Bra första hoj till liten tjej, TUNGT MC KORT!!!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hejsan! Försöker övertala tjejen att ta mc kort i vår och letar därför efter en vettig första hoj på MINST 750cc (Tung utan begräsning) till henne.
Hon gillar sportiga hojar men eftersom det blir hennes första tycker inte jag det är så bra att börja med en R-hoj...:gnissla Så nu vill jag ha tips och hjälp!

Budgeten ligger runt 40-50 på hojen.... Men hittar ni billigare så går ju det med!:D

Har kollat in Honda VFR 800 FI, Yamaha TRX850, Suzuki GSXF750 men vill ha fler tips och gärna kommentarer om det jag tittat på, info och egna uppfattningar vore oxå kul. För- och nackdelar med hojarna, vikt osv... Allt med andra ord... Vet att ni kan!:yoparty

Mvh Fredrik

Är ingen fan av honda normalt men en hornet 900 är inte fel för en nybörjare eller varför inte speed triple!

Har ungefär samma problem här... Horneten är nog en bra idé, sportig men ändå lättkörd. Men då tjejen inte fyllt 21 än så spelar det inte så stor roll för mig, hon kommer troligtvis att ta begränsat först. Vet inte riktigt hur reglerna är där, är det fortfarande över 700cc som gäller? För annars är ju ER6:an en perfekt tjejhoj. Liten, lätt, smidig men fortfarande rolig att köra...

Kawa ZX9 från sent -90 tal, sportig men inte extrem. Hyvsat bekväm även om man vill ta en semestertrip.

Hur lång är hon? Stark?

Det har ju en viss inverkan på vad man skulle kunna rekommendera. Men för de pengarna finns det ju en del att välja på.

Det finns några nyare Ducati SS modeller på blocket, något som många av tjejerna i ducceklubben börjat med, även om Monsters också är ganska populära. Det beror liksom lite på vad hon själv vill ha.

Är tjejen kort så är de äldre Ducati SS samt Monster väldigt lätta att sänka utan att det påverkar väghållningen. Har en tjejkompis som är under 160cm som klarar en Monster utan några som helst problem.

Ducati Supersport, finns bl a i 750, 800 och 900cc. Billiga att köpa in och försäkra och förmodligen även bra nybörjarhojar...

z750-03 framåt. Bra sittställning,hyffsad stark mkt trevlig på kurvig väg.Annars är ju fz6 ett alternativ om man nu kan få den för 50papp.Dock slöare motor men mkt trevlig design.

Hålelr med om Hornet 900, jävligt kompetent , men ändå lättkörd & snäll.
+ att det är en Honda, vilket betyder att den faktiskt håller ihop...till skillnad mot vissa andra märken nämda ovan..*host*

Som f.d. ägare av VFR 800 FI tycker jag inte att den lämplig för nybörjare/övningsförare. Motorkaraktären vid låga varv är direkt elak för nybörjare, anser jag. Att öva konbana meden sådan kommer garanterat att leda till vurpa, med en massa förstörd plast som följd. Dyrt!!

Jag skulle i dina skor titta på en äldre VFR 750 istället. Jag provkörde -86:a en sådan för en kompis räkning. Jag tycker att den beter sig betydligt mera nybörjarvänligt. Bättre sittställning för konbanor och mera lättkontrollerad i startögonblicket.

VFR 800 FI är däremot en mycket trevlig hoj om man redan har körkort :tummenupp Tänker hon övningsköra på en annan hoj så kommer det hela i en nnan dager.

Köp en hoj med låg vikt.
Stor slagvolym och en massa hk kan man va utan.

Att köra en tung bike som man precis kan hantera är inget kul alls.

Varför inte lägga till Yamaha TDM som alternativ. En 850 från -00 går att få tag på för dom pengarna. Den är riktigt rapp i accet i måttliga farter. Enligt många tester så kan den ge många av R-hojarna i 600 klassen en hyfsad match på bana. Klår många vid rödljusen men ändå inget fartmonster då den bara toppar 220. Bränsleförbrukningen ligger på 0,5 vid hyfsat pigg körning efter landsvägar vilket ger en räckvidd på närmare 40 mil. Vid inspirerad körning så drar den lite mer. Kanske 0,7-0,8.
Bekväm körställning har man också.
Hanteringsmässigt är den faktiskt ganska lätthanterad i nästan alla situationer vid jämförelse med exempelvis GSX 750 som många körskolor använder trots att den ser lite stor och klumpig ut. (Måttmässigt är den ju ganska lik nya Triumph Tiger 1050 från -07)
Dock måste man ju ha benlängden för den då avståndet mellan dyna och mark är lite längre än genomsnittet men är hon bara 170 så ska det inte vara några problem alls.

Det enda jag har på minussidan är väl i så fall att om man är över 180 lång så får man turbulens från kåpan i hjälmen i farter över 110.

På plussidan är den lätthanterad, pigg, bekväm, bränslesnål, prisvärd att försäkra och motorn har en underbar känsla.

Hej mannen..Övertala tjejen! har hon kört moppe(fotväxlad)någongång?.

Kan vara en början för att sedan få ett bättre flyt och ett billigare körkort.
Min tjej ville lära sig köra hoj men hade aldrig kört ens moppe. så jag (vi) köpte en cross 125:a som hon fick börja misshandla, när hon fixade bromsa,växla,svänga,osv. var det bara o gå vidare med större hoj o körskola (för husfridensskull).
Jag skulle inte våga övertala någon om kort om det skulle hända den personen något så...

Lycka till.

Jag tyckte att min gamla cbr600 99'a var snäll, skön att åka långt på.. samtidigt som det var väldigt mycket att växa på.

Visst, jag krasha. Men det var pågrund av mig själv och mitt dåliga omdöme.
Tar man bort krashbiten så var det en finfin förstahoj. Kanske inget att lära mig konbanan på men.. det gav väldigt mycket för pengarna.

Vad jag menar är, att den räcker länge. Inte bara att lära sig köra på, utan även växa till o bli snabb.

Köp en hoj med låg vikt.
Stor slagvolym och en massa hk kan man va utan.

Att köra en tung bike som man precis kan hantera är inget kul alls.

Fast det måste ju vara minst 750 kubik och 35 kW om man ska ta obegränsat.
Annars får man ju ett "strypt" körkort. Inte lika kul och ger mindre valfrihet.

Jag tyckte att min gamla cbr600 99'a var snäll, skön att åka långt på.. samtidigt som det var väldigt mycket att växa på.

Visst, jag krasha. Men det var pågrund av mig själv och mitt dåliga omdöme.
Tar man bort krashbiten så var det en finfin förstahoj. Kanske inget att lära mig konbanan på men.. det gav väldigt mycket för pengarna.

Vad jag menar är, att den räcker länge. Inte bara att lära sig köra på, utan även växa till o bli snabb.

Jo. Men den är ju för liten för att ta obegränsat körkort på. Gränsen går ju vid 750 cc.

Last edited:
Hej mannen..Övertala tjejen! har hon kört moppe(fotväxlad)någongång?.

Kan vara en början för att sedan få ett bättre flyt och ett billigare körkort.
Min tjej ville lära sig köra hoj men hade aldrig kört ens moppe. så jag (vi) köpte en cross 125:a som hon fick börja misshandla, när hon fixade bromsa,växla,svänga,osv. var det bara o gå vidare med större hoj o körskola (för husfridensskull).
Jag skulle inte våga övertala någon om kort om det skulle hända den personen något så...

Lycka till.

Det var faktiskt en ganska bra idé. Åtminstone för att få in grunderna i hantering av samspelet mellan koppling och gas. Det kan ju bli ganska spännande annars på en modern tung hoj.
Funkar den delen kan man ju alltid köpa en billig gammal hoj som är tillräckligt stor och stark. Dom är billiga att försäkra och köpa.

Jag tycker bara det handlar om teknik. Vill man lära sig kan man köra vilken hoj som helst. Jag är inte särskilt stor, varken lång eller någon tungviktare, men jag kör vilken hoj jag vill. Det ska inte få begränsa mitt urval att jag är liten.
Jag når knappt ner på någon sportare, och än mindre på skogsbusarna, men med rätt teknik funkar det ändå.

Men som vissa andra sagt i tråden, en Hornet 900 är nog att rekommendera åt henne.

zx9r! lättkörd men ändå med sting i :tummenupp
pm:a vid intresse....du kan se bilder i mitt garage!

Om hon ska köra upp på sin egen hoj är ju en zx9 inte att rekommendera någonstans. Ska hon däremot köra upp på körskolehoj är det ju en annan sak.
Men eftersom det babblas om att den måste vara över 750 cc så utgår jag från att hon ska köra upp på sin egen hoj?
Annars kvittar ju cc.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S