Bra bekväm sporthoj?

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Kawa ZX9R, sista modellen, sjukt bekväm sporttourer, bekväm, mycket utrymme, går väl helt ok i makligt tempo på bana med, köpte mig en sån i höstas just på grund av att man inte riktigt vill rymmas mera på mera "kompakta" hojar..pga att man fan har växt ur dem på nåt konstigt sätt..?
Och så kostar dom ju ingenting heller.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Aprilia Falco är en riktigt trevlig hoj, dock V-twin.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kan man inte få en Ducati ST4 för runt de pengarna som TS har? Eller i alla fall en ST2?
Det kan väl vara kul att en gång i livet ha ägt en Ducati? Säger jag som ännu har den upplevelsen kvar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kan man inte få en Ducati ST4 för runt de pengarna som TS har? Eller i alla fall en ST2?
Det kan väl vara kul att en gång i livet ha ägt en Ducati? Säger jag som ännu har den upplevelsen kvar.
Nej, det är inte kul alls.
När du väl tagit steget är det stor risk att du fastnar i ett bruk som brukar utvecklas till blandbruk, touring, bana och fikarundor, där varje typ kräver en särskild hoj.
Och ingen Ducati har radfyra så TS lär inte gå i den fällan :)
Skulle jag vara i TS situation skulle jag titta efter någon från Kawasaki/Honda/Suzuki/Yamaha mellan 1200 och 1400cc och hyfsat kåpa.
Backar man några årsmodeller så finns det fina ex inom budgeten, visserligen ofta med en del mil med det är ju meningen med dem.

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Fast de han hänvisade till i första inlägget (KTM och Aprilia) är ju inte heller så vanliga med radfyra. Så jag tänkte att "lite snett är också rakt"...

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Har kört Ducce och Laverda på 80-talet, Italienarna gör härliga hojar, men lite för mycket entusiast-hojar för mig.
Blir nog som gundj skriver, en japps-fyra på 1200 till 1400 cc. Tyvärr tenderar välskötta exemplar att vara dyra, i alla fall hos handlare, får handla privat. Blir den för klumpig på slingriga vägar får jag spara och komplettera med en renodlad sporthoj.??Skulle vilja ha fatt i en gammal tvåtaktare typ RD 350 eller RD 500, eller varför inte RG 500 Gamma? Körde en kompis RD 350 (trimmad) på bana, han tävlade med den, inget motstånd vid nedlägg, den ”trillade” in i kurvan, och vilket ööös.?

0D7BF3D0-38AC-4316-9FEF-CA3FD2EFE6F3.jpeg

Gick med
3 Feb 2016
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Kan varmt rekommendera Yamaha FJR1300, du hittar säkert en 06'a i gott skick för kaaanske neråt 50.
Jäkligt mycket hoj för pengarna!

Senior biker

Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Ni skriver så förnuftigt, tack åter igen för alla bra svar. Alla har rätt på sitt sätt, ingen har fel och bra förslag haglar in.
Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag skrev från början, men min mening var precis som det blev, att få förslag och höra andras erfarenhet av just denna kategori. Stor, bekväm, men ändå bra på lite kurviga vägar. Provkörde grannens HD, det obekvämaste jag någonsin kört på mina mer än fyrtio år som hojägare. Den var visserligen stor men det var oxå det ända.....dessutom hade han raka rör, som det kallades för förr, så redan efter ett tag i femtio började jag få huvudvärk. Fötterna hade man i färdriktningen, och det kändes som man var på väg att lägga sig där man hängde i styret. Ena benet fick man vika ut för luftfilterburken stack ut en halvmeter från motorn. Som ni förstår var det inte min grej, men det var ett grymt vrid i motorn, det måste jag erkänna. Men varför så populär, är det en kultgrej? När man är över femtio bryr man sig inte om att se farlig ut. Nog om det, jag ville förstå varför så många valde just HD. Jag blev inte klokare.
Mina hojar har inte skakat och rist trots att det har varit V-twinnar, som CX500 och Varadero.
Men jag har fastnat för gången i radfyror, så är det bara, men jag försöker att inte snöa in för mycket på dem, så jag har haft lite annat oxå.
Tillbaka till förslagen. Honda VF800 är säkert en trevlig hoj, men hur är det med vridet, får testa en.
Jag kommer att ha skjuts och packning ibland på turerna, så packväskor och ev. toppbox emellanåt. Givetvis blir det turer till det kära Norge och neråt Europa några gånger, både jag och brorsan närmar oss pensions åldern, jag är förtidspensionär pga. njursjukdom. Har gått på dialys i många år, men njurarna har hämtat sig efter akut njursvikt, så nu har jag 30% funktion och behöver ingen dialys längre, SKÖNT.
Det lutar åt FJ1300 som många föreslagit, men jag tycker den är lite för låg och har lite för lång hjulbas, bra för touring, men jobbigt i kurvorna.
Man kan enkelt uttrycka det som så här.
En stor vibrationsfri motor med bra vrid, i en styv ram, lämplig för touring, men gör inte bort sig helt på kurviga vägar på landet. Lite upprätt körställning, och gärna en liten toppkåpa som tar värsta vinden och regnet på autobahn. Min CB900F2 var suverän på just det. Finns säkert bättre idag.
Jag kommer ihåg CB1300 SA:n jag provade några timmar. Fastnade för den. Blir kanske en tur till Tyskland, bättre priser, men framförallt mer att välja på. Kanke en GSX1400, man vet aldrig. Det är oftast tillfället som avgör, så det kanske blir en BMW.....

Bifogat

• 3CE0CF9F-B4BD-4CF4-B625-48EBC2E8C558.jpeg
    3CE0CF9F-B4BD-4CF4-B625-48EBC2E8C558.jpeg
    83.2 KB · Visningar: 9
  • DB11E5F0-A1FC-42EE-A36B-2E5D9CB7C9F3.jpeg
    DB11E5F0-A1FC-42EE-A36B-2E5D9CB7C9F3.jpeg
    182.2 KB · Visningar: 9

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är oftast tillfället som avgör, så det kanske blir en BMW.....
Framförallt, provkör - i varierande hastigheter. T.ex. jag själv, som har tre gsf1200, det är bara en av dem som är så pass vibrationsfri att det går att njuta 100 av körningen. Även minsta vibration i handtagen blir jobbigt i längden. Sammanfattat, av mina sex hojar körs det mest med den som vibrerar minst.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vet inte om någon tippsat om Kawasaki 1000versys. Den är en bekväm och bra att åka långt på.

• Gilla
Reaktioner: IQ

Senior biker

Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Någon som vet någon mer tysk ”hojsäljsida” än mobile.de och ebay.de?
PeterDeleter, har du någon bild på hojen du säljer, och vad ska du ha för den?

Senior biker

Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Låg en ”busa” på blocket för 27 tusen, gick direkt.....hann inte ens ringa.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag är partisk som bara den men... Kika på Hondas VFR1200F.
Rak fyra, 172hk, gjord för att åka långt med. Det är sport med betoning på touring så lite mer att bryta med på slingriga vägar men inte så att det blir jättejobbigt. Finns till och med att hitta med automatlåda om du vill känna dig riktigt gubbig ;)

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Någon som vet någon mer tysk ”hojsäljsida” än mobile.de och ebay.de?
PeterDeleter, har du någon bild på hojen du säljer, och vad ska du ha för den?
Har "bara" en kvar. Min ollonblåa 2009 för 45K gick direkt. Nu finns 2016 men ligger kanske för högt i ditt prissegment. Har den UNIKA åtråvärda färgen ? Skickar två länkar. Första har flest bilder men du kanske inte kan se Marketplace så Blocketlänk med samma info får du också.

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Låg en ”busa” på blocket för 27 tusen, gick direkt.....hann inte ens ringa.
Efter att ha jagat hoj till en kompis i drygt 2 månader så kan jag säg att jag aldrig varit med om att det så påtagligt som nu varit SÄLJARENS marknad!
Vi talar om mitt i vintern, i den vanligtvis fattigaste månaden på året och hojarna säljer som smör i solsken!
Sjukt :näsblod

(vi jagade efter en grymt vanlig cykel utan krusiduller kan tilläggas)

Mitt tips - hittar du ngt du vill ha så agera snabbt!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr är många radfyror inte alls vibrationsfria. Tvärtom kan de ha ganska elaka vibrationer som är mycket enerverade.

Har du inte provat BMW boxer så gör det. Den är inte alls fyrcylindrig, men boxer har helt annan motorgång och liknar inget annat. Det finns "vibrationer" men de är inte störande och de som kör väldigt långt gillar dem ofta. R1200ST skulle passa ditt ändamål tror jag, både agil, stabil och bekväm. Jag har haft en så jag vet vad jag pratar om.

En annan hoj du borde prova är Triumph ST från 05 och framåt. 1050 mycket fina kubik, vibrationsfri trecylindrig motor och riktigt skoj att köra.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Efter att ha jagat hoj till en kompis i drygt 2 månader så kan jag säg att jag aldrig varit med om att det så påtagligt som nu varit SÄLJARENS marknad!
Vi talar om mitt i vintern, i den vanligtvis fattigaste månaden på året och hojarna säljer som smör i solsken!
Sjukt :näsblod

(vi jagade efter en grymt vanlig cykel utan krusiduller kan tilläggas)

Mitt tips - hittar du ngt du vill ha så agera snabbt!
Beror på prissegmentet. Märker en enorm skillnad på mina två Banditer och antal gluttare och intressenter då dom har/haft 20K i prisskillnad. Jag skickar med både manual och brödrost på köpet på min röda "dam" ?

received_2815262148761649.jpeg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...