Bränselförbrukning Volvo 740

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Okej jag kanske ägnar mig åt hårklyverier men här är frågan.

Jag jobbar på att försöka få ned bränsleförbrukningen i min Volvo 740 (det är den jag har att jobba med, att köpa ny bil är inte aktuellt) Med tanke på hur lätt den är att mecka med så är den totala drift kostnaden ganska billig trots allt.

Om vi antar att allt annat är okej med nytt luftfilter bromsarna ligger inte på etc etc.

Sista grejen jag kommer på är annan motorolja. Just nu kör jag med 10w-50. Om jag byter olja till 10w-30. Skulle de kunna sänka bränsleförbrukningen något?

Ja som sagt hårklyveri men jag har fått de här lite som en hobby nu när hojsäsongen har stannat av :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
740? Vilken modell? Automat/manuelll? Förgasare/insprutning/diesel?

Ta bort en kolv eller två.
Dom där är väldigt beroende av hur dom körs också. Eller läs hur fort man kör.
Byt bakaxel till en med högre utväxling.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Förlåt glömde de detaljerna.

5 växlad låda utan överväxel. Bensin och insprutning.

Körsätta: Lugnt. Den drar mellan 0,95 å 1,05 liter mil spelar ingen roll om farten är 85-105km/h.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Mer luft i däcken, iaf 2.5 kg. Sen nya stift och en tunn olja.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Körsätta: Lugnt. Den drar mellan 0,95 å 1,05 liter mil spelar ingen roll om farten är 85-105km/h.

Det får du nog anses vara rätt nöjd med.

Luftmotståndet, är ju en faktor...............

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Smalare däck = mindre rullmotstånd
Och labba lite med trycket.
Motorbromsa mera & vid acceleration så gasa hårt på 2:an för att sedan peta i 5:an direkt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vet en kompis som bytte från mekanisk kylfläkt till en elfläkt på sin gamla bil och det gjorde tydligen 5%. Billig grej om man kan hitta en ersättare på skrot eller så.

Smalare däck och lufttryck är ju viktigt. Funderar på om öppnare insug och avgasystem skulle vara något?
Har bilen EGR/AGR ventil kan man plocka bort den (gjorde det på min gamla Merca W123 mellan besiktningarna), eftersom återcirkulation av avgaser inte direkt är fördelaktigt för förbrukning eller effekt. Gamla bilars katalysatorer är också grymt förstoppande. En gammal Opel Kadett GSi jag hade fick 8 gratishästar när man tog bort katten på den!

Annars har det ju vanliga redan diskuterats.. Lättare olja.. Motorvärmare innan start.. däck+tryck..

Lycka till!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tror inte du testat tillräckligt långa sträckor om du säger att farten inte påverkar.
Styvfarsan har en sån och det är en jäkla skillnad på förbrukningen ifall han eller jag kör den. Eftersom den har aerodynamik som ett bollplank så påverkar farten förbrukningen rejält. För honom kan den dra 0.85 l/mil och för mig 1.5 l/mil långkörning.

På tal om hjul som nämnts så är större diameter på hjulen ett sätt att höja utväxlingen. Dock resulterar det lätt i att man istället kör fortare i verklig fart eftersom man kanske parkerar hastighetsmätaren på 90 oavsett verklig fart.

Hur långt är du beredd att gå? Choppa ner taket!? Särskilt i bakkant så vindavlösninen blir bra.

När man motorbromsar så klipps bränsleinsprutningen totalt, om man frikopplar så sprutas bränsle in för att hålla motorn på tomgång. Därför ska man köra som Wiseguy säger med motorbroms så ofta som möjligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet en kompis som bytte från mekanisk kylfläkt till en elfläkt på sin gamla bil och det gjorde tydligen 5%. Billig grej om man kan hitta en ersättare på skrot eller så.

Smalare däck och lufttryck är ju viktigt. Funderar på om öppnare insug och avgasystem skulle vara något?
Har bilen EGR/AGR ventil kan man plocka bort den (gjorde det på min gamla Merca W123 mellan besiktningarna), eftersom återcirkulation av avgaser inte direkt är fördelaktigt för förbrukning eller effekt. Gamla bilars katalysatorer är också grymt förstoppande. En gammal Opel Kadett GSi jag hade fick 8 gratishästar när man tog bort katten på den!

Annars har det ju vanliga redan diskuterats.. Lättare olja.. Motorvärmare innan start.. däck+tryck..

Lycka till!

Elfläkt finns väl på Biltema skulle jag gissa, fast orginalfläkten på en 740 är väl också termostatstyrd via viskokoppling skulle jag tro? Så vinsten borde därmed bli mindre.

Öppnare insug hjälper inte verkningsgraden eftersom man under majoriteten av körtiden ändå trottlar ner insuget.
EGR förbättrar nog snarare verkningsgraden eftersom den minskar dels trottelförlusterna, men sedan sänker det även förbränningstemperaturen vilket i sin tur leder till mindre värmeförluster till kylvätskan.
Ur effektsynpunkt är det ju en annan sak men på hög last stängs ju ändå EGR ner.

Vill man fippla med insprutningen så kan man ju lura den till att gå magert och då vinner man direkt verkningsgrad.
Och gör man det så kan man nog få den att gå ännu magrare utan EGR vilket är en bättre lösning ur verkningsgradssynpynkt. Dock ökar man utsläppen av NOx från nästan noll till massor.

Sedan på tal om kylfläkt så får man upp verkningsgraden genom att minska kylförluster från förbränningsrum till kylvätska vilket lättast görs genom att höja motortempen. Täck för kylaren lagom mycket med en bit kartong.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Etanol om du vill få ned kostnaden. 20% mer förbrukning men bensinen är väll 40% dyrare. Det bytte jag till då jag körde 740.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Etanol om du vill få ned kostnaden. 20% mer förbrukning men bensinen är väll 40% dyrare. Det bytte jag till då jag körde 740.

Bensin innehåller 33kJ/liter och etanol 21 kJ/liter så förbrukningen ökar 56% med allt annat lika, men i praktiken brukar det bli bättre än så eftersom lambda sällan kompenseras perfekt så börjar motorn gå magrare med mer etanol vilket i sin tur hjälper verkningsgraden. Samt ytterligare några mindre effekter som också är positiva.

Kör själv ca 25% E85 i min ena bil och bränsleförbrukningen ökar bara marginellt och senast på bilprovningen var mitt lambda = 1,02 dvs motorn går en aning magert.

En fin detalj är ju om man har en bil som kräver 98 oktan, så kan kan man klara sig med +30% E85 i 95 oktanig bensin. Testade att nå dit i en gammal 145a men den började gå för magert och ojämnt redan vid 20% E85.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Lättning, släng ur all inredning, ljuddämpning, reservhjul, annat mög som ligger i bilen och inte gör nån nytta. The sky's the limit (eller din acceptansnivå vad gäller buller).
Hjälper förvisso inte vid planflykt i 90, men vid all acceleration.

/Anders

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fräsch växellådsolja och samma sak i bakväxeln kan vara en idé.
Någon form av vindavvisare till bakluckan och bakrutan kanske kan bättra på luftm,otståndet en del.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Hur långt jag är bered att gå?

Jag har just rullat in en massa motorcyklar i mitt bilmeckar garage så de blir inte mycket meka. Byta motorolja till 10W-30 är väl de ända jag orkar göra nu när de har blivit kallt. Om de nu gör någon skillnad... Jag är mest nyfiken. Ny olja i växellådan och bakaxel skulle säker inte skada, men då har man köpt så mycket olja så de blir ingen "vinst" på ev mindre förbrukning. Jag kommer bara pendla någon månad till som de ser ut just nu.

Farten kanske påverkar förbrukningen om man ska upp till fjällen eller besöka släkten och åker + 20 mil men just nu pendlar jag enkel resa 3.5 mil och jag har prövar lite olika farter och förbrukningen är ganska konstant på 1 liter milen.

Där i mot så gjorde jag en Söndagsutflykt härom veckan på 18 mil, mestadels på 90 och 70 vägar. Då drog bilen 0.78! Fast då hade jag sommardäck på. Dubbdäcken kanske påverkar också? Många faktorer är de. :3freak

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sänk, lätta, tejpa karosskarvar.
Högre komp och lätt svänghjul.
Höga, smala lågfriktionsdäck.
Motortemperaturen går att höja med annat kylmedium (kommer inte ihåg vad det heter, men är en petroleumprodukt som kokar vid 120 grader utan övertryck) och därtill avsedd termostat.
Kasta ut eventuell servo och eventuell elutrustning.
Energisnåla glödlampor.

Det kostar en del, men om du behåller bilen i 20-30 år så förlorar du inte så jättemycket..

Tunnare olja (om du ändå skall byta), tändsystem i ordning och lite extra luft i däcken, kombinerat med lugn körning är nog mer realistiskt.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Sänk, lätta, tejpa karosskarvar.
Högre komp och lätt svänghjul.
Höga, smala lågfriktionsdäck.
Motortemperaturen går att höja med annat kylmedium (kommer inte ihåg vad det heter, men är en petroleumprodukt som kokar vid 120 grader utan övertryck) och därtill avsedd termostat.
Kasta ut eventuell servo och eventuell elutrustning.
Energisnåla glödlampor.

Det kostar en del, men om du behåller bilen i 20-30 år så förlorar du inte så jättemycket..

Tunnare olja (om du ändå skall byta), tändsystem i ordning och lite extra luft i däcken, kombinerat med lugn körning är nog mer realistiskt.

Wörd!

Sänk bilen och begränsa luftflödet under bilen.

Detta kan bli riktigt intressant att följa. Dokumentera vad du gör och upplever, kör gärna en teststräcka på e4 mellan två mackar i konstant fart vid liknande omständigheter. Tanka fullt och kolla om det händer något.

:yoparty