Bra första cykel? Suzuki Gsx 400 F

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
Är ny medlem här och undrar lite om en viss motorcykel..
Tog mc-kortet (mellantung) i somras och körde då upp med en Honda CB 400.

Undrar om detta kan vara en bra första cykel
http://www.blocket.se/view/6708948.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Är denna mc lättskruvad?
Skulle få me en extra nyrenoverad motor med. men tomgången ligger på 4000 varv.. så det är ju lite illa..

Kom gärna med tips på vad som kan vara vanliga fel på denna modell


//Emil
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
beror på. Många hävdar att de gärna vill köpa en hoj som inte är för stark eller för snygg eller dyr som första hoj. Jag skulle vilja säga tvärt om, köper du inte med hjärtat så kommer du ångra dig, det finns inget som talar för att det är dumt att köpa sin önskade hoj direkt.
Vad har du för önskemål om pris, prestanda mm. Vad ska du ha hojen till och hur mycket, långt brukar du köra. Kanske någon som kan ge dig bra pris och vägledning i hojvalet. Kan själv inget om just denna hoj.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag vet inget om just den modellen, men jag hade valt en nyare hoj. Typ en bandit 600 eller en yamaha xj 600... Går att hitta riktigt billigt. Men jag vet ju inte hur din hoj budget ser ut.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
westman87 skrev:
Är ny medlem här och undrar lite om en viss motorcykel..
Tog mc-kortet (mellantung) i somras och körde då upp med en Honda CB 400.

Undrar om detta kan vara en bra första cykel
http://www.blocket.se/view/6708948.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Är denna mc lättskruvad?
Skulle få me en extra nyrenoverad motor med. men tomgången ligger på 4000 varv.. så det är ju lite illa..

Kom gärna med tips på vad som kan vara vanliga fel på denna modell


//Emil
Allt kan vara slut på en sådan här hoj som är så gammal, men på 80 tals suzuki så var laddningsrelät/ -regulatorn en svag punkt som du måste kolla att den fungerar.
En sådan manick kostar flera tusen kronor

14 000 kronor tycker jag låter som minst 5000 kronor för mycket för denna hojen.
Men är däcken fräscha, drivpaketet bra, bromsarna ok, allt elektriskt helt, fjädringen ok ( någorlunda stuns i gaffel och bakstötare, inget glapp i styrlagret, inget oljeläck på gaffelbenen från packboxarna) och att motorn inte rasslar allt fördj+vligt så kanske du skulle överväga att titta närmare på hojen.

Att köpa en så här gammal hoj innan du hunnit göra en ordentlig provkörning på torr väg är en stor risktagning. Om allt väsentligt funkar kanske den är värd 10 papp. Inte mer.
Ha inte bråttom, det finns hur mycket som helst av såna här gamla hojar och ytterst få är särskilt fräscha efter 23-24 år.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är inne lite på samma linje som övriga talare....ska du köpa en så pass gammal förstahoj så kräver det en hel del kunskap och fotarbete för att inte få något lik på halsen. Vore kul att veta din budget? Det kanske kan vara värt att lägga på en slant och köpa något modernare. Risken är annars att det blir mer meka än köra och det är ju inte så kul.

Elsystemet på de flesta 80-tals Suzuki var ingen höjdare så det är viktigt att kolla. I övrigt är modellen en rätt enkel och slitstark konstruktion.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Annars finns ju lite nyare hojar som inte är förskräckligt dyra i samma stil, CB 500, Kawasaki ER5, XJ 600 N, GS500E är väl några exempel.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kan säga med en gång att du kommer att titta efter ny hoj efter halva säsongen om du köper den... :(
Vet själv att man aldrig blir nöjd oavsett vilken hoj man har! :hihi
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
Lord Melchet skrev:
Allt kan vara slut på en sådan här hoj som är så gammal, men på 80 tals suzuki så var laddningsrelät/ -regulatorn en svag punkt som du måste kolla att den fungerar.
En sådan manick kostar flera tusen kronor

14 000 kronor tycker jag låter som minst 5000 kronor för mycket för denna hojen.
Men är däcken fräscha, drivpaketet bra, bromsarna ok, allt elektriskt helt, fjädringen ok ( någorlunda stuns i gaffel och bakstötare, inget glapp i styrlagret, inget oljeläck på gaffelbenen från packboxarna) och att motorn inte rasslar allt fördj+vligt så kanske du skulle överväga att titta närmare på hojen.

Att köpa en så här gammal hoj innan du hunnit göra en ordentlig provkörning på torr väg är en stor risktagning. Om allt väsentligt funkar kanske den är värd 10 papp. Inte mer.
Ha inte bråttom, det finns hur mycket som helst av såna här gamla hojar och ytterst få är särskilt fräscha efter 23-24 år.

Mjo det e det jag e rädd för. Ska nog vänta närmare sommaren och se vad som kommer upp.. kanske hittar något bättre klipp :)

philsson skrev:
beror på. Många hävdar att de gärna vill köpa en hoj som inte är för stark eller för snygg eller dyr som första hoj. Jag skulle vilja säga tvärt om, köper du inte med hjärtat så kommer du ångra dig, det finns inget som talar för att det är dumt att köpa sin önskade hoj direkt.
Vad har du för önskemål om pris, prestanda mm. Vad ska du ha hojen till och hur mycket, långt brukar du köra. Kanske någon som kan ge dig bra pris och vägledning i hojvalet. Kan själv inget om just denna hoj.

Man vill ju helst ha en ganska fin.. men tyvärr får den ju inte "vara" starkare än 25kw (iaf på pappret)(Tog mc-kortet i somras för att få tung när jag e 20) Har ju iofs en Honda Xr 250 som vi köpte för att mest köra i skogen.. men hade regplåt och blinkers o allt.. kanske bättre att fixxa upp den så länge (fixxa blinkers besiktning osv)? Går ju ut gymnasiet till sommaren.. och ska försöka spara ihop lite pengar då så jag kanske kan få ihop till en finare 25kware.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
westman87 skrev:
Mjo det e det jag e rädd för. Ska nog vänta närmare sommaren och se vad som kommer upp.. kanske hittar något bättre klipp :)



Man vill ju helst ha en ganska fin.. men tyvärr får den ju inte "vara" starkare än 25kw (iaf på pappret)(Tog mc-kortet i somras för att få tung när jag e 20) Har ju iofs en Honda Xr 250 som vi köpte för att mest köra i skogen.. men hade regplåt och blinkers o allt.. kanske bättre att fixxa upp den så länge (fixxa blinkers besiktning osv)? Går ju ut gymnasiet till sommaren.. och ska försöka spara ihop lite pengar då så jag kanske kan få ihop till en finare 25kware.

Om du går på gymnasiet så misstänker jag att du har en ganska tajt budget sen så ska man ju ha skyddskläder och besin, försäkring..
Jag har ett gammalt as till hoj men det känns rätt bra för det gör inte så mycket om jag lägger den och försäkringen är skitbillig. Sen har jag inget emot att skruva lite om jag måste.
Om du tycker om din xr 250 så kan du ju brumma runt på den som du sa. En gammal hoj som sköts förlorar ju knappt i värde heller så om du kommer över en ganska fin billigt så skulle inte jag tveka.
Men ju närmare sommaren du kommer ju dyrare blir hojarna...
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
Agent Apelsin skrev:
Om du går på gymnasiet så misstänker jag att du har en ganska tajt budget sen så ska man ju ha skyddskläder och besin, försäkring..
Jag har ett gammalt as till hoj men det känns rätt bra för det gör inte så mycket om jag lägger den och försäkringen är skitbillig. Sen har jag inget emot att skruva lite om jag måste.
Om du tycker om din xr 250 så kan du ju brumma runt på den som du sa. En gammal hoj som sköts förlorar ju knappt i värde heller så om du kommer över en ganska fin billigt så skulle inte jag tveka.
Men ju närmare sommaren du kommer ju dyrare blir hojarna...


Jo tajt budget har jag. Men skyddskläder har jag och cykeln ställer jag förmodligen på farsan.
Xr 250n duger ju.. men måste nog fixa bättre däck (eftersom jag har stora dubbdäck nu) sen vet jag inte hur den är e-reggad eller lv-reggad.. (ser man det på reg-beviset?) 250n duger ju ganska fint tills man får tag i något annat.. sen är det ju en 91a så den e ju lite nyare.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
westman87 skrev:
Jo tajt budget har jag. Men skyddskläder har jag och cykeln ställer jag förmodligen på farsan.
Xr 250n duger ju.. men måste nog fixa bättre däck (eftersom jag har stora dubbdäck nu) sen vet jag inte hur den är e-reggad eller lv-reggad.. (ser man det på reg-beviset?) 250n duger ju ganska fint tills man får tag i något annat.. sen är det ju en 91a så den e ju lite nyare.
Tycker jag du gör rätt i :tummenupp Det är en rolig hoj.
Ang E eller LV regg så ta dig en titt på senaste besiktningspapper där ser du direkt om den har speciell dispans för körriktningsvigsre, bromsljus osv. :tummenupp
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
philsson skrev:
Tycker jag du gör rätt i :tummenupp Det är en rolig hoj.
Ang E eller LV regg så ta dig en titt på senaste besiktningspapper där ser du direkt om den har speciell dispans för körriktningsvigsre, bromsljus osv. :tummenupp


Okej.. hur fixxar jag fram det senaste? Har bara reg-beviset :(.
Fanns bara blinkers fram.. Men den var typ "reggad" 1999 eller nåt sånt.

Edit Har nu kollat o den var besiktad senast i 2002 :) Så det borde bara va o fixxxa upp sen besikta? :)
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
westman87 skrev:
Okej.. hur fixxar jag fram det senaste? Har bara reg-beviset :(.
Fanns bara blinkers fram.. Men den var typ "reggad" 1999 eller nåt sånt.

Edit Har nu kollat o den var besiktad senast i 2002 :) Så det borde bara va o fixxxa upp sen besikta? :)
Jag har uppfattat det som att har en gammal hoj blinkers så är den inte E regg. Fanns inte på de äldre E reggade hojarna right?. :confused: :3freak (mycket osäker nu)
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
philsson skrev:
Jag har uppfattat det som att har en gammal hoj blinkers så är den inte E regg. Fanns inte på de äldre E reggade hojarna right?. :confused: :3freak (mycket osäker nu)

men det kan ju vara eftermonterat med.. blinkersreglaged ser ju inte riktigt original ut.. sitter en fläktsymbol på det :tungan
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Herregud. Det där är verkligen ingen hoj du vill åka på. Den är dålig på allt och det är pest och pina att köra den.
Köp min gsxr 400 från 87 istället. Inga 25 kw där iofs men det går väl att ordna om man vill.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är en fantastiskt trevlig övningskörningshoj, inga otrevliga överraskningar. Visst kunde fjädringen vara bättre och mer förtroendeingivande, men man känner i alla fall vad hojen gör. De är inte bäst på något men de är inte heller dåliga. Jag körde min ner till Skåne i somras och led inte nämnvärt. Räkna dock inte med att ligga på motorväg, det har du inte effekt till och det är ruskigt obekvämt. Framförallt inte med 25kw...

Det var inte mycket mil på den där, så priset ligger nog som det ska. Det kanske borde vara lite höst/vinterpris, lite prutmån skall det nog vara tror jag. E-modellerna brukar ligga runt tio och ett par men oftast med bra mycket fler mil på. Den skall dock vara fräsch för de pengarna tycker jag. Du fick en bra lista på saker att titta på en bit upp. En ytterligare sak att titta på är avgasrören. De rostade som fasen. Är de på väg så se till att du planerar in ett nytt system. Köp inte ett 4-1 i stil med 2-1-systemet på min. Förgreningen sitter mitt under oljepluggen, skitkul att måsta riva hela avgassystemet för att byta olja - not! :huvet

Visst kan man räkna med att meka en del på allting från -82. Det var nog normen på den tiden, om man så köpte nytt. Är den välskött bör det inte vara några större problem. De är dessutom ruskigt lättmekade, även om jag bara fipplat med tvåcylindersvarianten. Tänk på att delar kostar om du skall köpa från din Suzuki-handlare så räkna med att bygga upp en telefonlista med MC-skrotar... ;)

Sporthojsfolket må rynka på näsan, men det är inte dumma hojar att bygga rutin på. Själv är jag otroligt partisk, så klart, men någon måste agera motvikt.

Stort plus: Classicaförsäkring hos Bilsport & MC, 1400 spänn om året.

Räkna med att du vill ha mer att åka med rätt snart, men du skall ju ändå dras med 25kw i ett par år så du har inte så mycket val där. :)

Oj! Ser nu att du får med en extra motor! Det är värt en hel del, dels för att du kan ta delar om något rasar, dels för att du kan plocka den i molekyler under vintern utan att vara rädd för att inte ha något att köra på om våren blir tidig!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top