Det är en fantastiskt trevlig övningskörningshoj, inga otrevliga överraskningar. Visst kunde fjädringen vara bättre och mer förtroendeingivande, men man känner i alla fall vad hojen gör. De är inte bäst på något men de är inte heller dåliga. Jag körde min ner till Skåne i somras och led inte nämnvärt. Räkna dock inte med att ligga på motorväg, det har du inte effekt till och det är ruskigt obekvämt. Framförallt inte med 25kw...
Det var inte mycket mil på den där, så priset ligger nog som det ska. Det kanske borde vara lite höst/vinterpris, lite prutmån skall det nog vara tror jag. E-modellerna brukar ligga runt tio och ett par men oftast med bra mycket fler mil på. Den skall dock vara fräsch för de pengarna tycker jag. Du fick en bra lista på saker att titta på en bit upp. En ytterligare sak att titta på är avgasrören. De rostade som fasen. Är de på väg så se till att du planerar in ett nytt system. Köp inte ett 4-1 i stil med 2-1-systemet på min. Förgreningen sitter mitt under oljepluggen, skitkul att måsta riva hela avgassystemet för att byta olja - not!
Visst kan man räkna med att meka en del på allting från -82. Det var nog normen på den tiden, om man så köpte nytt. Är den välskött bör det inte vara några större problem. De är dessutom ruskigt lättmekade, även om jag bara fipplat med tvåcylindersvarianten. Tänk på att delar kostar om du skall köpa från din Suzuki-handlare så räkna med att bygga upp en telefonlista med MC-skrotar...
Sporthojsfolket må rynka på näsan, men det är inte dumma hojar att bygga rutin på. Själv är jag otroligt partisk, så klart, men någon måste agera motvikt.
Stort plus: Classicaförsäkring hos Bilsport & MC, 1400 spänn om året.
Räkna med att du vill ha mer att åka med rätt snart, men du skall ju ändå dras med 25kw i ett par år så du har inte så mycket val där.
Oj! Ser nu att du får med en extra motor! Det är värt en hel del, dels för att du kan ta delar om något rasar, dels för att du kan plocka den i molekyler under vintern utan att vara rädd för att inte ha något att köra på om våren blir tidig!