Bra hjälm?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Fick en ny hjälm i julklapp, eller pengar till en sådan. Så tänkte höra vad man ska ha för hjälm. Kravet jag fick att jag skulle ha en bra hjälm. Den hjälmen jag har tittar på Shark RSI Dual Touch Hologram (bikeshop), tycker den är snygg, någon som vet om kvaliten på den? Kan man få en bra hjälm för 3-5k? Sågar ni den får man väl köpa sig en arai eller shoei. Vilket matrial ska den vara gjord av Glasfiber/Carbon/Kevlar/Organsik fiber?

Frågorna är många vet inte mycket om hjälmar så har ni mer svar än vad jag har frågor spä på. Finns säkert många trådar om detta men modeller kommer väl lika ofta som det kommer nya kläder?!

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Klart du kan få en bra hjälm för 3-5K.
Skillnaden på materialet i hjälmarna är att dom dyrare materialen absorberar smällen bättre och på ett annat sätt.
Dyra material ”sväljer” smällen bättre.
Billiga material har en tendens att studsa tillbaka mer vid slag vilket innebär mer påfrestning för skallen.
Det är därför man brukar säga att om man har tappat en hjälm i marken så är den förbrukad, den har då redan använt den stötdämpande effekten i materialet och om det är sprucket har man inte samma skydd längre.
Tror inte Shark är sämre än dom andra märken du har räknat upp.
Vet att bland annat Carl Fogarty som vann Superbike VM 4 gånger körde med Shark :)

Last edited:

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
3-5 tusen kronor, då finns det många fina hjälmar att välja på!
Säkra kort är ju, som sagt, alltid Arai & Shoei. Men Shark är också en stabil hjälmtillverkare.

Mitt tips, ta och beställ dig en Arai RX-7 Corsair ifrån tex Mlol.de. Bättre hjälm kan du inte få tag på! Finns i fjolårslacker för 499€ på Mlol.de (7300kr i Sverige med senaste blingbling lacken).
Arai Astro-R eller Shoei XR1000 är två andra fina hjälmar.

Edit: Mlol.de har just nu 30% på alla nya Shark hjälmar, och du kan få deras värsting modell RSR 2 för 359€ nu (529€ från början)!

MVH
/PL0J

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Klart du får en fin hjälm för de pengarna. Prova dig fram o se vad som sitter bäst på just ditt huvud, int enödvändigtvis att shoei el arai gör det. tror att de flesta hjälmar för över 3000 har en bra kvalite idag. borde ju finnas gott om fynd nu i vintertider på fjolårslack mm. bara att prova sig fram:tummenupp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
changco1 skrev:
2676274 Fick en ny hjälm i julklapp, eller pengar till en sådan. Så tänkte höra vad man ska ha för hjälm. Kravet jag fick att jag skulle ha en bra hjälm. Den hjälmen jag har tittar på Shark RSI Dual Touch Hologram (bikeshop), tycker den är snygg, någon som vet om kvaliten på den? Kan man få en bra hjälm för 3-5k? Sågar ni den får man väl köpa sig en arai eller shoei. Vilket matrial ska den vara gjord av Glasfiber/Carbon/Kevlar/Organsik fiber?

Frågorna är många vet inte mycket om hjälmar så har ni mer svar än vad jag har frågor spä på. Finns säkert många trådar om detta men modeller kommer väl lika ofta som det kommer nya kläder?!

Kolla med Superbike, de rear ut de shark-hjälmar de har i lager. 50%:tummenupp

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
stefur skrev:
2676304 Klart kan få en bra hjälm för 3-5K.
Skillnaden på materialet i hjälmarna är att dom dyrare materialen absorberar smällen bättre och på ett annat sätt.
Dyra material ”sväljer” smällen bättre.
Billiga material har en tendens att studsa tillbaka mer vid slag vilket innebär mer påfrestning för skallen.
Det är därför man brukar säga att om man har tappat en hjälm i marken så är den förbrukad, den har då redan använt den stötdämpande effekten i materialet och om det är sprucket har man inte samma skydd längre.
Tror inte Shark är sämre än dom andra märken du har räknat upp.
Vet att bland annat Carl Fogarty som vann Superbike VM 4 gånger körde med Shark :)

Har inte du en Shark stefur? Har för mig att visirfästet strulat på den? Kanske inte ser lika ut nu för tiden iofs.

.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
min x-lite 601 kostade 3k...och den pallade med att förflytta taket på en bil 15cm utn nå värre skallskador i 70 blås.........

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Lurch skrev:
2676604 Har inte du en Shark stefur? Har för mig att visirfästet strulat på den? Kanske inte ser lika ut nu för tiden iofs.

.

Jodå Shark är det.
Dom justerbara inställningarna var för hårt spända när hjälmen var ny så dom spännen där man tar loss visiret gick sönder innan jag läste instruktionsboken och fattade att dom var justerbara och justerade om allt.

EDIT: Fan att en hjälm ska ha instruktionsbok nu för tiden, allt verkar bli väldigt avancerat...

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Tack för all info, nu ska jag prova lite olika hjälmar och se vilken som sitter bra på min fula skalle.

Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
För min del så är en "Marushin RS-1 på väg in.
Någon som har erfarenhet av den?

Dal-Mausen

Bifogat

• rs1_02.jpg
    rs1_02.jpg
    49.8 KB · Visningar: 56

Gabor

Guest
changco1 skrev:
2676274 Fick en ny hjälm i julklapp, eller pengar till en sådan. Så tänkte höra vad man ska ha för hjälm. Kravet jag fick att jag skulle ha en bra hjälm. Den hjälmen jag har tittar på Shark RSI Dual Touch Hologram (bikeshop), tycker den är snygg, någon som vet om kvaliten på den? Kan man få en bra hjälm för 3-5k? Sågar ni den får man väl köpa sig en arai eller shoei. Vilket matrial ska den vara gjord av Glasfiber/Carbon/Kevlar/Organsik fiber?

Du SKA PROVA hjälmar, inte se dig blint på utseende...:D

Komposit å kevlar hjälmar, är lätta, starka stabila å oftast bra kvalitet.

Arai, Shoei, olika form, passar olika huvuden... du MÅSTE prova hjälm på DITT huvud....ok ???... sen kan du beställa där det är billigast...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
changco1 skrev:
2677655 Tack för all info, nu ska jag prova lite olika hjälmar och se vilken som sitter bra på min fula skalle.

Stirrar mig inte blint på utseende, men självklart är det en viktig axpekt, men det är en hjälm som jag skulle kunna tänka mig, då vill jag ha mer info om den.

Gabor

Guest
changco1 skrev:
2677741 Ni som har eller haft Shoei XR-1000 vad tycker ni om den?

Kör själm med just denna hjälm sedan den kom ut , har min andra redan.

skönt material, riktigt lätt, 1200gr, bra ventilation i skalet, imfritt, ser bara fördelar med den.

Ok, den har inte snabbfäste för hakbandet, men jag är av gamla stammen hojare, så jag gillar dubbla d-ringar bättre, drar åt å känner att hjälmen sitter bra.

passar den bra på ditt huvud är det ett mycket bra val som hjälm...:tummenupp pris ca 3000:- 4000:- beroende på färg å vart du handlar...

Har själv en svart å en Daibolic att växla mellan..

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
:Bugar och tackar sådan info vill jag ha:tummenupp
Läste även att det talas om att det ska bli standard med dubbel D spännen.

Gabor

Guest
changco1 skrev:
2677777 :Bugar och tackar sådan info vill jag ha:tummenupp
Läste även att det talas om att det ska bli standard med dubbel D spännen.

varsågod, :tummenupp .

hade faktiskt en shark f1 innan, jätte skön hjälm, men den tappade formen snabbt i innan mätet, för mjuk frigolit, å klädseln var lite dålig på att tåla slitaget, mycket-av-å-på. Shoie verkar tåla mer.

Den kan tyckas lite bullrig, men det beror mer på vilken väg fartvinden tar runt hjälmen, kåplöst eller kåpa å typ av kåpa på hoj.

Funkar kanon med kåplöshoj :tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...