Bra mångsidig 125:a?

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Söker 125:a till våren och har spanat på de flesta. Har verkligen fastnat för Cagiva Mito/Planet/Raptor, Yamaha R125/WR125 och Honda Varadero 125 samt nyare CBR125R (2011 och framåt)

Är mest sugen på fyrtakt, fyrventil/DOHC pga ljudet, bensinförbrukningen samt helt ok prestanda tillsammans med bra serviceintervaller. Har en budget på cirkus 20.000-25.000 och då vill jag inte ha något som behöver lagas/åtgärdas om det inte är något som kan fixas för under tusenlappen. Har heller inte något ordentligt garage där det kan stormekas så någon renovering eller dylikt kommer aldrig ske hemma.

Då undrar jag, är det någon som har något tips på vilken hoj man ska satsa på? Kommer ju ha den i minst 2-3 år så några tusen mil kommer jag nog rulla på den. Vissa lite äldre åkare kanske kommer föreslå deras ungdomsdrömmar men det är tyvärr uteslutet då jag helst inte skaffar något äldre än 1995. Tack på förhand! :yoparty

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
vad ska den användas till? längre turer? pendlande? eller endast lite skoj körning korta turer?

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Hallå!
Såg att du är sugen på en Cagiva mito/raptor! Detta är väldigt fina och ovanliga cyklar vilket gör dem lite unika bland mängden ;) Anledningen till att jag skriver här är att jag själv kommer ha ut min Raptor -07a ute på annons nu i vår nämligen.
Om du är intresserad så är det bara slänga iväg ett Pm så kan du få mer info och bilder!

Här är en liten bild på italienskan Bild 015.jpg

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Honda har 5-års garanti på sina 125:eek:r och den gäller från första uttagsdatumet. Serviceintervallerna är väl 400 mil. Gissar att det är en ventilkoll varje gång.
Ventilkolle låter dyrt, men brukar vara en ganska enkel procedur på dessa. Olja i motorn ryms väl kanske max en liter. Finns oftast ingen kostnad för oljefilter heller, men därmet rengörs väl en oljesil nångång. Alltså, servicekostnaden är inte dyr och ev. reparationer står då tillverkaren/generalagenten för.

Kanske lite svårt att hitta en modell 2011 för dom pengarna, men inte helt omöjligt......

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Verkar skitfin, snygg färg och allt! Enda problemet är att det är lite långt för mig att åka till uppsala för att hämta den! :(

Hojen skulle väl mest användas till nöjesturer på landsvägar samt pendel till skolan de varma månaderna...

Tack för svaret VS!
Tackar! Jo jag har varit helnöjd med den så skulle va fint att överlämna den till en Sh broder! Men men som sagt den kommer vara ute till salu i vår så det finns tid att ångra sig :)
Annars får jag önska ett lycka till i letandet

Questar

Well do ya, punk?
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
Mopo för tillfället
Tackar! Jo jag har varit helnöjd med den så skulle va fint att överlämna den till en Sh broder! Men men som sagt den kommer vara ute till salu i vår så det finns tid att ångra sig :)
Annars får jag önska ett lycka till i letandet

Ja tack för erbjudandet och lycka till, såna är ju inte svårsålda så det behövs säkert inte ;)

ILikeSpeed

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Aprilia rs 125 2005
Om du inte vill satsa så mycket pengar på att fiksa och inte har tillgng till något garage, så skall du köpa en 4-taktare. Men om du köper en Cagiva raptor/mito så kan det nog kosta betydligt mera att fixa än en vanlig yamaha, Aprilia o.s.v

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Personligen så hade jag nog satsat på en motard eller offroad för roligast körupplevelse och mångsidighet. :tummenupp

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

En hoj med 15 häst är för trött för att vara kul på landsväg. Vad toppar en 125? 90, i bästa fall 100 i medvind?

Däremot räcker det till på små grusvägar och på stigar i skogen. Alltså är WR:en det självklara valet!

ILikeSpeed

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Hoj
Aprilia rs 125 2005
Hej!

En hoj med 15 häst är för trött för att vara kul på landsväg. Vad toppar en 125? 90, i bästa fall 100 i medvind?

Däremot räcker det till på små grusvägar och på stigar i skogen. Alltså är WR:en det självklara valet!

hmm, din teori kanske inte stämmer riktigt, min rs 125(15hp) går 130km/h. Men det är sant på landsvägar så är inte en 15hp 125 alls något kul, förutom de första veckorna efter att man kört med moped ett tag(som man bara får köra 45km/h med[i finland, vet ej hur ni har det i Sverige] men 45kmh kan man ju glömma ca.85-90 km/h för en trimmad moped :D

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hehe, nä okej, jag generaliserade nog i överkant.

Jag utgick från mina egna minnen från min DT 125 -81. 14hk toppade 95, ingen Autobahnräser precis...
Däremot på stigar i skogen räcker 14 hk långt (nåja...). Där går det att ha kul ändå!

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Hej!

Min aprilia rs jag hade innan toppade iaf 165 Km/h (på mätaren testade aldrig med GPS) då va den iof avstryp ;) Men när den va laglig gick den runt 130Km/h :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...