Bra ansiktsskydd vid slipning av glasfiber?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Tja!

Ja, rubriken säger väl allt egentligen. Jag slipar en hel del glasfiber, iom att mina kåpor verkar gå sönder då och då *host* :rolleyes: Och glasfiberdamm svider ju nå förbannat att få i huden :mad: På kroppen har jag plastoverall, gummihandskar på händerna, skydd för håret och munskydd, men resten av ansiktet blir täckt med ett lager damm/glasfiber, och det är måttligt trevligt :gnissla Finns det något lämpligt att ha istället för andningsskydd, som täcker ansiktet mer? Helmask är ett alternativ ja, men dom är dels rätt dyra, och inte så charmiga i längden.

Vanligt plexivsir finns ju men det är öppet på sidorna,skall du ha mer heltäckande så finns det friskluftsmasker men dom kostar en slant.

Sen finns ju backlava eller att bara göra några hål i en trasa.

En kombination är kanske att använda visir och bygga ett bord med utsug i så du blir av med det mesta innan det när fejjan.

Vanligt plexivsir finns ju men det är öppet på sidorna,skall du ha mer heltäckande så finns det friskluftsmasker men dom kostar en slant.

Sen finns ju backlava eller att bara göra några hål i en trasa.

En kombination är kanske att använda visir och bygga ett bord med utsug i så du blir av med det mesta innan det när fejjan.
Jo, jag har funderat på ett sånt visir också, kostar ju noll och intet iaf, och kan vara bra att ha när man vinkelslipar också, små glödande metallflingor svider rätt bra i kinderna :hihi Men som sagt, det läcker ju en del runt om också, men jag inbillar mig att det värsta är det som sprutar från Dremeln. Varför ska dom envisas med att snurra så att man får allt i ansiktet om man är högerhänt? :mad:

Friskluftsmask vore kanon, men som sagt, dyrt. Bord med utsug vore klockrent, men det finns det ingen som helst plats för :( Luva blir nog inte tätt nog, det går ju rakt igenom arméns fälkskjortor tex.

sätt på dig din hjälm bara
Du har aldrig kommit i närheten av glasfiberdamm va? Det vill man inte riskera att få in i hjälmen! :fakta

Jag kör långärmat, handskar, andningsmask och slalombrillor vilket funkar bra! Men jag slipar inte så mkt!
Ungefär samma som jag då, sånär som på "pappersmask", skyddsbrillor och en sån här. Men jag vill ha snäppet värre, men hittar inget som riktigt faller mig i smaken :va

Jag jobbade på fabrik för ett antal år sedan med att tillverka glasfiberväv.
När solen lyste in genom fönstren så såg man miljarder små kristaller som fanns i luften och reflekterade ljuset.
Rätt vackert men vid de tillfällena så undrade man varför man inte hade munskydd.
Ledningen sade att det inte var farligt med glasfiber då det handlade om raka fibrer som inte fastnade i kroppen.
Skyddsombuden var mutade för de sade samma sak :D
Flickvänner klagade alltid på att det kliade, själv hade man blivit immun.
Tvättade man sina kläder tillsammans med någon annans så blev deras kläder också stickiga.
Flera år efter man jobbat där så kunde det komma ut glasfiber genom t.ex. tårna.

Men oj, vad OT det blev nu.

Kan väl bara egentligen säga att täck så mycket som möjligt av kroppen
som det går för att undvika obehag.
En tunn overall med huva som täcker allt utom själva ansiktet, jag hade en sådan när jag sanerade asbest taket, fötter och händer.
Ett par bra handskar och ett enkelt munskydd och ovanpå detta ett par skyddsglasögon som sluter tätt mot huden.
Ser ut som en rymdnisse men mycket damm hålls borta.

Airstream AH4-A är brutalt bra men som sagt väldigt dyr .Men kanske går att få tag på begagnad

Utsug eller så ställer du en riktig fläkt som blåser bort dammet, var med fördel utomhus. Det har funnits ett rkäm att smörja in sig med som man efteråt sköljer av med vatten, funkar om kladdar med oljer och annat också.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick