig om det sista. Min främsta tanke var dock att inte ha däcken i eget garage med tanke på att jag drabbats av två inbrott under årens lopp och eftersom jag är medveten hur svårt det är att få tag i en ny uppsättning fälgar fick det bli däckförvaring. Dessutom är det smidigt att bara kunna åka upp och få däcken skiftade och att däckfirman kan skicka dem vidare för riktning om det skulle vara nödvändigt. Man slipper ombesörja att åka dit med en annan bil för att få hem däcken eller dit dem vid varje skifte. Det finns många andra aspekter varför man väljer att ha däck på däckhotell än bara vems självrisk som ska gälla.

vilket företag ?

för jag vet att en firma la ner sitt däckhotell & flyttade alla kunders hjul till oss (de kunder som tyckte det var ok)
kanske glömt att fråga dig ? har vi dom kanske ?

skicka ett pm..

Får man fråga vad för fälgar och till vilken bil?

Det får man absolut, men jag låter bli att svara på det i tråden. Det har ingen som helst betydelse i nuläget. Den som vill kan säkert hitta något tidigare inlägg från mig som avslöjar vad det är för bil, men låt bli att skriva det i den här tråden. Du har i alla fall ett PM, men håll det för dig själv.

vilket företag ?

för jag vet att en firma la ner sitt däckhotell & flyttade alla kunders hjul till oss (de kunder som tyckte det var ok)
kanske glömt att fråga dig ? har vi dom kanske ?

skicka ett pm..

Du har PM.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S