Bra bromsluftare

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tänkte skaffa mig en bra bromsluftare som gör livet enklare när man ska byta bromsvätska.

Jag vill ha en luftare med burk och pump (mätare ej nödvändig) så att jag bara kan ansluta nere vid oken och pumpa ut och fylla på utan att behöva öppna/stänga manuellt för att förhindra att luft går tillbaka.

Såg denna video, faaan vad smidigt. En sån vill jag ha!
Var hittar man en sådan luftare?

http://www.youtube.com/watch?v=4YINlxbdFbg&feature=youtube_gdata_player

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Den jag har använt och är supernöjd med är Biltemas 19-1271. Kostar en slant men tycker det uppvägs av funktionaliteten. Har man sedan fler fordon blir oljebytet roligt! Kanonsmidig!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Har kikat på den jag också.
Antar att det bara är att
Ansluta slang
Bygga upp tryck
Släppa ut via luftskruv
Fylla på ny vätska
Dra åt luftskruv
Släppa ut trycket
Ta bort slang

Göra samma på andra sidan fram + bak

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
191271 kräver väl en kompressor. Den med handpump som används i videon ser ju ypperlig ut. Är också sugen på något liknande

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Jag slår nog till på en mityvec mv8000, verkar prisvärd!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en Mityvac, den funkar alldeles utmärkt när man lär sig hur man ska göra.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Swedol säljer också en bromsluftare, liknade princip som Biltema med flera.

/KentW

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Om du inte får tag på en bromsluftare så kan du alltid skaffa en luftbromsare :D
attachment.php

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Last edited:

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Tar mig friheten att flika in en kanske ganska dum fråga: Har jag missförstått det eller går det bra att byta vätskan genom att pumpa några gånger på bromsen, släppa på luftarnippeln så att lite vätska kommer ut (men enbart lite så att det fortfarande är kvar lite övertryck i systemet) och sedan upprepa och såklart fylla på ny vätska i behållaren så att man inte pumpar in luft.

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Tar mig friheten att flika in en kanske ganska dum fråga: Har jag missförstått det eller går det bra att byta vätskan genom att pumpa några gånger på bromsen, släppa på luftarnippeln så att lite vätska kommer ut (men enbart lite så att det fortfarande är kvar lite övertryck i systemet) och sedan upprepa och såklart fylla på ny vätska i behållaren så att man inte pumpar in luft.

Nja, jo, visst kan du göra så, men... Grejen är ju att byta ut den gamla oljan, få väck kondens mm. Med ditt resonemang så behåller du ju alltid lite av den gamla oljan och därmed späder du ju ut den nya oljan. Så gjorde man alltid förr på gamla Volvo PV - Amasoner mm i den mån man bytte bromsolja överhuvudtaget. Så tipset blir: Byt all gammal olja även om det är krävs "luftning" efteråt. Och Du, det finns inga dumma frågor. Hur ska man annars få veta något...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Nja, jo, visst kan du göra så, men... Grejen är ju att byta ut den gamla oljan, få väck kondens mm. Med ditt resonemang så behåller du ju alltid lite av den gamla oljan och därmed späder du ju ut den nya oljan. Så gjorde man alltid förr på gamla Volvo PV - Amasoner mm i den mån man bytte bromsolja överhuvudtaget. Så tipset blir: Byt all gammal olja även om det är krävs "luftning" efteråt. Och Du, det finns inga dumma frågor. Hur ska man annars få veta något...

Vill bara poängtera att det ej är nån olja, utan en alkoholbaserad vätska. Så ingen går och köper sig olja och fyller i systemet.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Smart pryl, sån får det bli vid nästa rödvinsbeställning från ebay.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning