Bra däck i regn

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Äger ej ännu
Som gammal tävlingsåkare i värsta gokart-klassen vet jag hur viktiga däcken är ur säkerhetssynpunkt. Särsklt när det regnar mycket. Ett mc-däck måste ju vara kontruerat som ett intermediatedäck d.v.s. måste fungera både på torr och sjöblöt vägbana. Alltså bör man välja kvalitetsdäck då det inte finns mycket gummi som häftar i asfalten på en MC. Vad anser ni ur den synpunkten är de bästa däcken ? Vad kostar de monterade ?
 

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
2003, Ducati 999s
De absolut bästa däck jag haft när jag körde på gata är Michelin Pilot Power 2CT. Fungerarde även ok på bana i de långsammare grupperna men om det är varmt och du börjat få upp farten på bana kan de bli lite för varma och därigenom hala. Tyckte själv att de släppte ganska mjukt så det var inga problem men på landsväg tycker jag att de är perfekta. Bra våtgrepp och de håller i bra när det svänger.

// Per
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bike nr6 2011 hade däcktest i regn. Bäst betyg Michelin Pilot Road 3 Bäst med råge BD
2a Dunlop Roadsmart Nästan lika bra BD
BD Bruce Dunn testförare.
Vad det kostar, fråga din MC-firma. Det är ju inte bara att rycka av fälgarna som på en bil.
För bromskivorna sitter på fälgen och kan skadas/böjas. Vid däckbytet.
Likadant eventuell hastighetgivare vid ihopmontaget. Hjul på hoj.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
jupp Pilot road 3 ska vara ruggit bra i regn. Kör med dem själv men aldrig lekt i regn med dem
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Michelin Pilot Road 3 samt Dunlop Roadsmart är de bästa sport/touring däcken som finns. Fungerar bättre i regn än alla andra rena möstrade sportdäck, typ sportsmart, power, CT 2 bla bla. Dessutom håller de ca dubbelt så länge. Ska du bara köra gata i hyfsat sansat tempo ska du ta någon av de två förstnämda utan tvekan men är det bana som gäller i lite snabbare grupper så bör du satsa på sportdäcken (eller rena slicks om du ska satsa helhjärtat)
Obs att sporttouring däcken kan man påfresta väldigt mycket och för i princip alla gatåkare räcker de till plus att de snabbt kommer upp i rätt temperatur.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Pilot Road är kung i regn. Anakee om man åker lite offroad touring.

Dunlop sportsmart håller bra till banåka, 6 dagar i snabb grupp än så länge, och biter bra i asfalten i regn oxo...
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Jag köpte Michelin Pilot Power och dom höll i riktigt bra både i torrt och regn på bana i fredags.:tummenupp
Det är ju även däck man tävlar på i standardklasser så greppet är det inget att orda om.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...så länge man plockar ett däck bland de vanliga alternativen så ligger nog problemet mer i gasnäven än michelin/dunlop/metzeler, och att man har ett öga på däcktrycket lite regelbundet.

/J
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hyfsade regndäck som funkar på gata = Pilot Road ??? Verkar populär

BRA regndäck som funkar på bana?? Glöm.. Håller de i regn så smälter de i torrt.

Man kan liksom bara inte få allt. Regndäck är bra i regn, har jag hört.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Pilot Road 3, Dunlop Roadsmart.

Har ett PR3 till salu om det skulle vara av intresse.
 

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Äger ej ännu
Hyfsade regndäck som funkar på gata = Pilot Road ??? Verkar populär

BRA regndäck som funkar på bana?? Glöm.. Håller de i regn så smälter de i torrt.

Man kan liksom bara inte få allt. Regndäck är bra i regn, har jag hört.

Som gammal tävlingsförare i gokart (värsta klassen) så vet jag att lufttrycket är väldigt viktigt, men jag vet också att mönster och gummiblandning är minst ika viktiga. Att få alla fördelar i ett däck är omöjligt Däck blir alltid en kompromiss. Men kvalitet på gummi och däckets uppbyggnad betyder mycket när man skall bygga ett däck som fungerar både på torrt och blött underlag. Min fråga gällde vilka däck som erfarenhetsmässigt visat sig vara bäst. Man kompromissar inte av ekonomiska skäl när det gäller livhanken !
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
det sitter som mest i högerhanden och hur mjukt och fint man kör ju.

Slicks i regn fungerar rätt så bra, så länge man tänker på vad man gör.

jag har kört tusentals varv på banor med slicks i regn och många med regndäck har fått på tafsen, det gäller bara att göra rätt :tuttar

Dagens sportdäck har alldeles för lite mönster för att ha vettiga regnegenskaper, det som det mest handlar om är, hur mjukt är däcket när det blir kallt?

Så kontentan är att, är däcket bra i torrt är det dåligt i vått och tvärtom (precis som gokarten)

De bästa däcken idag för bandagar skulle jag vilja påstå är Dunlop Sportmax, behöver inga däckvärmare och blir inte överhettade.
På gelleråsen går det att köra 1.08 med sånna på en helt standard gsxr1000 :död även 1.11 med skjuts...
Blötegenskaperna är förmodligen inte bäst av "gatdäcken" men långt ifrån sämst.

Däck kräver en lägstatemp för att fungera hyfsat, får man bara till den tempen så är det bara o köra... typiskt mitt på däcket är det enklast, eftersom det blir varmast där under gas & broms (därav lite upprätt körning med slicks i regn :huvet )

Ska man köra på bana och ha nåt kul av det, skaffa regndäck helt enkelt, rekommenderar Dunlop rain (kr393 bak, kr189 fram enligt TL's tabell). Billigare med regndäck än att laga hojen för att man trodde att gatdäcken var bra i regn.

Sen om man tar valfritt däck, så kan man få en miljard olika förslag på däcktryck etc, varmt, kallt, bla bla bla osv.
Åtminstone Dunlop har tabeller för däck/modell, utetemp, bana/gata etc som stämmer rätt så bra med verkligheten.

En tidig vårdag/sen höstdag med 10-15 grader ute så fungerar Dunlop Regndäck väldans bra faktiskt, men räkna inte med att de har nå vidare regnegenskaper efter det :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top