Bra nybörjar hoj?

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
Äger nu en Yz250 93a, körde idag och blev helt såld är totalt nybörjare o satan vad skoj det är.
Jag gillar mest enduro banor, inte så mycket för att köra på sand crossbanor (vågar inte hålla i riktigt)
Gillar hojen jag har, men en erfaren förare skulle förmodligen garva om han körde den.

Bakdämparen är nog slut, eller ja hojen liksom studsar fram och inte flyter fram över gupp o gropar som man brukar se på filmer tex, fjädern duger nog men själva gasen/oljan i dämparen är slut.
Framfälgen har fått sig en smäll så det uppstår vibrationer om man kör på asfalt i högre farter (till i från banan)
+ en skapligt fet buckla i kröken som stryper ca 50-60%, (dock tycker ja den går utmärkt nu men får ofta kärringstopp om man inte gasar, beror kanske på bucklan?)

Jag söker en hoj och har ett gott utbud om reservdelar men ändå billiga delar.
2takt är väl att föredra, lite mer service på dom men billigare om något pajar.

om jag själv får välja ett märke så verkar det falla på Yamaha, haft en del genom åren YZF, 125or DT/RD osv o aldrig haft nåt strul med dom, dessa är ju iofs inte crosshojar.

Så vad rekomenderar ni, nåt "nyare" vill man ha runt 01-07 i årsmodell.
Som är driftsäkert och inte behöver plockas i småbitar efter varje körning typ.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
yamaha Wr-450. Dock inte 2takt men du behöver inte plocka ner efter varje körning. Eller yamaha 426 som är en riktigt slit varg :tummenupp

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
yamaha Wr-450. Dock inte 2takt men du behöver inte plocka ner efter varje körning. Eller yamaha 426 som är en riktigt slit varg :tummenupp

Hmm trivs bra med 250cc, iofs det ända och 125or jag kört.
450 verkar så bökiga, fast ja gillar crossljudet i 2taktare 4 taktare låter inte lika tufft. Fast 4takt är det väl iofs mycket mindre service på, men när det väl går sönder så blir det ju snordyrt.

Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Hmm trivs bra med 250cc, iofs det ända och 125or jag kört.
450 verkar så bökiga, fast ja gillar crossljudet i 2taktare 4 taktare låter inte lika tufft. Fast 4takt är det väl iofs mycket mindre service på, men när det väl går sönder så blir det ju snordyrt.

Kan rekomendera Gas gas EC 250/300. Lätta o smidiga med ett bra effekt register för enduro.
Billiga i inköp och hyfsat pris på reservdelar.

Såg att du bor i finspång? isf antar jag att du kör på Eliantorp banan? Är inte särskilt lätt för en nybörjare att få hojen att flyta fram där även med bra dämpare;)

Hammarslag

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Husaberg 650cc
Kan rekomendera Gas gas EC 250/300. Lätta o smidiga med ett bra effekt register för enduro.
Billiga i inköp och hyfsat pris på reservdelar.

Såg att du bor i finspång? isf antar jag att du kör på Eliantorp banan? Är inte särskilt lätt för en nybörjare att få hojen att flyta fram där även med bra dämpare;)

Ja det gör jag, inte kört på huvudbanan utan skogen runt om banan finns lite enduro banor där som passar mig.
Provade o köra på den bana för länge sen med en 250cc och eftersom ja inte våga stå på så klara ja knappt ett varv, sen totalt utmattad :)
Så mer enduro o sånt som gäller för mig, 4takt kanske är bättre de för ju mindre oväsen med. Men en 250cc fyrtakt, uppfattas den som slö vid enduro körning eller ska man ha en 400cc+ ?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy