Bra körskola i närheten av Ekerö/Brommaplan? Och några frågor

Sparv

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
03, Yamaha TT600R
Hej

Som rubriken beskriver så undrar jag om det finns någon bra körskola i närheten av Bromma/Ekerö?

Jag har B-körkort och har kört mycket moped men är för övrigt helt nybörjare på mc, har övat några timmar krypkörning men inte så mycket mer än så.

Skulle gärna fixa mc kortet i sommar men vet inte om detta är möjligt. Kan tänka mig att ta det antal lektioner som behövs för att kunna fixa det innan säsongen är över men har ingen koll på hur många lektioner som kan tänkas behövas.

Sedan så vet jag inte riktigt om jag gör rätt när jag ska svänga skarpt vid krypkörning: då varvar jag ganska mycket men inte konstant utan jag varvar upp och ner och justerar sedan farten med koppling.

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Du har Jarla och Bromma MC. Båda med körgård för att träna krypkörning. Jag skulle rekommendera Bromma MC, härliga gubbar och riktigt stor plan att träna på.

Det gäller att vara snabbt ute med söka tillstånd, boka risk 1 & 2, boka skrivning och sedan uppkörning. Jag tog kortet förra sommaren. Började i mitten av juni och blev klar mitten av augusti. Då fick jag även vänta 5 veckor på uppkörning. Inte alltid helt lätt att få tider heller, kommer ihåg att en dubbellektion var riktigt jobbig då musklerna värkte i vänster underarm av kopplingen.

När det gäller krypkörning så tänker du rätt med kopplingen men blicken är viktig för balansen och även knäna (knipa). Jag tog kanske 10 lektioner och 7 av dem ägnade jag åt krypkörning, resten bromsning och någon i trafik. Började hos Jarla och slutade hos Bromma.

Go for it. Mitt bästa beslut någonsin att spendera sommaren med att ta mc-kort.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kan rekommendera City Trafikskola i Sumpan, de kör på Bromma flyg bakom plantagen/Byggmax. Seriösa, trevliga, inget ocker (Jarla är kända för att kräva mååånga lektioner...).
I övrigt, lyssna på Whippo: börja igår!! med alla intyg och förberedelser...

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Kan rekommendera City Trafikskola i Sumpan, de kör på Bromma flyg bakom plantagen/Byggmax. Seriösa, trevliga, inget ocker (Jarla är kända för att kräva mååånga lektioner...).
Just det, City använder samma plats (Bromma flygplats) som Bromma MC. Precis som Kazagger skriver om Jarla var det som jag också upplevde och därmed bytte till Bromma MC. Ett till plus för City och Bromma är att de har många Risk 2 utbildningar på plats och deras STORA plan gör det bra för att träna inbromsningar i 90.

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Jag håller med ovanstående lite. Har kört på Jarla och får intrycket av att de prackar på en väldigt många lektioner. Kanske är nödvändigt men jag upplever att man går väldigt sakta fram. Sen är det dessutom en nackdel att man inte kan träna 90 bromsar på deras plan (som för övrigt är i ganska dåligt skick pga tjälskador).
Om man blir nöjd eller inte beror nog i slutändan mest på vilken lärare man har.

Sparv

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
03, Yamaha TT600R
Du har Jarla och Bromma MC. Båda med körgård för att träna krypkörning. Jag skulle rekommendera Bromma MC, härliga gubbar och riktigt stor plan att träna på.

Det gäller att vara snabbt ute med söka tillstånd, boka risk 1 & 2, boka skrivning och sedan uppkörning. Jag tog kortet förra sommaren. Började i mitten av juni och blev klar mitten av augusti. Då fick jag även vänta 5 veckor på uppkörning. Inte alltid helt lätt att få tider heller, kommer ihåg att en dubbellektion var riktigt jobbig då musklerna värkte i vänster underarm av kopplingen.

När det gäller krypkörning så tänker du rätt med kopplingen men blicken är viktig för balansen och även knäna (knipa). Jag tog kanske 10 lektioner och 7 av dem ägnade jag åt krypkörning, resten bromsning och någon i trafik. Började hos Jarla och slutade hos Bromma.

Go for it. Mitt bästa beslut någonsin att spendera sommaren med att ta mc-kort.

Jag håller med ovanstående lite. Har kört på Jarla och får intrycket av att de prackar på en väldigt många lektioner. Kanske är nödvändigt men jag upplever att man går väldigt sakta fram. Sen är det dessutom en nackdel att man inte kan träna 90 bromsar på deras plan (som för övrigt är i ganska dåligt skick pga tjälskador).
Om man blir nöjd eller inte beror nog i slutändan mest på vilken lärare man har.

Tror ni för övrigt att jag hinner ta mc kort nu i sommar? Eller är jag alldeles för sent ute?
Om jag bara kör på körskola t.ex. sumpans hur många lektioner tror ni det kan behövas innan man vågar boka teori, risk2, uppkörning osv?

Tack på förhand

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Snacka med dem och boka in Risk 1 + 2, gör dem och boka skrivning, fixa den. Sedan får du säkert vänta en månad på uppkörning i Stockholm och under tiden hinner du öva krypkörning och bromsning. Det går men du får ligga i.

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Jag bokade in risk 1+2 och teoriprov samt genomförde dessa inom tre veckor efter att jag tagit min första lektion. Detta gjordes i maj och sen har tyvärr körningen dragit ut på tiden men men. Uppkörning på Gillinge i övermorgon :banana

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Tror ni för övrigt att jag hinner ta mc kort nu i sommar? Eller är jag alldeles för sent ute?
Om jag bara kör på körskola t.ex. sumpans hur många lektioner tror ni det kan behövas innan man vågar boka teori, risk2, uppkörning osv?

Tack på förhand
Jag tog min första körlektion 2012-07-08, och hade körkortet i handen 2012-09-04. Med bättre planering, skulle jag kunna korta ner detta med 2 veckor. Dock så ansåg min lärare att jag var snabb på att lära mig. Totalt tog jag 11 körlektioner + risktvåan. Min tidgare erfarenhet var att ha köra moppe för 10 år sedan. Samt B-Körkort.

Vart att notera var att jag inte körde något alls privat.

Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Det är en omöjlig fråga! Boka en lektion, kör, snacka med läraren. Kan du köra hemma? Sätt igång! Och hör sen!:fakta
Sista uppkörningarna i Sthlm brukar vara i mitten på oktober så är du inte helt hopplös så...

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Hur går det?

Tänkte berätta lite om hur jag gjorde.

Bor i centrala Sthlm, men eftersom jag jobbar i Eskilstuna valde jag en skola i dess närhet. Blev totalt 6 lektioner innan uppkörning vilket räckte för mig, har B-kort sen tidigare och körde inget privat. Risktvåan körde jag med City på Bromma flyg vilket jag tyckte var bra, dessutom är var dem en tusenlapp billigare än att köra den i Eskilstuna. Nötte ungefär hälften av mina lektioner på manöverbana och resten i trafik. Körde två lektioner innan risktvåan och skrev teorin två dagar därefter. Körde upp gjorde jag sen i Västerås.

Från start till mål med lite paus för jobbresor tog det knappt 2 månader till kortet. :)

Last edited:

Sparv

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
03, Yamaha TT600R
Hur går det?

Tänkte berätta lite om hur jag gjorde.

Bor i centrala Sthlm, men eftersom jag jobbar i Eskilstuna valde jag en skola i dess närhet. Blev totalt 6 lektioner innan uppkörning vilket räckte för mig, har B-kort sen tidigare och körde inget privat. Risktvåan körde jag med City på Bromma flyg vilket jag tyckte var bra, dessutom är var dem en tusenlapp billigare än att köra den i Eskilstuna. Nötte ungefär hälften av mina lektioner på manöverbana och resten i trafik. Körde två lektioner innan risktvåan och skrev teorin två dagar därefter. Körde upp gjorde jag sen i Västerås.

Från start till mål med lite paus för jobbresor tog det knappt 2 månader till kortet. :)

Jo tack, det rullar på. Jag tog också 3 lektioner innan jag gjorde risk 2:an. Igår så gjorde jag teoriprovet, 60 rätt.
Så nu ska jag boka uppkörning så snart som möjligt, osäker på om jag ska köra upp med körskolams hoj eller om jag ska ta min(som inte har Abs bromsar) men då sparar jag samtidigt 1900 kr.

Skönt för dig att det räckte med tre lektioner bland konorna, jag har kört tre "konlektioner" och känner mig ganska säker men det är fortfarande konbanorna som oroar mig mest.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
Jo tack, det rullar på. Jag tog också 3 lektioner innan jag gjorde risk 2:an. Igår så gjorde jag teoriprovet, 60 rätt.
Så nu ska jag boka uppkörning så snart som möjligt, osäker på om jag ska köra upp med körskolams hoj eller om jag ska ta min(som inte har Abs bromsar) men då sparar jag samtidigt 1900 kr.

Skönt för dig att det räckte med tre lektioner bland konorna, jag har kört tre "konlektioner" och känner mig ganska säker men det är fortfarande konbanorna som oroar mig mest.

Har du råd så är mitt tips att köra med skolans, tillsammans med de andra från skolan. Lugnare, inspektören ser att du kommer från skola och det är (faktiskt, tyvärr) lättare att klara sig då. Bommar du privat är det ju 1650:- i sjön iallafall...

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!