Bränsleinsprutning -hur funkar det?

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
För att göra en lång historia kort. Jag har bytt bränslepump på min Aprilia Pegaso.

När jag vrider på nyckel hörs pumpen tydligt för att sedan stanna. Precis som det skall vara. Sedan startar hojen glatt i 20-30 sekunder för att sedan dö. Likadant hela tiden.

Jag begriper inte vad som är fel. Det kommer bevisligen fram bensin varje gång. Pumpen går igång varje gång, hojen startar varje gång men dör efter samma intervall.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vi behöver någ lite mer info för att hjälpa dig...
Kör du den enbart på tomgång under 30 sekunder eller har du prövat att köra iväg och då dör den också? Hur dör den? Bluddrar den ett tag för att sedan lägga av eller stannar den direkt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sannolikt så är det signalen till datorn att motorn går som saknas. På bilar heter det ofta vevaxelgivare, /-sensor eller något liknande.

När man slår till tändningen går pumpen ca 1,5 sek för att bygga upp bränsletrycket. Sedan stannar den och startar inte igen förrän den får signal att motorn går runt. Denna signal får den från just denna sensor, antingen via ECU eller "analogt" via andra reläer. Nu är det ju relativt moderna grejor så det är dator som gäller.

Jag skulle kolla sensorn...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Påminner om start/stöldskydd på en gammal volvo, fel i komm mellan nyckel och box.
Bara att försöka få ut felkoder och tyda dem :tummenupp

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Jo den felkod jag lyckats tyda ut anger bränslepumpsreläet. Det klickar som det ska vad jag kan se/höra.

Mera info..tja..pumpen om jag monterat ( sitter ju inuti tanken ) med nya slangar sköter sig ju när jag vrider på nyckeln. Dvs den går några sekunder. Sedan kan jag starta motorn, men den stannar efter en kort tid ( typ 30 sek ) så det känns ju onekligen som om pumpen kör fram lite soppa, sedan tar det slut.

Ska kolla om jag kan hitta nån vevaxelgivare och luftflödessensor.
Det är en gammal hoj, 2001:a. Den började jävlas förra året. Trodde jag hittat felet först med pumpen, sedan kablaget in i tanken. Båda har köpts nya o fräscha.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Testa att bygla i reläsockeln..
1, boxen ger start till pump att fixa tryck, släpper relä
2, motor igångsignal håller relät, dvs den kan saknas (också volvorelaterat, boxen fel, gjorde en fuling så att relät drog med tändning på. Inte riktigt schysst då pumpen går om man får motorstopp vid vurpa eller liknande)

TreoKwak

Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Nja, vet inte riktigt hur jag skall bygla. Får försöka lista ut varför signal saknas.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy