Bra medel att tvätta och underhålla hojen

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Hej,
jag gillar att hålla hojen fin och jag har använt många olika produkter genom åren.

Vissa favoriter har jag hittat som Autosol och 303 Aerospace Protectant.

Men schampoo, vax, kedjeolja, mm har jag fortfarande inte hitat någon klar favorit.

I denna tråden tar jag gärna tips på bra produkter att hålla hojen i toppskick - dela med er.

Är meguiars bättre än 3m eller Lahega? Jag har inte testat alla men jag tycker det blir bra resultat med de flesta jag testat.

R_gsxr.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
OkQ8 kedjesmörj - fungerat bra, lättillgängligt men kladdar en del.

Motul kedjesmörj - fungerat bra, kladdar inte nämnvärt oavsett sort, inte lika lättillgängligt och dyrare.. ibland

Wd40 - förvånansvärt bra fläckbortagare, löser upp asfalt och insektsstrul i ett nafs, testa dock kompabilitet då ex. färgad plast = ej lackerad kan släppa färg vid bearbetning Hinnan som blir kvar kan vara lite kämpig att få bort där den ej är önskvärd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Schampo? Har du en hårig hoj? YES diskmedel.
Handtvätt? ICA's rapsolja, avsluta med YES.
Däckmontering? YES-blandning.
Fläckborttagare? ICA's rapsolja, avsluta med YES.

wd40/5-56 har väl inget i ett garage att göra. "Diesel"-blandning som när den oxiderar/torkar lämnar en seg yta efter sig som inte ens kan liknas vid smörjning.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Hoppas du är medveten om att Autosol innehåller slipmedel, och mycket utav den varan.
Bra till att blinga upp fälgarna när man ska sälja men använd det med måtta om du tänkt åka runt med glänsande fälgar jämt.
Polera ytan en gång och vaxa den sedan så slipper du polera igen på ett bra tag.

Enklaste sättet att underhålla hojen är att först göra ett ordentligt grundjobb och sedan göra en ytbehandling (lackskydd).
Tvätta hojen noggrant med YES (tar bort all gammal vax/fett/olja).
Köp sedan Autoglym's lackskydd och lägg på. OBS! Undvik olackerade ytor då all form av lackskydd innehåller nafta vilket INTE är bra för obehandlad plast.
Efter behandlingen så ska du bara tvätta hojen med ett schampo UTAN vax och definitivt inte YES.
Avfettningsmedel behövs sällan användas, såvida du inte har en hoj som blåryker och läcker olja som ett såll. :D
Tvättar du ofta (1ggr/vecka) så bör du göra om behandlingen en gång under säsongen.

För att smörja kedjan finns det nästan lika många produkter som det finns åsikter om dem.
Har själv kört med Gulf, Castrol och Ipone och jag kan inte säga att jag tycker varken bättre eller sämre om någon av dom. Jo, Ipone sitter bättre fast på kedjan men det går f-n åt dubbelt så mycket när man ska lägga på det... (Kanske är därför som flaskan är gigantisk? :va)
Har nu skaffat ytterligare en variant jag ska testa till nästa kedjebyte men kommer inte ihåg vilket det är.

Är Meguiars bättre än 3M eller Lahega?
Nä, det är i stort sett samma sak. Allt beror på hur mycket tid du vill lägga ner. Vissa produkter kräver eventuellt bara lite mer arbete får att uppnå önskat resultat än andra.
Mitt val av Autoglym som produkt är för att mina objekt inte behöver rubbas eller poleras innan ytbehandling. Bara att stryka på och torka av. Inget gnuggande eller putsande...

Har hört att många använder WD40 för att få motorn ren och fin, och även hålla sig så. Har lite svårt för att köpa det argumentet då det inte torkar riktigt och då måste dra till sig vägdamm och annat som virvlar runt i luften när man kör, men har som sagt inga egna erfarenheter och ska inte säga mer än att det finns några som gillar det...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Schampo? Har du en hårig hoj? YES diskmedel.
Handtvätt? ICA's rapsolja, avsluta med YES.
Däckmontering? YES-blandning.
Fläckborttagare? ICA's rapsolja, avsluta med YES.

wd40/5-56 har väl inget i ett garage att göra. "Diesel"-blandning som när den oxiderar/torkar lämnar en seg yta efter sig som inte ens kan liknas vid smörjning.

Funkar alltså matolja lika bra som lampolja o sånt för att ta bort kedjesprej?
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Hur är det med kedjesågolja? Segt med bra vidhäftning,höga kedjehastigheter...
Holm44


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
På håll ser den ok ut. Min vinterhoj. Snö och slask och salt å sånt har inte dödat den. Bruksskick iaf. Polerat lite med autosol på polertrissa. Körde med skruvdragaren. Inget rubbande eller vax. Lite wet n black på däcksidorna piggade upp lite.
IMG_0757.JPG
Vilka produkter som är bäst kan man ju dividera om.
Hojen håller sig finare om man tvättar den vid behov. Jag kör avfettning och vaxshampo. Senaste åren har jag kört polermaskin och rubbing/polish och vax. Bil, båtar och hojar. Blir en jäkla skillnad mot det vanliga handtvättandet.
Men vilka produkter som är bäst kan jag inte säga.
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Sågoljan är jäkligt kladdig och skulle nog dra åt sig väldigt mycket skit.
Skulle bli mycket kedjerengöring.
 

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Hoppas du är medveten om att Autosol innehåller slipmedel, och mycket utav den varan.
Bra till att blinga upp fälgarna när man ska sälja men använd det med måtta om du tänkt åka runt med glänsande fälgar jämt.
Polera ytan en gång och vaxa den sedan så slipper du polera igen på ett bra tag.

Enklaste sättet att underhålla hojen är att först göra ett ordentligt grundjobb och sedan göra en ytbehandling (lackskydd).
Tvätta hojen noggrant med YES (tar bort all gammal vax/fett/olja).
Köp sedan Autoglym's lackskydd och lägg på. OBS! Undvik olackerade ytor då all form av lackskydd innehåller nafta vilket INTE är bra för obehandlad plast.
Efter behandlingen så ska du bara tvätta hojen med ett schampo UTAN vax och definitivt inte YES.
Avfettningsmedel behövs sällan användas, såvida du inte har en hoj som blåryker och läcker olja som ett såll. :D
Tvättar du ofta (1ggr/vecka) så bör du göra om behandlingen en gång under säsongen.

För att smörja kedjan finns det nästan lika många produkter som det finns åsikter om dem.
Har själv kört med Gulf, Castrol och Ipone och jag kan inte säga att jag tycker varken bättre eller sämre om någon av dom. Jo, Ipone sitter bättre fast på kedjan men det går f-n åt dubbelt så mycket när man ska lägga på det... (Kanske är därför som flaskan är gigantisk? :va)
Har nu skaffat ytterligare en variant jag ska testa till nästa kedjebyte men kommer inte ihåg vilket det är.


Nä, det är i stort sett samma sak. Allt beror på hur mycket tid du vill lägga ner. Vissa produkter kräver eventuellt bara lite mer arbete får att uppnå önskat resultat än andra.
Mitt val av Autoglym som produkt är för att mina objekt inte behöver rubbas eller poleras innan ytbehandling. Bara att stryka på och torka av. Inget gnuggande eller putsande...

Har hört att många använder WD40 för att få motorn ren och fin, och även hålla sig så. Har lite svårt för att köpa det argumentet då det inte torkar riktigt och då måste dra till sig vägdamm och annat som virvlar runt i luften när man kör, men har som sagt inga egna erfarenheter och ska inte säga mer än att det finns några som gillar det...

Några detaljer som inte är helt korrekt.
Yes diskmedel tar inte bort vax. Det lämnar en tunn "film" som ändrar ytspänningen. Det i sin tur ger skenet av att ytan är helt naken eftersom vattnet inte pärlor sig eller rinner av lätt. Det ligger kvar.
Långt ifrån alla lackskydd innehåller nafta. Det är gammal teknik och de nya medlen blir mer och fler VOC free. Det finns t.ex. keramiska lackskydd sim går att använda på bl.a. lackerade ytor, glas, plast, gelcoat, plastikoperationer m.m.
Autoglym EGP som du länkade till har några år på nacken och håller väl runt en säsong. En Sealant. Jämfört med det keramiska med ofta 2+ års hållbarhet.
En del enklare, typ quick detailers, innehåller IPA istället för nafta. En modern spraysealant går snabbare att applicera, håller bättre och man kan använda den på de flesta ytor.
Angående Meguiar's/3M/Lahega så skiljer det en hel del. Ta polermedlen som exempel. 3M och Lahega är nedbrytande medel medan Meguiar's har både sådana plus icke nedbrytande medel. Olika teknik använda för att uppnå bästa resultat.
Meguiar's är de som har bredast utbud. Lahega vänder sig mest tull företag. 3M oxå i stor utsträckning. Även fast man idag, som privatperson, kan köpa "proffsserien" från de flesta märken.

Kallavfettning använda till tjära m.m. En alkalisk "avfettning" (de "miljövänliga" på mackorna) får man bort organisk smuts och trafikbuller med. Mycket mer lämpligt på sommaren. Tvätta.kan man sen göra med ett valfritt schampo som du skriver. Så kan man snabbt och enkelt använda spraysealant som torktid. Man sprayar på den på fuktig yta för att underlätta avtorkning och byta på skyddet. Tar inte längre tid än att torka av åket. Eller så använder man ett modernare schampo som innehåller silica. Si02. Lika som många keramiska lackskydd men inte alls lika hög koncentration. Upp till 5% jämfört med 50-60-70% i lackskydden. Det ger oxå glans och avrinng samt bygger på lite på skyddet 6nder om man har samma bas.

Edit: Innan lackskydd bör man sprida ytan med IPA för att få bort polerrester och annan flott. För att ge skyddet så bra förutsättningar som möjligt.

/Fredrik



Skickat från min E6653 via Tapatalk
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Funkar alltså matolja lika bra som lampolja o sånt för att ta bort kedjesprej?

Matolja löser alla typer av fett/oljor är min erfarenhet. Exempelvis är det helt oslagbart att tvätta händerna med olivolja när det blivit riktigt skitiga av gammal fett och smuts. Oljan löser upp allt, och så sköljer man av med diskmedel, och så genom ett trollslag så är händerna HELT rena. Dessutom är ju oljan bra för huden. På cykeln (den utan motor alltså) använde jag ett tag olivolja som kedjesmörjning när jag inte hade tillgång till annan olja. Funkade hur bra som helst.

Som rengöringsmedel för motordelar funkar det också bra, bättre än att försöka lösa upp med allehanda avfettningar och lösningsmedel. Man ska bara skölja bort geggan som blir med diskmedel och hett vatten.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Matolja löser alla typer av fett/oljor är min erfarenhet. Exempelvis är det helt oslagbart att tvätta händerna med olivolja när det blivit riktigt skitiga av gammal fett och smuts. Oljan löser upp allt, och så sköljer man av med diskmedel, och så genom ett trollslag så är händerna HELT rena. Dessutom är ju oljan bra för huden. På cykeln (den utan motor alltså) använde jag ett tag olivolja som kedjesmörjning när jag inte hade tillgång till annan olja. Funkade hur bra som helst.

Som rengöringsmedel för motordelar funkar det också bra, bättre än att försöka lösa upp med allehanda avfettningar och lösningsmedel. Man ska bara skölja bort geggan som blir med diskmedel och hett vatten.

Då behövs avfettning bara för att ta bort (den lättvättade?) matoljan från bakfälgen, efter att oljan fått bort gammal kedjesprej? Tänk om jag vetat det för tjugio år sen. :)
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top