Sådär, nu är några bilder upplagda också
Har varit lite sugen på att göra samma resa, men gör det nog i bil.
Vi pratade om det, och åtminstone hade ju husbil varit optimalt i somras, och vi verkade ju ha samma praktiska hastighet som husbilarna. Man stannar oftare med hoj, en tankning tar en kvart, då hinner husbilen 2-2,5 mil på, det är svårt att köra ikapp! Så Finland = husbil, Norge = hoj
Helt underbart! Jag är ju en tvättäkta Bodensare och tillika haft min arbetsplats i kasernerna du inte strosade runt... Roligt att ni fick se lite militärhistoria. Du skulle dragit upp till militärflygbasen 1 mol norr om stan och buskört lite. Det är standard för hojåkare, kanske nästa gång.
Hoppas ni inte har truckat E4.an utan kört några småvägar!
Mvh/ Nils
Upp mot Sundsvall blev det gott om småvägar, men sen blev det mest E4 norrut, dels för att den är rätt ok, och vi hade inte en susning om vilka vägar som var ok. Vi kollade tex lite via Google maps på vägarna i Finland, men det var betydligt mycket tråkigare på riktigt
En FJR är inget man buskör så förbannat mycket med
Inte tjejens Tiger 800 heller.
Det är uppenbart att du har ett intresse för militärhistoria. Nästa gång bromsar du i Kalix och kollar på det som kallades "Kalixlinjen", en lång serie med fort, värn, stridsvagnshinder, bergrum och gömda kanoner, från Kalixälvens mynning vid kusten och flera mil uppåt landet. Den tänkta linjen där Sovjetunionen skulle stoppas då de invaderade Sverige. Mycket är tyvärr nedrustat men många hemligheter finns fortfarande kvar, bara man vet vad man letar efter och det finns även ett bra museum.
Helt korrekt, både tjejen och jag delar det intresset
Kalixlinjen låter ju spännande! Det får bli något att mellanlanda vid på nästa Norgetur! Går det att hitta/titta på något av det som är kvar, om man inte är gammal militär som var med på den gamla goda tiden?