Bränsletörst

bla

not dead yet
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
xr600r söker fighter
Funderar på att skaffa mig en mc typ istället för Eu-moppe och ha som transportmedel till o från jobb när jag inte orkar cykla :tungan

Frågan är finns det nån riktigt snål cykel som drar lika lite som en moppe hehe varenda mc jag har kört har druckit rätt mkt mer.

Tips sökes nån som har koll?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
BMW's F800 är nog den "riktiga" hojen som drar minst i dagsläget, avancerat motorelektronik som drar ner soppatillförsel så den går så magert att den precis inte knackar vid cruising hjälper väldigt mycket.

Flängde runt hela Sorrento förra året på en 125 kubiks skoter under tre dagar, och pressade ner 3.5 liter i tanken efter det. Snålt, javisst, och kul :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kawasaki 750 H2 ska du inte köpa iaf. Det kan jag säga av egen erfarenhet. Törstigaste hoj jag ägt, bensinkylda kolvar :D

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Du ska nog räkna på mer än bensinkostnaden. Jag gjorde ett försök att räkna ut totala milkostnaden för mitt monster en gång och fastän den är mindre dyr att äga än många rena sporthojar så kan jag säga att bensinkostnaden var en liten andel av den totala milkostnaden. Servicekostnad och försäkringskostnad kan ju skilja en hel del mellan olika motorcyklar så det kan jag tipsa om att kolla.

bla

not dead yet
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
xr600r söker fighter
Tack
F800 är nog bra men lite dyr glömde skriva det att tanken var väl en lite billigare extracykel äldre eller mindre som alternativ till en scooter.
Sen service/försäkringskostnader blir inte så stora för mig bor på vischan o e gammal som gatan o tänkte serva själv dock hjälper det ju med billiga delar o långt mellan service ;)

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
En 125cc scooter eller liknande e klart billigast att köra.
Körde en honda Innvoa till jobbet ett tag, drog typ 0,2

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Jag kör min Yzf-R125 på 0,2-0,3 L per mil.

Och då håller jag full rulle nästan jämt. Fegar aldrig på gasen.

Fast å andra sidan så är den inte så snabb för det. :gnissla

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
DRZan drar väll 0,45-0,5 ungefär, helt okej med tanke på hur man kör.:)

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Honda ANF 125 Innova (Honda cub) är nog en utav dom snålaste i hojväg. 0,25 liter milen (0,18 skrev en på blocket och det är nog inte omöjligt).
Billig att köpa/ köra /äga, oslagbar kvalité .
Nackdelen är att man kanske ser lite billig ut på den.
Men det är ju lite av charmen.
Får en sprillans ny för ca 20papp

Last edited:

bla

not dead yet
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
xr600r söker fighter
:)
Så om man vill ha båge o köra under halvlitern skall man ha en DRZ eller XL
Eller scooter men fifan va Innovan var ful:tungan gilla inte designen alls fulare än medel eu-moppen men 0,2 skojar man inte med.

Fast lite märkligt är det ändå min gamla civic drar sällan över 0,6l och drar på litta mer vikt.

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
fifan va Innovan var ful:tungan gilla inte designen alls fulare än medel eu-moppen men 0,2 skojar man inte med.
.

Ful? Näe. Jag kallar den en tidslös klassiker.
Men föregångaren var snyggare.
cub07071003.jpg

Dark_Messenger

Guest
De flesta hojar går nog att köra hyfsat snålt om man kör på överväxel och aldrig över hundratjugo knutar etc. Egentligen borde du inte behöva avgränsa dig till cub o liknande avarter. Däremot som redan sagts, kan ju försäkringskostnad o dyl skilja enormt mellan olika mc.

Jag tror nog att rena sporthojar går att köra på halvlitern/milen med om man kör enligt ovan.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Körde en sån Innova när jag var i Singapore...ojoj. Halvautomat och växlarna låg som på en racehoj. Med 1 sekunds fördröjning innan motorn svarar på gas, så blev det intressant med mellangas för nerväxling. Ge gas, vänta den där sekunden till motorn börjar ta sig, peta växelpinnen upp så den börjar koppla men inte så mycket att nästa växel tar i så den hinner varva upp. Yes we got RPM, peta i det sista av växel, fan ingen koppling. Och stressig vänstertrafik med. Men Billigt! Killen som hade den körde varenda dag och brukade slänga i 4 liter varannan vecka...

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Så om man vill ha båge o köra under halvlitern skall man ha en DRZ eller XL
Eller scooter men fifan va Innovan var ful:tungan gilla inte designen alls fulare än medel eu-moppen men 0,2 skojar man inte med.

Fast lite märkligt är det ändå min gamla civic drar sällan över 0,6l och drar på litta mer vikt.

skaffa en kina hoj! köppte min för 2k och jag kommer ca 6-7 mil på en 10:a :D rätt nöjd... det ända som suger är väl att ramen rostar, lager är kassa, ostabil, och att den inte gör mer än 80-85 beronende på vad man åt till frukost. men jag nöjer mig så länge den går runt i motorn :rolleyes:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
BMW's F800 är nog den "riktiga" hojen som drar minst i dagsläget, avancerat motorelektronik som drar ner soppatillförsel så den går så magert att den precis inte knackar vid cruising hjälper väldigt mycket.

F800s:en som jag har går otroligt snålt. Inga problem med 0.35 vid 90-100 landsvägskörning. Räknade ut att jag drog 0,43 i genomsnitt i somras... Och då var det aldrig så att jag snålade på gasen mer än nån gång man skulle testa att köra snålt utan öste på rätt rejält på mina 1400 mils körning i år.

Inte ens (när jag hade bråttom hem från Skara en gång) marschande med många rejäla pådrag över 200 på motorvägen med fullastad GIVI-box därbak gjorde att den drog mer än 0,65 i genomsnitt. Fattar inte hur den kan dra så lite, men den känns väldigt "lättgående" och bra i drivlinan, samt att motorn troligen är bland det mest optimala man kan få. Håller man sig runt 80-90 knyck så har jag fått den under 0,3 med rejält snålt gashandtag.

Men som sades, den är inte helt billig i inköp även om den börjar gå ned i pris på begmarknaden. Annars är väl enstånkor bra. Jag hade en BMW 650 förut som inte drog så värst mycket heller (dock mer än min F800). De med insprutning är nog bäst optimerade tippar jag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln