Bra GPS app?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag måste fråga om någon känner till en bra GPS-app till mobilen? Vad jag menar med bra är att man ska kunna pinpoint'a ut rutter på datorn innan man sticker iväg och att man ska kunna placera minst 50 via-punkter. Sånt trams som 3D vy behöver jag inte, däremot måste alla små jävliga grusvägar, som vissa hade kallat stig, vara utmärkta.

Till er som säger, "använd google maps" kan jag bara säga att det inte vill visa min position i webbläsaren på mobilen och appen gillar inte kartor med via-punkter.

Det får kosta mig vafan som helst så länge det funkar och jag slipper en extern GPS.

Ingen egen erfarenhet, men men Sygic (tomtom karta) kan importera rutter från google maps.
Du behöver ITN Converter och dropbox eller kabel så du kan föra över filen till mobilen bara.

Värt att testa. TomTom's egna route planner är webbaserad och saknar massa funktioner.

Läs mer här: http://www.createweb.be/wordpress/?p=920

Ingen egen erfarenhet, men men Sygic (tomtom karta) kan importera rutter från google maps.
Du behöver ITN Converter och dropbox eller kabel så du kan föra över filen till mobilen bara.

Värt att testa. TomTom's egna route planner är webbaserad och saknar massa funktioner.

Läs mer här: http://www.createweb.be/wordpress/?p=920
Ska prova detta efter jobbet, verkar lovande!

Vill du köra på de små grusvägarna/stigarna, eller undvika dem? Om du ska köra offroad, samt kunna ha något som automatiskt ruttar runt dig på små grusvägar/stigar, så är svaret: finns ej.

Kartdatan är oftast det som brister. Småvägar/stigar kanske syns på satellitbilder, men ej märkta som vägar. Friluftskartan V4 har bättre kartdata, där finns det mesta som är framkomligt. De som kör med GPS och kör offroad navigerar generellt efter spår. Dvs ett i förväg skapat spår på kartan, som inte tar hänsyn till vart du är, omräkning av rutt eller vart du väljer att köra. Ett streck på kartan helt enkelt.

En okej applikation för det är ViewRanger. Hanterar dock kartdatan online, dvs laddar ner. Går att offlinesynka en del vill jag minnas, samt även köpa annan kartdata. OSMand (med Open Street Maps) är helt okej, men lite yvigt gränssnitt

Om du skapar färdiga spår och läger in GPX-filerna, så finns det flera andra applikationer som också gör det. Bara den stödjer spår samt GPX-import. Bäst är dock en Garmin GPS, likt Garmin Montana/Monterra.

Navigon appen har en mc inställning där den väljer roligare vägar, men tror också att den har tillägg app där du kan välja vägar själv också.

Vill du köra på de små grusvägarna/stigarna, eller undvika dem? Om du ska köra offroad, samt kunna ha något som automatiskt ruttar runt dig på små grusvägar/stigar, så är svaret: finns ej.

Kartdatan är oftast det som brister. Småvägar/stigar kanske syns på satellitbilder, men ej märkta som vägar. Friluftskartan V4 har bättre kartdata, där finns det mesta som är framkomligt. De som kör med GPS och kör offroad navigerar generellt efter spår. Dvs ett i förväg skapat spår på kartan, som inte tar hänsyn till vart du är, omräkning av rutt eller vart du väljer att köra. Ett streck på kartan helt enkelt.

En okej applikation för det är ViewRanger. Hanterar dock kartdatan online, dvs laddar ner. Går att offlinesynka en del vill jag minnas, samt även köpa annan kartdata. OSMand (med Open Street Maps) är helt okej, men lite yvigt gränssnitt

Om du skapar färdiga spår och läger in GPX-filerna, så finns det flera andra applikationer som också gör det. Bara den stödjer spår samt GPX-import. Bäst är dock en Garmin GPS, likt Garmin Montana/Monterra.

Nänänänänä! Jag ska hålla mig på "vägnätet". Ska köra en VMV-runt i vår/sommar på en dag tänkte jag och då vill jag slippa kolla på kartan hela tiden. Har byggt ett vattentätt fodral till mobilen för att ha på hojen med inbyggd laddning.

Första etappen ser ut så här: https://maps.google.se/maps?saddr=D...19,20,22,23&t=m&z=8&output=classic&dg=feature
Och andra så här: https://maps.google.se/maps?saddr=G...20,21,22,23&t=m&z=8&output=classic&dg=feature

Så jag behöver någon GPS som kan importera kartor från datorn. :tummenupp

Att beakta när man använder en smartphone som gps på mc:

-Många smartphones är inte byggda för att sitta fast på en vibrerande mc flera timmar i sträck. Kan bli alla möjliga konstiga fel på telefonen, sönderskakad elektronik, lödningar som ger sig skärm som spricker, batterikontakter som glappar sönder osv.

Jag måste fråga om någon känner till en bra GPS-app till mobilen? Vad jag menar med bra är att man ska kunna pinpoint'a ut rutter på datorn innan man sticker iväg och att man ska kunna placera minst 50 via-punkter. Sånt trams som 3D vy behöver jag inte, däremot måste alla små jävliga grusvägar, som vissa hade kallat stig, vara utmärkta.

Till er som säger, "använd google maps" kan jag bara säga att det inte vill visa min position i webbläsaren på mobilen och appen gillar inte kartor med via-punkter.

Det får kosta mig vafan som helst så länge det funkar och jag slipper en extern GPS.

Jag har grejat en del med det här, och ska du ha en riktigt bra karta så är det Friluftskartan du ska använda, dock finns ingen officiell app, MEN!
Det går att använda sig av Garmins Streetpilot-app, dock är det inte helt smärtfritt..

Kolla in:
http://www.navitotal.com/android-ap...oid-for-960x540-1920x1080-800x480-t16626.html

och

http://gpsunderground.com/forum/and...roid-4-2-2-5-0-960x540-1920x1080-800x480.html

På vissa telefoner verkar det dock inte fungera (endast vitskärm när du startar appen.)
min Sony ZR funkade det klockrent med, medans min Z1 vägrar.
Min gamla Motorola Droid Razr vägrar också..

Att beakta när man använder en smartphone som gps på mc:

-Många smartphones är inte byggda för att sitta fast på en vibrerande mc flera timmar i sträck. Kan bli alla möjliga konstiga fel på telefonen, sönderskakad elektronik, lödningar som ger sig skärm som spricker, batterikontakter som glappar sönder osv.

Jävlar ja, det har jag inte tänkt på. :va Då kanske man blir illa tvungen att köpa sig en GPS iaf, hittar dock ingen med stor skärm utan att vara klumpig, "mobilGPS'er" finns väl inte?

Edit: Ja jag får nog använda mobilen iaf.

Last edited:
Man behöver inte ha mobilen på styret och se kartan för att använda den som GPS, jag har den i tankväskan eller innerfickan och lyssnar på körinstruktionerna i mitt Scala rider headset istället! :tummenupp

Följ efter den här bilen bara så borde det lösa sig:rofl

Bifogat

• IMAG0882.jpg
    IMAG0882.jpg
    663.6 KB · Visningar: 240
Jävlar ja, det har jag inte tänkt på. :va Då kanske man blir illa tvungen att köpa sig en GPS iaf, hittar dock ingen med stor skärm utan att vara klumpig, "mobilGPS'er" finns väl inte?

Edit: Ja jag får nog använda mobilen iaf.

Har kört med min i stora delar av europa med Navigons app utan några som helst problem med något som skakat sönder eller liknande...men visst där finns en liten poäng med det.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back