Bra bromsar är viktigt

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Nu när jag skall köpa hoj ser jag att vissa äldre hojar (som är aktuella vid detta prov o m jag gilla att åka hoj) har trumbromsar bak och endast enkelskiva fram. Det gäller särskilt om man ser på customhojar. Fungerar verkligen dessa bromsar ?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
trumbromsar fungerar men på en hyffsat vanlig MC använder du knappt bakbroms endå.

MC med superlånga framgafflar använder däremot nästan enbart bakbroms och bromsar inge vidare varesig det är trumma eller skiva ;)

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Även modernare customhojar har ofta trumbroms bak och enkelskiva fram. Farsan har en Suzuki c800 intruder med ovan nämnda kombination. Höll på att gå riktigt illa första gången jag skulle prova hans släde efter att alltid kört sporthoj tidigare. Vansinnigt lång bromsstäcka och dålig feedback. Kan tänka mig att äldre glidare är ännu värre, denna var ju ändå en '07a. Rent ut sagt trafikfarliga prylar detdär, hur besiktningen släpper igenom en hoj med så dåliga bromsar är för mig en gåta...

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Även modernare customhojar har ofta trumbroms bak och enkelskiva fram. Farsan har en Suzuki c800 intruder med ovan nämnda kombination. Höll på att gå riktigt illa första gången jag skulle prova hans släde efter att alltid kört sporthoj tidigare. Vansinnigt lång bromsstäcka och dålig feedback. Kan tänka mig att äldre glidare är ännu värre, denna var ju ändå en '07a. Rent ut sagt trafikfarliga prylar detdär, hur besiktningen släpper igenom en hoj med så dåliga bromsar är för mig en gåta...

Det var just detta jag menade ! Men det finns naturligtvis både bra och dåliga customhojar ur denna sunpunkt. Kan ni rekommendera bra större custom och touringhojar med bra väghållning och bra bromsar ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Mean streak är helt ok, eller det var som jag upplevde den då jag hyrde en sådan

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife